"Lurt" til feil flyplass av Norwegian!

Mitt poeng var egentlig bare at det er mulig at DY (og FR og whoever) muligens markedsfører plassen som en Alicante-flyplass, men flyplassen selv nærmest går motsatt vei. ;)

...og mitt poeng har hele tiden vært at for en rekke reisende er det kanskje hipp som happ om man reiser til Murcia eller til Alicante.;)

...og mitt poeng har hele tiden vært at for en rekke reisende er det kanskje hipp som happ om man reiser til Murcia eller til Alicante.;)

Helt riktig TOS, markedet der nede er bortimot umettelig og det er faktisk hipp som happ hvilken flyplass man bruker så lenge man ikke skal nord for selve Alicante, da blir MJV mer upraktisk grunnet avstand men det går også radig på de flotte veiene der nede med fartsgrenser på 120 km/t. DY har trafikkert MJV i en årrekke og rutene ned dit fra OSL, TRD, BGO og SVG går hele året.

Jeg er ikke helt sikker på om IATAs definisjoner nødvendigvis er avgjørende for hva man kan tillate seg etter norsk markedsføringslov, ihvertfall ikke at det utelukker markedsføring av flyplasser som tilhørende en by, selv om IATA ikke har definert den inn under byens metro-område.

Enig, og med tanke på at DY heller ikke er medlem av IATA står de vel enda friere?

Når det gjelder damens problemer føler jeg ikke med henne, rett og slett. Ditt og datt som hun poengeterer kommer tydelig frem på DY's siden, med mindre de har hatt en eller annen bug når hun bestilte... Dette er feil som hvermansen ikke gjør, rett og slett.
Saken er egentlig enkel og grei...

Men kan "ta opp saken" på en ny måte; det hadde vel muligens vært en god idé fra forbrukerrådets side å "pålegge" alle flyselskaper som flyr fra Norge å oppgi destinasjon ved reelt navn, og ikke navn flyselskapene selv ønsker å måtte finne på... :exclaimation

Last edited:
Saken vel mer eller mindre ferdigdiskutert kanskje.
Damen har ikke så mye å klage på, forklaringen hennes sprekker flere steder.
"Hun ante fred og ingen fare – og tenkte at de aller fleste flyplasser ligger i utkanten av en større by og at de gjerne også har et annet navn.

- Men da jeg hadde betalt dukket det også opp tilbud i nettleseren om hotell og leiebil i Murcia – og da begynte jeg for alvor å lure. Men siden flyselskapet lokket med Alicante, regnet jeg med at ting var i orden.

Da Hjelmark landet i Spania oppdaget hun til sin store forskrekkelse at hun ikke på noen som helst måte var i Alicante."

Hun så på billetten at det står Murcia og "lurer for alvor" men gjør ikke noe med det. Så blir hun kjempeoverasket når hun havner i Murcia. Er det noe du lurer på så må du finne svaret, spesielt når du skal til utlandet!

Videre sier hun at Murcia ikke stå på billetten. Uh... men... du sa jo akkurat? Og du har lagt ved billetten som viser det samme...

Men problemstillingen er jo gammal og kjent. Det er viktig at man får korrekt informasjon fra flyselskapet hele veien. Ut fra bookingbildet og billetten kan jeg ikke se at Norwegian har lurt noen, det står Murcia der, riktignok med et tillegg. Navn på flyplassen er ikke så veldig interessant. Du bestiller ikke en billett til Værnes eller Flesland heller, du kjøper billetter til Trondheim og Bergen, det er bynavn som brukes. Hva IATA mener syns jeg ikke er så interessant i denne sammenhengen heller. De har lagt RYG og TRF under OSL fordi de har "mast" seg til det. TRF er 12 mil fra Oslo så jeg ser ingen prinsipiell forskjell på det å si Oslo Torp og Murcia - Alicante.

DY har trafikkert MJV i en årrekke og rutene ned dit fra OSL, TRD, BGO og SVG går hele året.

Hva? Mener du at DY har lurt kundene i en årrekke uten at kundene har lagt merke til det før nå? ;)

Aftenposten har en oppfølger i saken i dag, mer myntet på Ryanair og Frankfurt: http://www.aftenposten.no/reise/article3901912.ece

Så veldig vanskelig å få dette til på en skikkelig måte overfor kundene kan det ikke være ettersom KLM kaller Torp for Sandefjord (TRF). Da er det umulig for kunden å bestille reise til feil flyplass.

