• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DEN Maersk Air tilbake som fraktselskap

Re: Maersk Air tilbake som fraktselskap?

Maersk Air Cargo A/S i Danmark har store operasjoner i UK, og derfor nå opprettet datterselskap i UK - Maersk Air Cargo UK Limited. De har mottatt ICAO kode: MUK, og callsign: Blue Star (Maersk DK har callsign: Whitestar).

Og første fly er omregistrert:
Boeing 767 -25E(F) 27195 535 G-MACZ Maersk Air Cargo UK seen regd at SNN 10jan25 prior transfer ex OY-SRJ
Kilde: https://www.skyliner-aviation.de/
 
Re: Maersk Air tilbake som fraktselskap?

Maersk Air Cargo A/S i Danmark har store operasjoner i UK, og derfor nå opprettet datterselskap i UK - Maersk Air Cargo UK Limited. De har mottatt ICAO kode: MUK, og callsign: Blue Star (Maersk DK har callsign: Whitestar).

Og første fly er omregistrert:

Kilde: https://www.skyliner-aviation.de/

Flere gamle -200F går over dit

Boeing 767 -204(F) 24457 256 G-MACY Maersk Air Cargo UK regd 26feb25 at SNN on transfer ex OY-SRH
 
Är det någon här som vet bakgrunden till att de valde BLL som sin bas i Danmark och inte CPH? Satt man och sov i CPH eller vad hände?
 
Är det någon här som vet bakgrunden till att de valde BLL som sin bas i Danmark och inte CPH? Satt man och sov i CPH eller vad hände?
BLL er tættere på nogle af de store havne, som Mærsk bruger. Fredericia, Aarhus og Bremerhaven primært. Derudover er der også samarbejdet med Lego, som også ligger Billund
 
Tack. Visste inte att närheten till en hamn hade betydelse. Det är ju två helt olika transportsätt, olika typ varor samt krav på snabbhet. Flyttar man över gods från en hamn till flyg eller vice versa?
 
Tack. Visste inte att närheten till en hamn hade betydelse. Det är ju två helt olika transportsätt, olika typ varor samt krav på snabbhet. Flyttar man över gods från en hamn till flyg eller vice versa?
Ja. Både fly og skib (og jernbanen og lastbiler) fungerer som feed for hinanden. De har blandt andet en "Air-sea" løsning, hvor skibene egentlig bare fungerer som lager og så rykker de varerne på fly, når der er behov for at varerne skal fordeles til sidst.
 
Ja. Både fly og skib (og jernbanen og lastbiler) fungerer som feed for hinanden. De har blandt andet en "Air-sea" løsning, hvor skibene egentlig bare fungerer som lager og så rykker de varerne på fly, når der er behov for at varerne skal fordeles til sidst.
Får väl göra lite reklam för egen arbetsgivare: https://www.maersk.com/transportation-services/air-freight

PR versionen av varför vi valde Billund som HUB
 
Tack för både förklaring om Air-sea och artikeln som i princip svarade på alla mina frågor :) Det ger mening nu.

Att Air-sea var en stor marknad var nytt för mig. Argumenten att i BLL är det lättare att styra flödet och garantera just in time verkar logiskt. Antar att det är det som gör både LGG, LUX och LEJ till relativt stora på cargo.
 
Last edited:
Back
Top