Malaysia - tips og anbefalinger

Malaysia, noen tips?

Tenker på en CT om en 10-11 mnd til Malaysia, godt og varmt. Bade/snorkle/dykke samt kanskje litt jungel? Noen som har erfaringer derifra, steder? Hvor flyr man til ?? Håper å finne noe first class med Singapore... Borte en 10-14 dager....

Re: Malaysia, noen tips?

Hei,
Du sier det jo selv. Dersom du skal fly med SIN F-class, blir det jo Singapore / Changi.
Dersom du lykkes med SQ-F, burde du kanskje bare satse på Air Asia eller tilsv.
Kan anbefale Langkawi eller Pangkor. Pangkor er litt kjedelig mtp. reise (bil fra KL 2,5 timer).. LGK har internasjonal flyplass.
God tur...

SQ har jo strategisk nok latt SilkAir som flyr regionale ruter stå utfor Star Alliance, så hvis du skal fly SQ med EB-poeng er nok det mest nærliggende å fly til KUL, og komme seg videre derifra til Langkawi, Penang, Perhentian/Kota Bahru e.l. på separat booking med for eksempel MH eller AK.

jeg tenkte Singapore til Kula Lumpur, det burde vel gå?? Så håpet jeg å finne noe Star alliance også til Langkawi ?

Tenker på en CT om en 10-11 mnd til Malaysia, godt og varmt. Bade/snorkle/dykke samt kanskje litt jungel? Noen som har erfaringer derifra, steder? Hvor flyr man til ?? Håper å finne noe first class med Singapore... Borte en 10-14 dager....

Bestilte noe lignende for en måned siden, med avreise i januar. Nå ville jeg ikke bruke poeng på F siden vi har med junior på 6,5 måned, men det jeg da fant av F med var Thai via BKK, selv om seter altid kan dukke opp i siste liten

jeg tenkte Singapore til Kula Lumpur, det burde vel gå?? Så håpet jeg å finne noe Star alliance også til Langkawi ?

Det går ikke an og fly Star Alliance til Langkawi, og selv SIN-KUL er ikke helt rett frem, da SQ ikke har så mange fly der da de istedet kjører codeshare med SilkAir og Malaysian

Uansett til både KUL og SIN fant jeg endel i C, men siden det er uaktuelt og dra fra Europa tidlig ettermiddag med jr, og liker ikke slike flighter selv en gang, så ble utvalget av C alternativer litt dårligere. Endte opp med SIN som "base" og flyr LH nedover OSL-FRA-SIN, og retur med TG SIN-BKK-OSL.

Selv om du ikke kommer helt frem til destinasjonen med CT, er det uansett veldig billig og fly der nede. Har tenkt oss til Langkawi, så etter noen dager i Singapore så flyr vi SilkAir SIN-LGK (Her flyr også AirAsia og Tiger). 11 dager på Langkawi så blir det Malaysian ned til Kuala Lumpur og noen dager der. LGK-KUL fly Malaysian, Malindo, AirAsia og det går en drøss med fly hver dag. Så blir det Malaysian tilbake til SIN, og et par timer der før turen hjem til Europa

Last edited:
da er neste års CT I boks. Har bestilt tur via Paris-BKK-SIN-KUL med TG og SQ I first fra Paris. Så dette blir bra.

Malaysia her helt nytt for meg. Vi ankommer der I starten av September 2015. Vi vil nok ha litt late dager med sol/strand og sjø (kanskje litt dykking for min del) Men jeg kunne også tenkt meg litt jungle/elefanter.. Ser vel for meg innenriksfly I Malaysia ned til Langkwai. resortliv er greit, men jeg ønsker også å kunne rusle litt rundt på kveldstid for å finne andre restauranter, se på noe annet en hotellet...

Har booket tur til KUL 1.Januar, men ser ut til at det regner tett også her, dog ikke så ille som i nord. Skal til Port Dickson også, hva tror dere, er det regn mye av dagen, eller bare ei skur på ettermiddagen?
Vurderer om vi skal booke om til feks BKK. Trenger deres råd

Hvordan er det egentlig med bleier og babymat i Malaysia? Er det mye likt som her, dvs Libero og Nestle, eller bør man ta med alt hjemmefra? Junior ammer fortsatt flertallet av måltidene, men får noe "ordentlig" mat som noen av måltidene også

Kan bare prate om Thailand og der er bleier mye mye dyrere en hjemme.
Vi tok også med morsmelk erstatning til østen da jr var en skikkelig jr.

