• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Luftwaffe's F-4 intercept TUIFly Nordic 737-800W

L-1011

ScanFlyer Gold
Hej.
Tidigare idag onsdag blev TUIFly Nordics 737-800 intercepted av Luftwaffe's F-4 Phantom över Tyskland. Kärran flög GOT-PMI och flygtrafikledningen förlorade kontakten med 737an över Tyskland. Tyska flygvapnet skickade upp Phantom planen för att undersöka vad som hänt.

För mig hade varit en dröm att sitta i 737an, titta ut genom fönstret på 38000 fot och se en vacker F-4 Phantom ligga och cruisa bredvid!

www.aftonbladet.se

www.dn.se

Last edited:
För mig hade varit en dröm att sitta i 737an, titta ut genom fönstret på 38000 fot och se en vacker F-4 Phantom ligga och cruisa bredvid!

Tviler på at de fleste passasjerer syns det er positivt å se et jagerfly rett utenfor ruta :rolleyes:

Kult å se en F-4 Phantom, blir jo litt som å ha gratis flymuseum-tur inkludert i flybilletten. Hva sender tyskene opp neste gang, en Messerschmitt Bf 109 kanskje? :)

Jøss, F 4 Phantom i bruk fortsatt. Ingen kritikk, har alltid vært en av mine favoritter å se på... Men trodde den var kun i den 3. verden. Var også overrasket at tyrkerne har den fortsatt. Har noen F 104 Starfighter ?

Det visar vilket bra stridsflygplan McDonnell konstruerade åt US NAVY under slutet av 1950-talet. Phantom har varit operativ i mer än 50 år. Rika högteknologiska västländer som Tyskland, Sydkorea, Japan och USA har fortfarande F-4 i aktiv tjänst.
Coolt att tyskarna dessutom fortfarande har Phantom i "frontline service"

Det finns inga F-104 i aktiv tjänst. Italien var sist med Starfighter och pensionerade typen 2004. Libanon har ett flygvapen med mycket gamla flygplan i aktiv tjänst..Nämligen Hawker Siddleys Hawker Hunter.

Phantom synger på siste verset i Tyskland, og de forsvinner vel til neste år om jeg ikke tar helt feil. Disse Phantomene er ganske så oppgradert i forhold til den originale utgaven de begynte med.
USA har ikke Phantom i aktiv tjeneste egentlig, de har noen QF-4 droner som de skyter ned, men ikke noen i tjeneste. De ble pensjonert etter gulf krigen.

Var själv med om något liknande för några år sedan på väg från Prag till Köpenhamn med 737. Över Tyskland frågade kontrollen om jag hade kontakt med två Phantoms , frågade "do you mind if they join you for training purposes". Informerade passagerarna så att ingen skulle bli orolig, fick eskort av de två Phantoms , en på vardera sidan.

Phantom synger på siste verset i Tyskland, og de forsvinner vel til neste år om jeg ikke tar helt feil. Disse Phantomene er ganske så oppgradert i forhold til den originale utgaven de begynte med.
USA har ikke Phantom i aktiv tjeneste egentlig, de har noen QF-4 droner som de skyter ned, men ikke noen i tjeneste. De ble pensjonert etter gulf krigen.
Det stemmer, de tyske Phantomene skal etter planen fly sin siste tur i juni neste år. De greske Phantomene er også på vei ut, så der begynner å minske på dem.

Var själv med om något liknande för några år sedan på väg från Prag till Köpenhamn med 737. Över Tyskland frågade kontrollen om jag hade kontakt med två Phantoms , frågade "do you mind if they join you for training purposes". Informerade passagerarna så att ingen skulle bli orolig, fick eskort av de två Phantoms , en på vardera sidan.

Har opplevd det samme med småfly over Sverige, fighterspotting i 5000 fot :colgate:.

Ingen Phantom men en Viggen. Fick sällskap en mörk eftermiddag 14 november 1986 mellan Östersund och Arlanda av Viggen "43" , en kompis till min styrman som flög Viggen.

Attachments

• Viggen.jpg
    Viggen.jpg
    141.1 KB · Views: 286
Ingen Phantom men en Viggen. Fick sällskap en mörk eftermiddag 14 november 1986 mellan Östersund och Arlanda av Viggen "43" , en kompis till min styrman som flög Viggen.

Flott at du deler dette med oss, Rolf!:) Skjer slikt ofte (jeg skjønner at det har skjedd deg flere ganger)?

Back