Luftrommet over østlandet stengt fredag kveld

Re: Luftrommet over østlandet stengt fredag kveld

robertaas bør ringe de her gutta: SESAR Joint Undetaking og fortelle dem hvor enkelt den automatiseringen er.

.....slik at de slutter å bruke alle milliardene euro sånn uten at det er noen grunn til det.....

robertaas bør ringe de her gutta: SESAR Joint Undetaking og fortelle dem hvor enkelt den automatiseringen er.

.....slik at de slutter å bruke alle milliardene euro sånn uten at det er noen grunn til det.....
Dette er selvsagt ikke noe et skript kiddie lager i løpet av en kveld, det må gjøres skikkelig og testes enda mere før det settes i drift. Konseptuelt er dette lett, men det er selvsagt en omfattende jobb. Jeg har aldri påstått noe annet.

Det jeg er uenig i er påstander om at det skal være umulig å gjøre.

, men en drill på "failover" til Administrasjon/Skoleavdelingen regner jeg med at man kjører regelmessig.

Burde jo for å sjekke prosedyrer og teknik skifte aktiv site hver 4 uke ? , eller hva ?

Selvfølgelig kommer dette. Men det tar nok mer enn 10 år.

Ingenting er 100%. Vi har jo også sett human error med katastrofale følger.

, men en drill på "failover" til Administrasjon/Skoleavdelingen regner jeg med at man kjører regelmessig.

Burde jo for å sjekke prosedyrer og teknik skifte aktiv site hver 4 uke ? , eller hva ?

Helt enig. Uansett hvilke systemer, jobb osv. man styrer med er det ikke utenkelig at man før eller siden sitter der og ikke kan pusle med det man burde gjøre fordi ingenting virker. Det er da det gjelder å ha tenkt gjennom tingene, og øvd, på forhånd. Det heter muligens å være pro-aktiv.

Og samtlige her inne ser ut til å være enige om at sikkerhet skal være første pri. Hva er vel mer sikkerhet enn at f.eks. lufttrafikktjenesten har tenkt gjennom at man kan komme i den situasjonen at jeg ikke en gang kan legge kabal på de datamaskiner jeg har som arbeidsredskap? Og hva gjør jeg så i slike tilfeller? Selvfølgelig simulatoren nede hos administrasjonen kan kanskje brukes, og jeg er på tur dit.

Vidar

Back