Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Har stusset litt over at SAS bruker så små fly som 90-seters CRJ-900 i den danske produksjonen, mens 120-seters 736 er de minste i den norske og svenske. Kapasitetsbehovet er vel ikke så mye mindre på de tynnere rutene fra Danmark enn fra Norge og Sverige?

Widerøe benyttes vel til de tyndere ruter i Norge?
Endvidere benytter SAS faktisk også CRJ200 i den danske produktion. Jeg mener at pt 4 stk CRJ200 er indlejet fra Cimber.

Hvordan kan en liten regionaljet kreve 2000 meter rullebane mens ganske mye tyngre 737 klarer seg fint på norsk innenriks?

Høy wing loading. Små vinger må fly fortere for å bære vekten. Tidligere nevnte cat A-E brukes til å klassifisere fly ihht hastighet over landingsterskel.

En annen potensiell kjøper kan jo være Austrian eller et datterselskap. Tyrolean har jo noen Fokkere, og uten at jeg husker detaljene fra trådene om innsparinger i LH og AUA så var det vel snakk om å strømlinje flåten framover. CRJ har jo Lufthansa en del av i Regionalflåten allerede.

Nå er det mye fram og tilbake for tiden og man skal aldri i aldri, men det har jeg vondt for å tro. Slik det ser ut nå kommer Fokkerettene til å fly et par år til. Firmaet ville heve scope clause til 145 seter, så en mulig erstatter for Fokker kan være CSeries.
I tillegg kan vi vel ikke kalles "Major" :D

Back