Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Tallene for mai er:

Kastrup (CPH) 1.835.009
+7,0% fra samme måned i 2006 som utgjør en stigning på 535.812 passasjerer til nå i år
Estimert passasjertall for 2006: 21,4 millioner

Arlanda (ARN) 1.626.407
+4,4% fra samme måned i 2006 som utgjør en stigning på 349.376 passasjerer til nå i år
Estimert passasjertall for 2006: 18,0 millioner

Gardermoen (OSL) 1.591.994
+14,2% fra samme måned i 2006 som utgjør en stigning på 666.291 passasjerer til nå i år
Estimert passasjertall for 2006: 17,7 millioner
Og da brytes designgrensen til dagens terminal med 200.000 passasjerer!
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre Scandinaviske hovedflyplasser'

Edit
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre Scandinaviske hovedflyplasser'

Originally posted by PP


Arlanda er forkert - stigningen er kun på 4,4%.

Det går tungt för Arlanda :baeh

Förbannade X2000 å statliga järnvägar !
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre Scandinaviske hovedflyplasser'

Originally posted by Jörgen

Det går tungt för Arlanda :baeh

Förbannade X2000 å statliga järnvägar !

Det är bara inrikesflyget som går trögt. Anledningen har jag för mig anges vara att flygbolagen har skurit ned kapaciteten på inrikes linjenät. Alltså inte bara SJ:s fel. Får vara glada att utrikesflyget går desto bättre. En ökning på 12 procent under maj befäster den fina utveckling som utrikestrafiken haft under en längre period.
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre Scandinaviske hovedflyplasser'

Her kommer en uddybning af tallene for CPH. Havde dog personligt forventet lidt bedre tal for CPH i maj, men et fald i chartertrafikken på 10,4% er for mig overraskende.

Maj 2006:

Int. rute: 1.571.890 +7,4%
Charter: 102.775 -10.4%
Dom: 159.464 +17,4%

I alt: 1.835.009 +7,0%

Stigning i absolutte tal: 119.780 pax.

Signingen i lokalt afgående pax. var 10,7%, mens faldet i transfer pax. var -1,1%.

Jan-maj 2005

I alt: 7.996.673 +7,2%
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

OSL hadde ca 1.4 millioner passasjerer i mai i fjor, så da havner de vel rundt 1.5 millioner i år om utviklingen ligger på rundt +7%.
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Nå ligger økningen til nå i år (de fire første måneder) for OSL på rundt 10% Vadheim. Hvis denne trenden holder seg, så vil tallet for mai være 1,535 mill og den magiske terminaldesigngrensen på 17,5 mill for året vil bli brutt. Mer interessant vil være at OSL vil bare være 0,5 mill bak ARN - i 2005 var avstanden 1,2 mill. Blir så OSL større enn ARN i 2007 eller vil SAS forkludre det med å la flere østenavganger gå fra ARN?
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Jeg vet at veksten har vært sterk hittil i år, men jeg la meg mer på en moderat linje i forhold til vekst. Veksten i mars var jo nesten astronomisk så slik vekst kan vi heller ikke forvente resten av året, også med tanke på at fjoråret var sterkt.

Trenden har vært helt klar over mange år og det er at OSL vokser sterkt, størrelsesforholdet mellom OSL og CPH/ARN blir mindre og mindre. I 2005 var CPH ca 27% større enn OSL og ARN rundt 10%, dette tallet krymper år for år. På 80-tallet var CPH og ARN nesten dobbelt så store (40-50%) som FBU/GEN.
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Med to av hovedaktørene på OSL som har en vekst med henholdsvis 46,2% (DY) og 7,2% (CNO), vil vel kanskje tallet være høyere enn 7%?
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Får håpe på høyt tall :)

Merkelig at man på OSL alltid er tregest med å telle. Færrest antall passasjer har dem jo også sammenliknet med Arlanda og Kastrup.
OSL har tydeligvis langt dårligere rapporterteringssystem enn våre "naboer".
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Bare litt over 30.000 passasjerer færre på Gardermoen enn Arlanda i mai altså.

Så langt har OSL tatt innpå de to andre flyplassene og har kanskje den største økningen i antall passasjerer så langt i år.


Noen som har tallet for estimert antall passasjerer i år?
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Kun drøye 30.000 etter ARN:up
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

2007 kommer OSL garanterat vara större än ARN med den takten man har nu. Några år till och så är man större än CPH. Det syns ju vilka som har störst plånbok i skandinavien:nor Och så syns det att man bara kan resa med flyg i Norge. I och för sig inget hedrande i dagens moderna samhälle. Konstigt att inte tågnätet byggs ut!! Det finns ju pnegar!!

