Luftrommet over UK stengt lørdag 7/12

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Luftrommet over UK stengt lørdag 7/12

Pga datafeil er hele luftrommet over UK stengt.

Skulle boarde BA761 nå, da kapteinen kom ut og ba oss bli på land inntil videre. I flg kapteinen er det er feil de aldri før har hatt så det er helt i det blå når det løses.

Norwegian... de boardet.

Andre tur på to dager med snag.

UPDATE: ATC er nede...

Last edited:
Re: Luftrommet over UK stengt

Herlig, da er det vel en del store fly som må diverte til andre land da rett og slett. Spennende å se hvordan en løser dette, det er vel begrenset hvor lenge en kan ligge i "hold" med en maskin fra asia?

Det ser da vitterlig ut at det raser ned fly på LHR i skrivende stund.

Sitter på Gardermoen. Flyet skulle ha gått 7.50 og vi har foreløpig fått ny avgangstid 11.35. Ingen informasjon om årsaken og avgangstiden er ikke oppdatert på tavla.

Sitter på Gardermoen. Flyet skulle ha gått 7.50 og vi har foreløpig fått ny avgangstid 11.35. Ingen informasjon om årsaken og avgangstiden er ikke oppdatert på tavla.

BA ga ATC datafeil som årsak. Du er vel på SK803. Men som de skrev over, så tyter det ned fly nå.

Det er jeg! Men nå måtte vi gå fra gaten (den måtte frigis til annet fly), så jeg er redd for at vi ikke kommer avgårde før 11.35 uansett.

Det er jeg! Men nå måtte vi gå fra gaten (den måtte frigis til annet fly), så jeg er redd for at vi ikke kommer avgårde før 11.35 uansett.

BA761 ble nettopp oppdatert med 20 min tidligere landing, så det er bevegelse. Antatt landing nå er 12:02 UK time.

Det er øvre luftrom som er problemet så der er måter å komme rundt det på ved å fly i lavere høyder...Har akkurat kommet fra Edinburgh til Heathrow og luftrommet er herlig stille! Har 2.5 timer slot på neste runde så en får se hvordan dette går! Det ble sagt at et datasystem er fast i "night mode" og sektorer er kombinert.

Da fikk vi en tidligere slot, så nå sitter vi og venter på buss til flyet. Satser på vi kommer oss av gårde litt før 11.35.

Har fulgt med på SKY news en time nå. Ser ikke bra ut...Virker som nesten full stop...:(

Boarding complete. Push-back 10:30... Kanskje.

Fra network manager
EGTT
All Sectors
Due to ATC equipment (Telephone failure) EGTT is unable to change from night configuration, this means working with four collapsed sectors
Technicians are working to try to solve the issue and they are giving an expected time of resolution around 1400 UTC
Delays are very high
RRP' s are send out to avoid EGTT where possible. Flight level cappings, in coordination with UK FMP, are perfomed to reduce delay for flights that can fly lower

Sitter og venter på BA 763 som hadde avgang kl 11.30. Opptill 3 tilmer forsinket nå..vi skal prøve og boarde for å varsle LHR om at vi er klare, forhåpentligvis får vi en tidligere slot.

Sitter og venter på BA 763 som hadde avgang kl 11.30. Opptill 3 tilmer forsinket nå..vi skal prøve og boarde for å varsle LHR om at vi er klare, forhåpentligvis får vi en tidligere slot.

Funka på BA761, det. 4 timer delay ble kuttet til 3 og null strafferunder over LHR.

Tipper LHR bryr seg mye om dere er REA, Eurocontrol derimot kan muligens ta en notis.

Back