Myndighetene i Brasil vil fra januar 2024 innføre kraftige begrensninger fra Rio Santos Dumont (SDU), som et mål om å overføre mest mulig trafikk til Rio Galeão (GIG) som på langt når opererer nær kapasitet.
En 400km maks grense og kun flyvninger til Sao Paulo Congonhad (CGH), Vitoria og Pampulha. Sistnevnte en flyplass i Belo Horizonte som vel knapt nok har trafikk i dag. Det blir heller ikke mulig fly til Sao Paulo Guarulhos (GRU), som således ikke da kan "stjele" internasjonal transfertrafikk fra Santos Dumont og Rio
https://www.aeroflap.com.br/en/bras...flights-to-santos-dumont-after-new-ordinance/
Det er da ganske mye trafikk som må flyttes til GIG. Rio får et ganske mye dårligere innenriks tilbud da det er endel lenger å komme seg til GIG i stedet for SDU.
Ellers er jo dette litt mer uvanlig hva man er vant til her i Europa, hvor det heller ønskes settes begrensninger på korte flyvninger.
En 400km maks grense og kun flyvninger til Sao Paulo Congonhad (CGH), Vitoria og Pampulha. Sistnevnte en flyplass i Belo Horizonte som vel knapt nok har trafikk i dag. Det blir heller ikke mulig fly til Sao Paulo Guarulhos (GRU), som således ikke da kan "stjele" internasjonal transfertrafikk fra Santos Dumont og Rio
https://www.aeroflap.com.br/en/bras...flights-to-santos-dumont-after-new-ordinance/
As of January 2024, Santos Dumont Airport in Rio de Janeiro will have limitations on its operations and will lose direct flights to important cities such as Brasília and Belo Horizonte (CNF). The new ordinance was signed this Thursday (10th) by the Minister of Ports and Airports, Márcio França.
Det er da ganske mye trafikk som må flyttes til GIG. Rio får et ganske mye dårligere innenriks tilbud da det er endel lenger å komme seg til GIG i stedet for SDU.
Ellers er jo dette litt mer uvanlig hva man er vant til her i Europa, hvor det heller ønskes settes begrensninger på korte flyvninger.