Aftenposten har en oppfølger i saken i dag, mer myntet på Ryanair og Frankfurt: http://www.aftenposten.no/reise/article3901912.ece

Så veldig vanskelig å få dette til på en skikkelig måte overfor kundene kan det ikke være ettersom KLM kaller Torp for Sandefjord (TRF). Da er det umulig for kunden å bestille reise til feil flyplass.

Avisene har lenge vært ute etter SAS, og nå er det LCC'enes tur...;)

Jeg tror saken er så enkel at folk må sjekke hvor de skal reise, hvor flyet ankommer/reiser fra, og deretter foreta en beslutning. Om det er en god ide å fly til Frankfurt-Hahn er vel litt avhengig av hvor man skal. Det samme med en rekke andre sekundærflyplasser.

She goes again: Advarer mot uoversiktlig nettbestilling

Oslo-mannen kjøpte flybilletter til Alicante, men ble ikke gjort oppmerksom på at hjemreiseflyplassen var en annen enn den han landet på.

Etter forrige artikkel sendte jeg journalisten en mail, med stort sett samme innhold som jeg postet her - hun var ikke enig når jeg prøver å si at DY faktisk opplyser tidlig i bestillingsdialogen at det er snakk om flere flyplasser. Kjenner det lille jeg har av respekt for journalister står på prøve..

Cedlind, du må lese artikkelen skikkelig :) Denne gangen ble billettene bestilt via et annet nettsted, og han klandrer ikke Norwegian og deres bestillingsdialog.

Og det er tydeligvis et lite problem når slike ting faktisk skjer, og når folk som kanskje ikke er vant til å reise med fly mer enn 2-3 ganger i løpet av en 5 års periode, ikke skjønner at det er flere flyplasser som "tilhører" samme by/destinasjon. Jeg skjønner at slike feil kan oppstå, spesielt når prisene er så lave at alle og enhver skal ut å fly - folk som kanskje ikke har flydd til utlandet tidligere. Alle er ikke like oppgående reisemessig sett som den gjennomsnittlige nerden her inne :)

Last edited:
Som det står i hennes leserbrev:
Etter å ha klikket meg uvant fram og tilbake, fikk jeg endelig bestilt billetten, men så plutselig ved en tilfeldighet at det sto Murcia – Alicante på flybillettens bestemmelsessted, da reisekvitteringen ble printet ut. Det sto ikke lenger bare Alicante, som det sto i annonsen som var sendt meg, men ukjent som jeg er i spansk geografi, sa ikke navnet Murcia meg noe som helst. Jeg valgte ikke å tillegge det noe vekt

Vel, den siste setningen sier meg i allefall at hun IKKE hadde tenkt å gjøre noe research før hun dro... Greit, Norwegian kan vel skrive enten IATA-koden på flyplassen, eller spesifisere med ord hvor flyplassen man kommer til ligger, men når damen ser at det står noe annet på den utskrevne billetten, og ikke gidder å sjekke, må hun ta hennes del av kaka. Det mener jeg.

Av meg skal du få et meget godt råd helt gratis: Fortell folk hvor de faktisk lander. Og legg gjerne til litt informasjon om kollektivtrafikk mellom flyplassen og nærmeste større by.
Norwegian sin oppgave er ikke å opplyse om kollektivtilbud, nærmeste pizza-sjapper og suvenir-butikker. Det får du jaggu meg gjøre selv!

Last edited:
Cedlind, du må lese artikkelen skikkelig :) Denne gangen ble billettene bestilt via et annet nettsted, og han klandrer ikke Norwegian og deres bestillingsdialog.
Joda, jeg fikk med meg det, men får alikevel en liten følelse av at artikkelen er vinklet i retning Norwegian. Det er ei heller nevnt vilken side.
Siden hun også mener at selv om Norwegian klart og tydelig skiller flyplassene med forskjellige farger (og Alicante vs Murcia-Alicante) ikke er å informere kundene, så ser jeg det ikke som umulig at det kan være tilfelle med denne søkemotoren også.

