Lydklipp: Barnestemme på Gardermoen Director i dag

Re: Lydklipp: Barnestemme på Gardermoen Director i dag

Men argumentasjonen dere bruker holder ikke. Man skulle jo for eksempel tro at en unge skulle få lov til å sitte i kapteinssetet under flyging. Jeg mener, styrmannen sitter jo der og har kontrollen?

Det blir jo to vidt forskjellige situasjoner. Vi snakker her om en frekvens som i aktuelt tidsrom er stengt. INGEN kaller opp på denne frekvensen uten først å ha blitt handet over av en annen flygeleder. Jeg ser i hvertfall ikke noe problem i dette. Jeg kan gå med på at det er unødvendig, men det er det også å slippe inn flyspottere for å ta bilde i cockpit etter parkering. Det er lov å bruke hue´ og skjønn.

Klar over at det er to vidt forskjellige situasjoner. Men hvordan tenkte folk før feks ulykken med den russiske airbus`n? Bare uskyldig lek og moro?

Jeg synes at alle frekvenser burde være sterile når de ikke er i bruk. Det gjelder uansett om det er Approach eller Director.

For å være helt ærlig så ser jeg ikke noe som helst problemer med å drive på slik på en stengt frekvens, og spesielt en som man aldri kontakter på egenhånd.
Og hva er så galt om noen fly skulle komme inn å høre på dette? Antagligvis skjer det ikke noe annet enn at vedkommene som sjekker inn på frekvensen av en eller annen grunn, rapporterer tilbake om dette når de har landet eller lignende.

Hva med å gå ut i sola, folkens?

Har ikke orket å høre på alt, men jeg synes ungen skal ha cred for at han/hun er god i engelsk! :D
Artig innslag i en ellers særs alvorspreget bransje...

Men argumentasjonen dere bruker holder ikke. Man skulle jo for eksempel tro at en unge skulle få lov til å sitte i kapteinssetet under flyging. Jeg mener, styrmannen sitter jo der og har kontrollen?

I dette tilfellet ville jeg heller sammeliknet det med at man lot en unge sitte i kapteinssetet mens flyet står på bakken.

Jeg fikk også dete med meg og trodde det var en feil¨på min mottager, men rekkevidden på dette barnepratet var mye lengre enn fra et håndsett som står lokalt, så jeg fant ut at dette måtte være en TX stasjon (Base) fra en eller annen høyde, da jeg kunne høre den på E6 fra Karihaugen oppover til OSL og like bra på sandbankene rundt. Så dette måtte være en Basestasjon som står i høyden som Røvrkollen eller opp i Romeriksåsen eller hvor ???

Altid like gøy å bivåne når folk fyrer seg opp over ting de ikke vet noe om.

Støtter ellers alt FV, F35, CFM og Jumper har sagt.

Last edited:

Uten å kunne noe om radiokommunikasjon (som jeg fortsatt trodde lytting til ikke var helt lovlig å drive med) høres jo dette unektlig helt ufarlig ut all den tid det er en frekvens som ikke er i bruk med mindre noen "handes over" til den.

Og om noen hadde kommet i kontakt med ungen ville vel ungen klart å si raskt i fra til far om at han fikk "svar" - så kan da umulig være noe trøbbel.

TCAS har helt rett!
Jeg var ute i går, og nå har jeg fått en blek t-skjorte under t-skjorta!

Artig å se at legfolket er bekymret mens fagfolket avdramatiserer. Jeg tror jeg stiller meg på fagfolkets side, jeg .. ;)

Kan hende ditten, og kan hende datten. Dette er storm i et vannglass, sier alle vi som det kunne ha gått ut over hvis det var "farlig". Give it a break, eller ta et par turer gjennom en sikkerhetskontroll nær deg for å roe ned... ;)

Last edited:

I forhold til blodtørsten over barnetimen på radioen, ja. ;)

Altid like gøy å bivåne når folk fyrer seg opp over ting de ikke vet noe om.

Støtter ellers alt FV, F35, CFM og Jumper har sagt.

Syns heller ikke folk bør gjøre antagelser om hva folk her inne kan og ikke kan.

Folkens, siden ingen skade er skjedd eller vondt er ment, og frekvensen selvfølgelig ikke er i bruk av noen andre, så foreslår jeg at dere lar far og sønn få ha denne gleden for seg selv, og heller avbryter lytteøktene på døde frekvenser og stikker inn og tar en titt på hva deres egne barn ser på tv og surfer innom på datamaskinene sine. Det finnes viktigere ting å la seg "sjokkere" over, enn et ungt flygelederavkom sin uskyldige og ufarlige innlevelse i en voksens spennende jobb. Get a life, please (-:

WORD!!!!! :-)

Bare ikke VG eller noen andre aviser får tak i dette her. Da blir det vel helvete på jord tenker jeg.:rolleyes:

Bare ikke VG eller noen andre aviser får tak i dette her. Da blir det vel helvete på jord tenker jeg.:rolleyes:

Hvor lang tid tar det før det er i VG da tro? Fortsatt ingenting om dette noe sted.

Det var egentlig litt mer ironisk ment med tanke på hvor mye brydderi dette ble for endel her inne.
Men det har jo vært tråder her før hvor man er ganske sikre på at VG har svippet innomsom følge av en artikkel, så man skal jo aldri vite. :)

Dog er det da overhodet ikke ønskelig for noen av oss om en tabloid lager en slik artikkel - spesielt ikke efter at vi har plukket det fra hverandre og kommet frem til "ingen fare".

Back