Men hur många av passagerarna i maj åkte inrikes respektive utrikes. På ARN blir inrikes en allt mindre del av resandet. Tåg och bil tar marknadsandelar ,och Bromma ,som tagit den största delen. Av de ca 55000 som ARN tappade på inrikes i Maj så ökade BMA med ca 33000 resten försvann till bil och tåg eller på att man stannade hemma.
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Originally posted by ATC


2007 kommer OSL garanterat vara större än ARN med den takten man har nu. Några år till och så är man större än CPH. Det syns ju vilka som har störst plånbok i skandinavien:nor Och så syns det att man bara kan resa med flyg i Norge. I och för sig inget hedrande i dagens moderna samhälle. Konstigt att inte tågnätet byggs ut!! Det finns ju pnegar!!

Men hur många av passagerarna i maj åkte inrikes respektive utrikes. På ARN blir inrikes en allt mindre del av resandet. Tåg och bil tar marknadsandelar ,och Bromma ,som tagit den största delen. Av de ca 55000 som ARN tappade på inrikes i Maj så ökade BMA med ca 33000 resten försvann till bil och tåg eller på att man stannade hemma.

Hittil i år har 6 692 305 passasjerer benyttet OSL. Det er 666 291 (11,1 %) flere enn i samme periode i fjor. På utland har antall passasjerer økt med 414 236 (13,8 %) og på innland med 252 055 (8,3 %).
Utlandet har helt klart størst stigning så en ser de samme tendensene på OSL som på ARN
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Originally posted by ATC


2007 kommer OSL garanterat vara större än ARN med den takten man har nu. Några år till och så är man större än CPH.

Det kommer jo heldigvis aldrig til at ske hvad angår CPH - Hehe :D Seriøs mener jeg faktisk det er helt urealitisk at dette vil blive aktuelt - af flere årsager!

Men Stockholm ARN bør måske begynder at se sig over skulderen, da OSL måske kan komme snigende og placere sig som nr. 2 i Skandinavien.
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Originally posted by PP


Originally posted by ATC


2007 kommer OSL garanterat vara större än ARN med den takten man har nu. Några år till och så är man större än CPH.

Det kommer jo heldigvis aldrig til at ske hvad angår CPH - Hehe :D Seriøs mener jeg faktisk det er helt urealitisk at dette vil blive aktuelt - af flere årsager!

Men Stockholm ARN bør måske begynder at se sig over skulderen, da OSL måske kan komme snigende og placere sig som nr. 2 i Skandinavien.

Mja, ARN blir saved av Rygge.....
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Siden vi mest sannsynlig når designkapasiteten til terminalen i år, burde man mest sannsynlig ha planene klare for utvidelse. Noen som har noe inside info?

Synes at ARN og CPH er mye større enn OSL, selv om de ikke betjener all verdens flere pax. De har jo utrolig mange flere terminaler og slikt. Større areal også. Synes alt ialt at CPH og ARN ligner mye mer på store flyplasser(huber) enn det osl. Kan vel framstille OSL som en relativ liten reginal flyplass, men overrasker meg at de har greid å håndtere såpass mange pax.

Bygg ut OSL så blir sikkert flere intercont selskaper interessert, de ser sikkert på OSL som litt liten enda.
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Originally posted by PP


Det kommer jo heldigvis aldrig til at ske hvad angår CPH - Hehe :D Seriøs mener jeg faktisk det er helt urealitisk at dette vil blive aktuelt - af flere årsager!

Skulle det 'utenkelige' skje - at SAS sprekker - vil det fort bli virkelighet... Da vil baade ARN og OSL fort ta igjen CPH. Ikke noedvendigvis mer nettovekst der, men CPH vil miste pax.
 
Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Originally posted by OslLonghaul


Siden vi mest sannsynlig når designkapasiteten til terminalen i år, burde man mest sannsynlig ha planene klare for utvidelse. Noen som har noe inside info?

Synes at ARN og CPH er mye større enn OSL, selv om de ikke betjener all verdens flere pax. De har jo utrolig mange flere terminaler og slikt. Større areal også. Synes alt ialt at CPH og ARN ligner mye mer på store flyplasser(huber) enn det osl. Kan vel framstille OSL som en relativ liten reginal flyplass, men overrasker meg at de har greid å håndtere såpass mange pax.

Bygg ut OSL så blir sikkert flere intercont selskaper interessert, de ser sikkert på OSL som litt liten enda.
OSL er en meget effektiv flyplass sammenliknet med Arlanda for eksempel...skulle forresten mangle...er endel år mellom dem.
 
Back
Top