Lydklipp: Barnestemme på Gardermoen Director i dag

Re: Lydklipp: Barnestemme på Gardermoen Director i dag

Jeg er rystet!!!

Hvordan i all verden er det der mulig???

Det er godt det ikke er lov å lytte med scanner i Norge. :)

Jeg flyttet dette fra bildeforumet...

Og undrer meg litt på hva dette var for noe?

Ja vel, jeg kan godt legge meg flat med en gang, siden jeg pleier å ta feil om sånt. Trodde imidlertid både å lytte til radiosamband samt ulike radarer ikke var tillatt i Norge.

Åja, fint du flyttet det :)

Har en del 2 også... lagt den i øverste post

Er et barn ja... roper på pappa innimellom :) Sykt!

Edit: Mye hallo, og han sier jo navnet sitt også "dette er ----" pluss berømte "this is your captain speaking". Det aller morsomste om man kan si det er at han synger kaptein Sabeltann!!!!

Last edited:

Ja vel, jeg kan godt legge meg flat med en gang, siden jeg pleier å ta feil om sånt. Trodde imidlertid både å lytte til radiosamband samt ulike radarer ikke var tillatt i Norge.

Hehe, du pleier å ta feil om sånt ? :)

Joda, det er lovlig å lytte til radiosamband i norge som ikke er kryptert. Når det er snakk om å offentligjøre (f.eks. på nettet) så er man nok i en gråsone. Men så lenge det ikke er snakk om personopplysninger osv så har jeg aldri hørt om noen som har fått trøbbel.

Even92LN: Ble han tilsnakket over frekvensen?

Håper de finner denne ungen. Det kan jo skape store problemer dette.

Jeg vet ikke,men dette barnet har i hvertfall gitt seg nå. Har ikke hørt noe annet enn det dere har hørt på disse lydklippene ;)

Har sendt en mail til Avinor med linkene, så vet de om det :)

Var vel mest sannsynlig på en tid der Director ikke var i bruk?

Jojo, men likevel. Kan hende et fly likevel forandret frekvens over til Director, og kom borti dette showet her....

Ingen fare folkens. Director var ikke i bruk og det var sønnen til en flygeleder som satt og lekte seg. Ingen fly sjekker inn på den frekvensen uten å bli bedt om det av en annen Oslo TMA sektor.

Ingen fare folkens. Director var ikke i bruk og det var sønnen til en flygeleder som satt og lekte seg. Ingen fly sjekker inn på den frekvensen uten å bli bedt om det av en annen Oslo TMA sektor.

Det er ikke helt greit likevel at folk sitter og tøyser på frekvensene slik. Dette må stå i BLS`n en plass.

Edit: Det var ikke så vanskelig å finne, det stod under generelt ;) - BSL-G

§ 4. Generelt

(1) Ved all kommunikasjon over det mobile samband skal det til enhver tid utvises den høyeste grad av disiplin. Når det for bruk i den aktuelle situasjon er angitt at bestemte radiotelefonifraseologier skal anvendes, skal disse benyttes.

Last edited:

Folkens, siden ingen skade er skjedd eller vondt er ment, og frekvensen selvfølgelig ikke er i bruk av noen andre, så foreslår jeg at dere lar far og sønn få ha denne gleden for seg selv, og heller avbryter lytteøktene på døde frekvenser og stikker inn og tar en titt på hva deres egne barn ser på tv og surfer innom på datamaskinene sine. Det finnes viktigere ting å la seg "sjokkere" over, enn et ungt flygelederavkom sin uskyldige og ufarlige innlevelse i en voksens spennende jobb. Get a life, please (-:

Last edited:

Folkens, siden ingen skade er skjedd eller vondt er ment, og frekvensen selvfølgelig ikke er i bruk av noen andre, så foreslår jeg at dere lar far og sønn få ha denne gleden for seg selv, og heller avbryter lytteøktene på døde frekvenser og stikker inn og tar en titt på hva deres egne barn ser på tv og surfer innom på datamaskinene sine. Det finnes viktigere ting å la seg "sjokkere" over, enn et ungt flygelederavkom sin uskyldige og ufarlige innlevelse i en voksens spennende jobb. Get a life, please (-:

Det er jo langt i fra en død frekvenes... Værnes Approach er for eksempel stengt i helgene. Syns ikke dette skal bli tatt for lett på!

Dette er da ingenting å lage noe ut av. En flygeleder som lar sønnen leke seg med micen på en frekvens han vet ikke er i bruk. Det er jo en helt annen sak om "mannen i gata" skulle begynne å plapre på en aktiv frekvens.
Det er vel like lite dramatisk som å arrangere billøp på en rullebane utenfor åpningstiden:)

Kan jo hende at vedkommende lot ungen holde uten at han var klar over at det han sa faktisk gikk ut på eter`n.

Men argumentasjonen dere bruker holder ikke. Man skulle jo for eksempel tro at en unge skulle få lov til å sitte i kapteinssetet under flyging. Jeg mener, styrmannen sitter jo der og har kontrollen?

Back