Noen som har erfaring med taxi fra KUL til sentrum? Vet at toget er veldig effektivt, men siden vi har endel bagasje er det langt enklere og ta en taxi (van). Hva må man regne med og betale og hvor lang tid tar det? Ble ikke så veldig mye klokere av hjemmesiden, annet enn at muligheten er der

Taxiopplegget på KUL er ganske håpløst. Man må kjøpe kupong fra en bod mellom bagasjehallen og ankomsthallen (lett og overse, og krøkkete og komme tilbake til hvis man først har gått forbi). RM75 for de minste og RM100 fastpris for de største taxiene, men det er fortsatt sedan. Det kryr av touts i ankomstområdet som kjører uoffisielle drosjer. Noen av dem har van, så så lenge man har peiling på det offisielle prisnivået er det mulig å avtale en brukbar pris med en av dem.

Noen som har erfaring med taxi fra KUL til sentrum? Vet at toget er veldig effektivt, men siden vi har endel bagasje er det langt enklere og ta en taxi (van). Hva må man regne med og betale og hvor lang tid tar det? Ble ikke så veldig mye klokere av hjemmesiden, annet enn at muligheten er der

Taxi turen til Kuala Lumpur tager ca 40-45 minutter, hvis trafikken arter sig nogenlunde.

Taxiopplegget på KUL er ganske håpløst. Man må kjøpe kupong fra en bod mellom bagasjehallen og ankomsthallen (lett og overse, og krøkkete og komme tilbake til hvis man først har gått forbi). RM75 for de minste og RM100 fastpris for de største taxiene, men det er fortsatt sedan. Det kryr av touts i ankomstområdet som kjører uoffisielle drosjer. Noen av dem har van, så så lenge man har peiling på det offisielle prisnivået er det mulig å avtale en brukbar pris med en av dem.

Hmm, det var endel rimeligere enn hva som er opplyst på diverse sider?

Uansett, krøkkete eller ei, det er også og frakte et lass bagasje fra stasjonen til taxiene der, så derfor tenkte jeg ta taxi rett fra flyplassen. Og med to store kofferter, prampack og over grensen mye håndbagasje, så funker heller ikke sedan ;)

Vi ankommer også innenriks, så basert på den litt dårlige beskrivelse på KUL sine sider, virker det være greit og komme seg tilbake der, hvis man bommer på skranken der

Last edited:

Vet ikke hvilke sider du refererer til, men Wikitravel lister hhv. ~75 og 100 ringgit. Såvidt jeg husker stemte dette for knappe to år siden. Wikivoyage er enig, og har forøvrig litt mer utfyllende informasjon enn Wikitravel. Ser ut som de har ryddet opp i pirattaxiene nå.

Jeg pleier å booke transport hos hotellet. Bor vanligvis på Shangri La, der koster det 300RM. Toget anbefaler jeg kun om du bor ved sentralstasjonen. Bruk de blå drosjene i KL, de er litt dyrere, men sikrere og nyere.

Last edited:

Uansett, krøkkete eller ei, det er også og frakte et lass bagasje fra stasjonen til taxiene der, så derfor tenkte jeg ta taxi rett fra flyplassen. Og med to store kofferter, prampack og over grensen mye håndbagasje, så funker heller ikke sedan ;)

Vi ankommer også innenriks, så basert på den litt dårlige beskrivelse på KUL sine sider, virker det være greit og komme seg tilbake der, hvis man bommer på skranken der

Jeg hadde booket bil fra hotellet i din situasjon.

Er det noen som har erfaringer med hotel I kuala Lumpur, tenker enten på Shangri-La eller Hilton.. Rom med lounge tilgang... har ikke vært I byen tidligere og usikker på "beliggenhet" standard..

Jeg kan anbefale Grand Hyatt og Impiana KLCC Hotel. De har lik beliggenhet. Kort vei til både KLCC og Bukit Bintang. Pavillion nås gjennom eleverte og luftavkjølte gangveier og da er du midt i Bukit Bintang. Begge hotellene er veldig gode, sistnevnte er rimeligere enn førstnevnte, men absolutt bra.

To absolutte must do's i Kuala Lumpur er etter min mening:

1) Middag i streetfood-gaten Jalan Alor
2) Drinks i solnedgangen på Heli Lounge Bar (virkelig helt utrolig bra).

Vær forsiktig med taxi i KL.

God tur!

Last edited:
Er det noen som har erfaringer med hotel I kuala Lumpur, tenker enten på Shangri-La eller Hilton.. Rom med lounge tilgang... har ikke vært I byen tidligere og usikker på "beliggenhet" standard..

Shangri La er meget bra. Gangavstand til alt. Hilton ligger litt utenfor det hele, så jeg ville ikke bodd der.

Støtter innlegget om Jalan Alor, men anbefaler i tillegg:

-Skybaren på Traders hotell etter solnedgang, da ser man rett inn i Petronas Towers
-Fonteneshow for KLCC om man liker den slags
-Batu Caves

Back