Blackhawk
ScanFlyer Gold
Mai 2014: Frankfurt, Amsterdam, fly, spotting og S-klasse:
Del 1:
Ja la oss bare ta alt fra starten, vi skriver: 7. mai 2014 og
vi sitter om bord hos SAS (B73G - altså B737-700) flight: SK4755
og opplever å måtte gjennom de-ice køen. Ruten: OSL-FRA er riktig nok
raskt unnagjort, og nede på Frankfurt venter en flott Mercedes-Benz:
S350 hos AVIS. Noen dager i Frankfurt, inkl. både bilkjøring, turer, og
selvsagt spotting, litt fra spotte-terassen; resten fra noen av de beste
stedene langs rullebanene. Del:2 inneholder bilder fra
Amsterdam: Schipol, samt bilder fra to av de tre hotellene vi tilbragte
nettene på, inkl. Radisson Blu: Amsterdam Airport Schipol som kan anbefales
på det varmeste; dette var tredje gangen vi bodde på hotellet.
(NB: grunnet meget vekslende vær, vind, regn osv. har det i blant ikke vært
de beste forhold, for å ta foto - så kvaliteten kan være noe varierende!)
La oss bare sette i gang:

Over: jo da, det er jo tross alt kun 7. mai, så da tar vi gjerne en de-icing
også, hvorfor ikke... hmmmfff..

Over: noe bedre vær, på marsjhøyde..

Over: om bord på SK4755 fra OSL til FRA, en ganske så fullsatt
B73G-maskin. Denne -700 maskinen ble forøvrig levert ny til
daværende SAS Norge pr. mars 2000, "LN-RPK" er blitt litt over
14 år gammel, seatconfig: Y140, bærer navnet: "Heimer Viking".

Over: Tyskland og Frankfurt nærmer seg.



Over: Frankfurt Airport / Frankfurt am Main (FRA/EDDF) har totalt
fire rullebaner:
07R / 25L
07C / 25C
18
07L / 25R
I 2012 reiste totalt 57.2 mill. pax gjennom FRA,
med 482.242 flybevegelser. Frankfurt Airport ligger
12 km fra sentrum,

Den offisielle spotteterassen starter vi på ordentlig bildeserien med,
før vi forflytter oss ut fra selve terminalen:


Litt av bildene vi tok fra den offiselle spotteterassen:

Over: Saudi Arabian Airlines med Airbus A320-200, og reg.: "HZ-ASA". Levert ny
til selskapet pr. okt. 2009, maskinen er ca. 4.5 år gammel. Seatconfig: C24/Y96.

Over: Lufthansa med B737-300, og reg.: "D-ABXX". Maskinen ble levert ny til
LH pr. okt. 1989, maskinen er dermed snart 25 år gammel.
Bærer navnet "Bad Homburg v. d. Hoehe".

Over: AirFrance med Airbus A318-100, og reg.: "F-GUGN". Levert ny til
AF pr. okt. 2006, maskinen er ca. 7.5 år gammel. Seatconfig: Y131.

Over: Pegasus Airlines med B737-800, og reg.: "TC-ANP". Levert ny
til selskapet pr. mai 2011, maskinen er tre år gammel. Bærer
navnet: "Lydia", seatconfig: Y189.

Over: Lufthansa med Airbus A330-300X, og reg.: "D-AIKH". Levert ny
til LH pr. feb. 2005, maskinen er litt over ni år gammel.
Seatconfig: F8/C48/Y165.

Over: Lufthansa Cargo med MD-11F, og reg.: "D-ALCN". Levert til LH
pr. jan. 2001, maskinen er litt over 13 år gammel. Dette er faktisk den
aller siste MD-11 som noen sinne ble bygget!

Over: Vietnam Airlines med B777-200ER, og reg.: "VN-A144". Levert ny
pr. sept. 2003, maskinen er snart 11 år gammel.
Del 1:
Ja la oss bare ta alt fra starten, vi skriver: 7. mai 2014 og
vi sitter om bord hos SAS (B73G - altså B737-700) flight: SK4755
og opplever å måtte gjennom de-ice køen. Ruten: OSL-FRA er riktig nok
raskt unnagjort, og nede på Frankfurt venter en flott Mercedes-Benz:
S350 hos AVIS. Noen dager i Frankfurt, inkl. både bilkjøring, turer, og
selvsagt spotting, litt fra spotte-terassen; resten fra noen av de beste
stedene langs rullebanene. Del:2 inneholder bilder fra
Amsterdam: Schipol, samt bilder fra to av de tre hotellene vi tilbragte
nettene på, inkl. Radisson Blu: Amsterdam Airport Schipol som kan anbefales
på det varmeste; dette var tredje gangen vi bodde på hotellet.
(NB: grunnet meget vekslende vær, vind, regn osv. har det i blant ikke vært
de beste forhold, for å ta foto - så kvaliteten kan være noe varierende!)
La oss bare sette i gang:

Over: jo da, det er jo tross alt kun 7. mai, så da tar vi gjerne en de-icing
også, hvorfor ikke... hmmmfff..

Over: noe bedre vær, på marsjhøyde..

Over: om bord på SK4755 fra OSL til FRA, en ganske så fullsatt
B73G-maskin. Denne -700 maskinen ble forøvrig levert ny til
daværende SAS Norge pr. mars 2000, "LN-RPK" er blitt litt over
14 år gammel, seatconfig: Y140, bærer navnet: "Heimer Viking".

Over: Tyskland og Frankfurt nærmer seg.



Over: Frankfurt Airport / Frankfurt am Main (FRA/EDDF) har totalt
fire rullebaner:
07R / 25L
07C / 25C
18
07L / 25R
I 2012 reiste totalt 57.2 mill. pax gjennom FRA,
med 482.242 flybevegelser. Frankfurt Airport ligger
12 km fra sentrum,

Den offisielle spotteterassen starter vi på ordentlig bildeserien med,
før vi forflytter oss ut fra selve terminalen:


Litt av bildene vi tok fra den offiselle spotteterassen:

Over: Saudi Arabian Airlines med Airbus A320-200, og reg.: "HZ-ASA". Levert ny
til selskapet pr. okt. 2009, maskinen er ca. 4.5 år gammel. Seatconfig: C24/Y96.

Over: Lufthansa med B737-300, og reg.: "D-ABXX". Maskinen ble levert ny til
LH pr. okt. 1989, maskinen er dermed snart 25 år gammel.
Bærer navnet "Bad Homburg v. d. Hoehe".

Over: AirFrance med Airbus A318-100, og reg.: "F-GUGN". Levert ny til
AF pr. okt. 2006, maskinen er ca. 7.5 år gammel. Seatconfig: Y131.

Over: Pegasus Airlines med B737-800, og reg.: "TC-ANP". Levert ny
til selskapet pr. mai 2011, maskinen er tre år gammel. Bærer
navnet: "Lydia", seatconfig: Y189.

Over: Lufthansa med Airbus A330-300X, og reg.: "D-AIKH". Levert ny
til LH pr. feb. 2005, maskinen er litt over ni år gammel.
Seatconfig: F8/C48/Y165.

Over: Lufthansa Cargo med MD-11F, og reg.: "D-ALCN". Levert til LH
pr. jan. 2001, maskinen er litt over 13 år gammel. Dette er faktisk den
aller siste MD-11 som noen sinne ble bygget!

Over: Vietnam Airlines med B777-200ER, og reg.: "VN-A144". Levert ny
pr. sept. 2003, maskinen er snart 11 år gammel.