Bll spotter
ScanFlyer Gold
Lufthavne konkurerer på skatteydernes regning
http://www.idag.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060818/INDLAND/108180013
Lufthavne konkurerer på skatteydernes regning
Lufthavnene i Billund og Århus, der drives på aktieselskabsbasis uden offentlig tilskud, kunne godt tænke sig konkurrence uden medvirken af skatteyderkroner.
Lufthavnskrig
Af Indius Pedersen
Jyske og fynske lufthavne lever højt på at være kommunalt og eller amtsligt ejet. De trækker på de of- fentlige underskudsgarantier, når regnskaberne hvert år viser underskud.
Andre lufthavne lever højt på specielle aftaler med Flyvevåbnet om at bruge deres landingsbaner, men skal ikke betale fuld pris som alle andre.
De fem ud af syv jyske og fynske lufthavne konkurrerer på livet løs, på skatteydernes regning, for at få flere internationale ruter.
Unfair konkurrence
Den officielle forklaring på, at lufthavnene skal overleve er, at erhvervslivet skal have gode muligheder for at komme ud i den store verden fra deres hjemegn.
Argumenterne er gode og godt dokumenteret, men to af de regionale lufthavne, Billund og Århus, der drives på aktieselskabsbasis uden offentlig tilskud, kunne godt tænke sig, at der rettes op på tingene og at der bliver konkurrence på lige vilkår.
Uden medvirken af skatteyderkroner.
- Der er noget galt, når offentlige midler skal bruges til at holde alle de regionale lufthavnes regnskaber på røde tal.
Offentlig underskudgaranti ødelægger meget, siger Ole Påske, lufthavnschef i Århus Lufthavn, Tirstrup.
Jørgen Krab Jørgensen, lufthavnsdirektør, Billund Lufthavn, er på linje:
- Vi mangler ikke lufthavne i Vestdanmark. Det er helt sikkert.
Aalborg Lufthavn, der ejes af nordjyske kommuner, er den eneste, der giver overskud. Karup Lufthavn har driftsoverskud, men røde tal på bundlinien, som følge af skattetekniske afskrivninger.
Billund og Århus giver underskud, men de klarer sig. Resten hæver penge i de offentlige kasser.
Billund og Århus lufthavne drives efter normale markedskræfter, mens Odense, Esbjerg og Sønderborg har kommunal/amtslig underskudgaranti.
Støtte fra flyvevåbenet
Der hvor amterne er med, vil der automatisk kunne hæves underskudsgarantier i Indenrigsministeriet fra om et år og fire år frem.
Karup og Ålborg Lufthavn får indirekte støtte fra Flyvevåbnet. Forsvaret levere de nødvendige tekniske ydelser og de to lufthavne er reelt terminalselskaber, der driver servicering af passagerer, mens Forsvaret tager sig af landingsbane, brandslukning og andet sikkerhed, mod at en aftalt årlig pris.
Karup skal blandt andet af med tre millioner kroner om året til Forsvaret. Der er 13 daglige afgange på indenrigsruten til København plus private flyes brug af faciliteterne. Dertil lidt udenrigstrafik.
Men det mest grelle eksempel på unfair konkurrence kommer fra det offentlige. Statens Luftfarts Væsen ejer Rønne Lufthavn på Bornholm. Den skal i modsætning til alle andre lufthavne ikke opkræve passagerafgift.
Oven i hatten får lufthavnen sendt en check på et tocifret millionbeløb i nakken, hvert år og pristalsreguleret.
Det er langt billigere at flyve ud af statens lufthavn på Bornholm end andre lufthavne. Det medførte at et charterselskab startede flyvninger fra Bornholm og dermed flyttede afgange fra Århus lufthavn.
- Det er svært at få en international rute i gang. Jo flere lufthavne jo mindre er underlaget for en rute, siger Jørgen Krab Jørgensen, Billund Lufthavn A/S. Billund og Ryan Air indgik aftale i sidste uge om en rute mellem Billund og Dublin. Budgettet lyder på 60.000 passagerer.
Karup og Sønderborg koncentrerer sig om indenrigsruter.
Marianne Hvid, Sønderborg Lufthavn, der årligt har 70.000 passagerer siger:
- Vi får 3.3 millioner kroner i årligt offentligt tilskud fra amt og kommuner. Det er en politisk afgørelse, fordi vi skal servicere erhvervslivet.
Hvis Sønderborg Lufthavn ikke eksisterede, ville Als området blive en udørk. Så enkelt er det.
ƒ red@idag.dk
Dato: 18. August 2006 10:53
De danske provinslufthavne ser således ud:
Billund Lufthavn A/S, 1.980.000 passagerer, aktieselskab
Ålborg Lufthavn, 682.000 passagerer amtslig/kommunalt ejet
Århus Lufthavn A/S, 538.000 passagerer. aktieselskab
Karup Lufthavn. 200.000 passagerer, amtslig/kommunalt ejet
Esbjerg Lufthavn, 180.000 passagerer, kommunalt ejet
Rønne Lufthavn, 166.000 passagerer, Statens Luftfarts Væsen
Sønderborg Lufthavn, 70.000 passagerer, kommunalt ejet
Odense Lufthavn 8100 passagerer, amtslig/kommunalt ejet
http://www.idag.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060818/INDLAND/108180013
Lufthavne konkurerer på skatteydernes regning
Lufthavnene i Billund og Århus, der drives på aktieselskabsbasis uden offentlig tilskud, kunne godt tænke sig konkurrence uden medvirken af skatteyderkroner.
