Lynnedslag

Lillingen

ScanFlyer Blue
Leser stadig vekk at fly må snu pga lynnedslag. Jeg trodde flyene skulle være bygd for å tåle lynnedslag og at det ikke var noe å løfte øyenbrynnene for, men dette stemme tydeligvis ikke?!

Er det noen som kan fortelle meg litt om dette?

Flyene taaler det fint, men det er verre med elektronikken ombord, mye systemer som "re-settes" og tildels kalibrereres og i vaerste fall kontrlleres av en tekniker...derfor hender at man snur eller drar til en base hvor noedvendig teknisk kunnskap finnes....

Skulle tro det var vanskelig å gardere seg helt mot lyn siden det er snakk omså mye energi. Var det ikke et lyn som var årsaken til den Katoair-ulykken i Bodø? Den ene WIF-maskinen fikk jo en sprekk i vinduet av lynet, så..

Så lenge flyene beveger seg oppe i luften og altså ikke er jordet, er lynnedslag generelt ikke noe problem, det treffer flyet foran og forlater flyet bak. Men elektronikken tåler jo ikke mye av den sorten. Men det er rapportert om flystyrter pga. lynnedslag.

Har selv opplevd lynnedslag i fly 2 ganger, begge rundt OSL. Ved det ene tilfellet ble hele fremre del av kabinen opplyst som om lynet kom inn i flyet, og det smalt noe aldeles for j... Må si folk ble veldig engstelige, bl. a tok dama som satt ved siden av meg hardt i armen min fordi hun ble redd.

Back