• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Malaysian bestiller 15 330-300

A330 har jo ingen reelle konkurrenter, så da blir jo valget enkelt om man skal ha levering snarlig. :)
 
330 er en "moneymaker" av de sjeldne for brukerne.
Flere ordre til Airbus ligger "in the pipeline" i følge mine kontakter i City finansmiljø i London.
 
A330 har jo ingen reelle konkurrenter, så da blir jo valget enkelt om man skal ha levering snarlig. :)

Det nærmeste en kommer en konkurrent er vell Boeing 767. Er det rangen på 767 som trekker den ned i forhold til A330?:o
 
Det nærmeste en kommer en konkurrent er vell Boeing 767. Er det rangen på 767 som trekker den ned i forhold til A330?:o

Rekkevidden kommer det vel veldig ann på hvilke utgaver av 330 og 767 man sammenligner mot. Men 330 er vesentlig større enn 767 og er et nyere fly med langt større frakt kapasitet og lavere setekostnader
 
Og da er denne ordren firm, og med det samme Malaysian var innom Airbusfabrikken så bestilte de også 2 330F (+2 opsjoner)
 
Har Airbus noen planer om en 330-300 ER/LR eller lignende som hadde gjort modellen mer velegnet på ruter fra sørøstasia og til Europa?
 
Jo, men dette er et helt nytt fly.

Tenkte mer på videreutvikling av eksisterende flytype alla det Boeing har gjort med sine 777 modeller. Ordrene viser vel at 340-serien er død, og Airbus mangler for tiden et drivstofføkonomisk alternativ med god range i denne størrelsen.
 
Boeing 767-300ER har en range på omlag 5990nm. Med andre ord stiller Boeing 767-300ER og Airbus A330-300 nermest likt hva gjelder rekkevidde. Boeing når omentrent 100nm lengre.

PS: Ved WL montert på Boeing 767-300ER skal rekkevidden vist nok øke litt, men hvor mye dette utgjør vet jeg ikke.
 
Det er sant som du sier Steinar, men du må huske på at selv om 767-300ER har lengre rekkevidde. Så er A330-300 mye større. Faktisk større enn -400ER også.
Bilde3.png


A330-300 har pittelitt lenger rekkevidde enn 767-400ER.
A330-300 er faktisk så stor at nærmeste blir Boeing's 777-200!
 
Last edited:
Back
Top