Lufthavnskrig
Af Indius Pedersen
Jyske og fynske lufthavne lever højt på at være kommunalt og eller amtsligt ejet. De trækker på de of- fentlige underskudsgarantier, når regnskaberne hvert år viser underskud.
Andre lufthavne lever højt på specielle aftaler med Flyvevåbnet om at bruge deres landingsbaner, men skal ikke betale fuld pris som alle andre.
De fem ud af syv jyske og fynske lufthavne konkurrerer på livet løs, på skatteydernes regning, for at få flere internationale ruter.
Unfair konkurrence
Den officielle forklaring på, at lufthavnene skal overleve er, at erhvervslivet skal have gode muligheder for at komme ud i den store verden fra deres hjemegn.
Argumenterne er gode og godt dokumenteret, men to af de regionale lufthavne, Billund og Århus, der drives på aktieselskabsbasis uden offentlig tilskud, kunne godt tænke sig, at der rettes op på tingene og at der bliver konkurrence på lige vilkår.
Uden medvirken af skatteyderkroner.
- Der er noget galt, når offentlige midler skal bruges til at holde alle de regionale lufthavnes regnskaber på røde tal.
Offentlig underskudgaranti ødelægger meget, siger Ole Påske, lufthavnschef i Århus Lufthavn, Tirstrup.
Jørgen Krab Jørgensen, lufthavnsdirektør, Billund Lufthavn, er på linje:
- Vi mangler ikke lufthavne i Vestdanmark. Det er helt sikkert.
Aalborg Lufthavn, der ejes af nordjyske kommuner, er den eneste, der giver overskud. Karup Lufthavn har driftsoverskud, men røde tal på bundlinien, som følge af skattetekniske afskrivninger.
Billund og Århus giver underskud, men de klarer sig. Resten hæver penge i de offentlige kasser.
Billund og Århus lufthavne drives efter normale markedskræfter, mens Odense, Esbjerg og Sønderborg har kommunal/amtslig underskudgaranti.
Støtte fra flyvevåbenet
Der hvor amterne er med, vil der automatisk kunne hæves underskudsgarantier i Indenrigsministeriet fra om et år og fire år frem.
Karup og Ålborg Lufthavn får indirekte støtte fra Flyvevåbnet. Forsvaret levere de nødvendige tekniske ydelser og de to lufthavne er reelt terminalselskaber, der driver servicering af passagerer, mens Forsvaret tager sig af landingsbane, brandslukning og andet sikkerhed, mod at en aftalt årlig pris.
Karup skal blandt andet af med tre millioner kroner om året til Forsvaret. Der er 13 daglige afgange på indenrigsruten til København plus private flyes brug af faciliteterne. Dertil lidt udenrigstrafik.
Men det mest grelle eksempel på unfair konkurrence kommer fra det offentlige. Statens Luftfarts Væsen ejer Rønne Lufthavn på Bornholm. Den skal i modsætning til alle andre lufthavne ikke opkræve passagerafgift.
Oven i hatten får lufthavnen sendt en check på et tocifret millionbeløb i nakken, hvert år og pristalsreguleret.
Det er langt billigere at flyve ud af statens lufthavn på Bornholm end andre lufthavne. Det medførte at et charterselskab startede flyvninger fra Bornholm og dermed flyttede afgange fra Århus lufthavn.
- Det er svært at få en international rute i gang. Jo flere lufthavne jo mindre er underlaget for en rute, siger Jørgen Krab Jørgensen, Billund Lufthavn A/S. Billund og Ryan Air indgik aftale i sidste uge om en rute mellem Billund og Dublin. Budgettet lyder på 60.000 passagerer.
Karup og Sønderborg koncentrerer sig om indenrigsruter.
Marianne Hvid, Sønderborg Lufthavn, der årligt har 70.000 passagerer siger:
- Vi får 3.3 millioner kroner i årligt offentligt tilskud fra amt og kommuner. Det er en politisk afgørelse, fordi vi skal servicere erhvervslivet.
Hvis Sønderborg Lufthavn ikke eksisterede, ville Als området blive en udørk. Så enkelt er det.
ƒ red@idag.dk
Dato: 18. August 2006 10:53
De danske provinslufthavne ser således ud:
Billund Lufthavn A/S, 1.980.000 passagerer, aktieselskab
Ålborg Lufthavn, 682.000 passagerer amtslig/kommunalt ejet
Århus Lufthavn A/S, 538.000 passagerer. aktieselskab
Karup Lufthavn. 200.000 passagerer, amtslig/kommunalt ejet
Esbjerg Lufthavn, 180.000 passagerer, kommunalt ejet
Rønne Lufthavn, 166.000 passagerer, Statens Luftfarts Væsen
Sønderborg Lufthavn, 70.000 passagerer, kommunalt ejet
Odense Lufthavn 8100 passagerer, amtslig/kommunalt ejet