Litt av hvert her, ja...
Etter lynnedslag skal flyet alltid kontrolleres av flytekniker. Denne kontrollen er beskrevet i Maintenance Manual. Dersom ikke eventuell skade er graverende kan flyet releases for et visst tidsrom, beskrivelse av dette er angitt i SRM (Structural Repair Manual). Unntak for dette kan, etter anbefaling fra Boeing (eller selskapets egen ingeniøravdeling dersom denne har såkalt "Design Approval" - EASA Part 21 Subpart J), gis av tilsynsmyndigheten for å få flyet "hjem". I så tilfelle alltid som "non-revenue" altså uten passasjerer.
Så hvor lenge et fly blir stående på en utestasjon er altså avhengig av flere ting, både hvor snart man kan få tekniker på plass og hvor stor den eventuelle skaden er.
Men det må også være sagt, for å berolige eventuelle urolige gjester: Det skjer ofte at en mindre utladning ikke etterlater seg skade i det hele tatt og flyet dermed kan gjenoppta arbeidet umiddelbart etter kontroll av tekniker.