Luftskip-rute mellom Oslo og Stockholm

C130

ScanFlyer Gold
Selskapet Hybrid Air Vehicles, HAV, vil åpne en luftskipsrute mellom Oslo og Stockholm med et nyutviklet luftskip som har fått navnet Airlander.
Turen vil ta 6 timer !

Fra DN.no:

Airlander 10-prototypen som koster 25 millioner euro har gjennomført seks testflyvninger. Luftskipet som kan ta av og lande fra nesten hvilken som helst flat overflate, nådde en høyde på 2100 meter og en hastighet på opptil 50 knop under de siste testene.
https://www.dn.no/luftfart/el-fly/l...kip-rute-mellom-oslo-og-stockholm/2-1-1015814

Hvor lang tid bruker toget fra Oslo til Stockholm ?

Det høres egentlig helt Noldus ut? Eller er det jeg som ikke evner å se lyset her?

Jeg fikk litt litt samme følelse som når jeg ser en "fyr fra Romsdal skal utvikle morgendagen supersoniske passasjerfly fra kjelleren" - feeling.

Tjaa.. i Oslo i sommerhalvåret er det i hvertfall i 90% av tiden nordlig eller sydlig vindrettning med hastighet under 7 knop.
Altså svak sidevind...

Attachments

• Skjermbilde 2021-05-26 kl. 16.57.02.jpg
    Skjermbilde 2021-05-26 kl. 16.57.02.jpg
    88 KB · Views: 901
Artig idé, toget tar vel idag ca. 6 timer, men det foreligger planer om tog helt ned i ca. 3 timer om endel år. Dette kan vel bli en turistgimmick men neppe noe som utkonkurrerer andre transportmåter. Er det noe informasjon om pris og hvilken komfort det kan bli?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Why not? Hvorfor setter folk seg på ferga til Kiel og tilbake uten å måtte til Kiel? Hvorfor setter folk seg på Hurtigruta som tar 1 million år fra Bergen til Kirkenes? Hvorfor tar man toget fra Oslo til Bergen?

Jeg hadde hatt troen på dette om det var snakk om turistruter der halve poenget var å nyte utsikten (antar disse flyr litt lavere enn vanlige fly).

Tjaa.. i Oslo i sommerhalvåret er det i hvertfall i 90% av tiden nordlig eller sydlig vindrettning med hastighet under 7 knop.
Altså svak sidevind...

Bakkevind og høydevind er ofte to helt forskjellige ting hva gjelder både retning og styrke. Antar de sikter på å fly opp mot FL100, ser forrige test nådde ca 7000 fot.

Det hadde vært spennende å prøve et slikt luftskip en gang.
Sikkert behagelig når vær og føre er kjempe VMC med litt medvind.
Tar vel heller toget hvis det er tvil, eller som vi sier i flyger bransjen, hvis det er tvil er det ikke tvil. :cry:

Why not? Hvorfor setter folk seg på ferga til Kiel og tilbake uten å måtte til Kiel? Hvorfor setter folk seg på Hurtigruta som tar 1 million år fra Bergen til Kirkenes? Hvorfor tar man toget fra Oslo til Bergen?
Det hadde jo vært kult å hatt et slikt til sightseeing inne i vestlandsfjordene :-)
Men så var det dette med vinden da....

Back