Lynnedslag i 737

ANX

ScanFlyer Gold
Synes Bergens Tidende gir en meget balansert rapport.

Noen som har formening om det kan være elektronikken som gjør dagens fly mer sårbare for lyn? Har opplevd at det bare laget små hull i skroget, men ikke hatt nedslag i motorene så der vet jeg ikke om det er forskjell.

Stor takk til de som jobbet r*** av seg for å flytte forumet!!! Siden de ikke får lønn, burde kanskje vi abstinensrammede gå sammen om en materiell påskjønnelse? Klapp på skulderen er vel og bra, men liten kompensasjon for slit og tidsbruk.

:clap

Ja,- det har tordnet og lynet ganske heftig her i ettermiddag....

Rundt klokken 18 var det enormt... -Det blinket over hodene på oss i ett, og haglbygene kom tett ! -Nesten vinterføre på etpar minutter !

VG skrev nødlanding!

Nettopp derfor sjekket jeg Bergens Tidende først - for helsas skyld...

Lurer fortsatt på hvorfor en motor kan bli satt ut av lyn. I utgangspunktet er den jo et rimelig solid mekanisk byggverk...

Øyh - kan du pls oversette for de som bare kjenner til mekaniske begreper...

Kom med SK2868 fra Køben i dag, se forøvrig min post i tripreport forumet: NW34 cancelled SK938 reddende engel!

Det var en meget humpete tur under approach, og vi måtte ligge i holding over Øygarden, med flott utsikt over Kollsnes mens de værste bygene over flyplassen ga seg. På final var det stor lynaktivitet over Bergen sentrum, og flyplassen hadde en sørpete masse av hagl og regn på rullebanene.

Kan det ha vært derfor jeg så tre brannbiler linet opp ved helikopterterminalen, som en "Just in case"?

AKK JA, SOM MAN SPØR I SKOGEN FÅR MAN (IKKE) SVAR...

Eller sånn "goddag-mann-økseskaft". Får vel bare vente til måsan gror.

Originally posted by ANX

Øyh - kan du pls oversette for de som bare kjenner til mekaniske begreper...

FADEC = Full Authority Digital Engine Control

EFCU = Electronic Fuel Control Unit

Kort sagt hjernen som styrer motoren

Originally posted by ANX

AKK JA, SOM MAN SPØR I SKOGEN FÅR MAN (IKKE) SVAR...

Eller sånn "goddag-mann-økseskaft". Får vel bare vente til måsan gror.

FADEC: Full authority digital engine control, og vel elektronikken som styrer blant annet drivstoff tilførsel til motoren og masse annet "snacks"

her er forresten en tråd på a.net om det

LINK

FADEC - Full Authority Digital Engine Control evt. Full Authority Digital Electronics Control avhengig av hvem du spør.

EFCU - Electronic Fuel Control Unit

Og da ble det visst nok svar :)

Originally posted by LN-AFG

Kom med SK2868 fra Køben i dag, se forøvrig min post i tripreport forumet: NW34 cancelled SK938 reddende engel!

Det var en meget humpete tur under approach, og vi måtte ligge i holding over Øygarden, med flott utsikt over Kollsnes mens de værste bygene over flyplassen ga seg. På final var det stor lynaktivitet over Bergen sentrum, og flyplassen hadde en sørpete masse av hagl og regn på rullebanene.

Kan det ha vært derfor jeg så tre brannbiler linet opp ved helikopterterminalen, som en "Just in case"?

Jeg har merket meg flere ganger at brannbilene står klar ved helikopterterminalen når det er dårlig vær, og spesiellt når det er meldt om windshare på final. Men en fartøysjef skal vel strengt talt ikke lande når værforholdene utgjør en fare for sikker flyging.
I USA er det mest vanlig å stenge flyplassen ved slike windshare forhold, men her på berget er det greitt så lenge brannbilene står klar....:spin:

Originally posted by Someone

VG skrev nødlanding!

Og siterte dermed lufthavnsjefen. Det gjør BT også. Skulle nesten tro det kommer inn under betegnelsen nødlanding ...

Originally posted by LN-AFG

De hadde nok gått opp til øket beredskap pga været. Da kjører de ut og sitter i brannbilene klare til å rykke ut.. gjør gjerne det ved mye crosswind eller om ting er skumlere enn normalt (masse lyn overalt med tilhørende variable forhold...)..

Det er opp til flygeleder å vurdere beredskapen, mens fartøysjefen velger om han vil prøve innflygning og landing så lenge plassen holder åpent. Ikke noen dramatikk i at brannbilene står der.

Opplevde ikke noe dramatikk i det, og takk for oppklaringen MountainDew og JohnnyEagle. ;)

Tusen takk til S61N og Someone og CFM som var så snille å oppklare begrepene mht nymotens motorer!

:old

Fikk ikke lagt inn poster i går. Snille Richard tipset om å slette cookies, og det gjorde susen. Tror jeg har brukt den metoden en eller annen gang før.

Back