Det er klart at dama ikke har gjort jobben sin når det gjelder å undersøke hvor hun skulle fly, men samtidig sitter jeg med følelsen av at DY og FR reklamerer for sine destinasjoner på samme måte som eiendomsmegleres takstrapporter opplyser om feil: De sier eller antyder akkurat så mye som er nødvendig for at de skal kunne ha sitt på det tørre, samtidig som de selvsagt ikke roper ut at du havner på en annen flyplass enn dit du egentlig vil...eller at badet i drømmeleiligheten egentlig bør totalrenoveres.

Det er klart at dama ikke har gjort jobben sin når det gjelder å undersøke hvor hun skulle fly, men samtidig sitter jeg med følelsen av at DY og FR reklamerer for sine destinasjoner på samme måte som eiendomsmegleres takstrapporter opplyser om feil: De sier eller antyder akkurat så mye som er nødvendig for at de skal kunne ha sitt på det tørre, samtidig som de selvsagt ikke roper ut at du havner på en annen flyplass enn dit du egentlig vil...eller at badet i drømmeleiligheten egentlig bør totalrenoveres.

Til forskjell fra kjøp av eiendomsmegleres tjenester, som ikke skjer så veldig ofte for hver enkelt av oss (det er noe begrenset hvor ofte man selger/kjøper hus/leilighet) så er flyselskapene avhengige av gjenkjøp. Hvis kundene oppfatter dette som et reelt problem og oppfatter det som at flyselskapene bevisst feilinformerer så vil det vel gå utover fremtidig trafikk & fortjeneste for selskapene. Jeg tror kanskje ikke dette er et så veldig stort problem, og at folk flest faktisk er nokså opplyst når det kommer til stykket (eller at de ikke vil innrømme overfor offentligheten at de har tabbet seg ut...).

Til forskjell fra kjøp av eiendomsmegleres tjenester, som ikke skjer så veldig ofte for hver enkelt av oss (det er noe begrenset hvor ofte man selger/kjøper hus/leilighet) så er flyselskapene avhengige av gjenkjøp. Hvis kundene oppfatter dette som et reelt problem og oppfatter det som at flyselskapene bevisst feilinformerer så vil det vel gå utover fremtidig trafikk & fortjeneste for selskapene.

Det har du nok rett i, og man skal ikke se bort fra at noen av de som klager er folk med manglende selvinnsikt. Men, dersom denne dama i sitt brev har rett i at personalet på flyplassen i Murcia hadde opplevd dette så ofte at de var trøtte av det beviser det kanskje også at "there is a sucker born every minute". Jeg har selv nesten prestert å bestille veldig billig billett med DY til Tromsø fra "Oslo"...før jeg oppdaget at det var Rygge...

Det kreves jo egentlig ikke noe mer fra selskapenes side enn at de lager en varselplakat med litt store bokstaver i bestillingsfunksjonen, som forklarer hvor flyplassen faktisk er.

Det er rett og slett for lite som skjer i dette landet når slike episoder er førstesidestoff i avisene. Slik jeg se ser det, kan man velge to destinasjoner: Alicante og Alicante-Murcia. Hvilken flyplass som passer og hvor den ligger er vel opp til meg å finne ut! DY kan ikke lastes for at folk ikke gidder å sjekke før de bestiller!

En god regel for å reise er å sjekke dokumentene og gjerne gjøre litt research. Virker som om mange tenker på samme måte om en flyreise som en busstur til butikken.

Men dette gjelder ikke bare fly. Se for eksempel på ekspressbussene mellom oslo og trondheim:

De har et stopp i Hamar, men dette stoppet er absolutt ikke i sentrum/bussterminalen, Men en bensinstasjon 10 minutters kjøretid på E6 utenfor Hamar. Dette er da i tillegg et sted hvor eneste kommunikasjonsmiddel i helgene er taxi, eller å få noen til å hente deg.

Dette fremgår ikke akkurat så godt fra bestillingssidene til bussene annet enn at det står Hamar og (Nydal) i parentes. Det kreves god lokalkunnskap for å vite at dette er et stykke fra byen.

Så ja. Viktig å sjekke opp ankomststedet før man drar.

Back