Lufthavne anklages for at få statsstøtte

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Lufthavne anklages for at få statsstøtte

Så er der igen gang i den jyske lufthavns krig.

Århus Lufthavn overvejer at indsende et klageskrift til EU-kommissionen med påstand om ulovlig statsstøtte til Ålborg og Karup lufthavne.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2011/04/06/142020.htm

Direktør Ole Paaske, Aarhus Lufthavn, er sammen med kollegerne i Sønderborg og Billund gået i brechen for at få skovlen under lufthavnene i Aalborg og Karup, som de mener drager økonomisk fordel af , at Flyvevåbnet holder til de to steder.

http://hvidovre.lokalavisen.dk/unfair-konkurrence-i-luften-/20110407/artikler/110409442/1279

At Sønderborg er med på klagen er for mig en stor overraskelse, da de i forvejen kun overlever på statstilskud og Kommunal underskudsgaranti.

Re: Lufthavne anklages for at få statsstøtte

Så er der igen gang i den jyske lufthavns krig.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2011/04/06/142020.htm

http://hvidovre.lokalavisen.dk/unfair-konkurrence-i-luften-/20110407/artikler/110409442/1279

At Sønderborg er med på klagen er for mig en stor overraskelse, da de i forvejen kun overlever på statstilskud og Kommunal underskudsgaranti.
Mærkeligt at se en artikel om den lufthavn jeg arbejder i Aarhus, fra den by hvor jeg er født Hvidovre, i et norsk flyforum !!!!!
Hilsen:D:D:D
Ole

Last edited:

Og en af grundende til at denne "krig" blusser op igen, med rette eller urette, det vil jeg ikke gå ind i, er at AAL nu vil starte en konkurrence i nærområdet omkring BLL og AAR, hvor præmien er flyrejser. Det vil sige Aarhus og bl.a trekants området. Og formålet er at gøre opmærksom på eksistensen af AAL. Blandt andet har AAL fri parkering..Selvom bl.a direktøren i AAR siger at det ikke har betydning, så vil jeg nok tro at en udgift på f.ex parkering på omkring 1000-1500 for en uge har stor effekt...Det samme er nok gældende for parkering i BLL
Hilsen
Ole

Blandt andet har AAL fri parkering..Selvom bl.a direktøren i AAR siger at det ikke har betydning, så vil jeg nok tro at en udgift på f.ex parkering på omkring 1000-1500 for en uge har stor effekt...Det samme er nok gældende for parkering i BLL
Hilsen
Ole

Parkering koster ikke så meget Ole.
I Århus 8 døgn 290kr.
I Billund 8 døgn 315

Men gratis parkering kan flytte nogle folk, især chartergæster, eller dem der er på langtidsferie kan drage stor nytte af det tilbud..
Hvis Aalborg mistede 15 mill. som det påstås i skjult støtte fra staten, var det også nødvendig at opkræve parkeringsafgift fra deres bruger, med mindre de ville få de omkring læggende kommuner(ejerne) til at betale for det underskud som de ville få, uden denne støtte. Det må være statens opgave at sikre at der er ens og sund konkurrence lufthavnene imellem, så jeg tror de har en god sag.

Måske en uventet løsning på vej i denne krig.
Flyvestation Aalborg forslåes helt nedlagt. Forsvarsministeriet har nu offentliggjort analysen om besparelse i forsvaret.
Hvis dette skulle blive aktuelt, vil Aalborg Lufthavn fremover sandsynligvis skulle afholde alle udgifter selv.

http://www.fmn.dk/nyheder/Documents/Etablissementsanalyse2012.PDF

Tja det vil jo give give AAL lidt rysten på hænderne i fremtiden..
Hvis FSN AAL nedlægges er der jo mange andre konsekvenser forbundet med det.
Men en nedlæggelse vil naturligvis også give AAL A/P en den udvidelses muligheder, vis de ønsker det..
Men kort og godt, de vil ikke være i stand til at beholde det afgift niveau de har lige nu..Så gratis P-plads i AAL kan være en saga blot
hilsen Ole

Tja det vil jo give give AAL lidt rysten på hænderne i fremtiden..
Hvis FSN AAL nedlægges er der jo mange andre konsekvenser forbundet med det.
Men en nedlæggelse vil naturligvis også give AAL A/P en den udvidelses muligheder, vis de ønsker det..
Men kort og godt, de vil ikke være i stand til at beholde det afgift niveau de har lige nu..Så gratis P-plads i AAL kan være en saga blot
hilsen Ole

Ja, det er jo en god begyndelse, at lufthavnene konkurrerer på lige økonomiske vilkår. Når det så er sagt, har AAR altid været en varm kartoffel, som ingen politikere tør røre ved. Det er næsten umuligt at få nogle i tale om en fuldstændig modernisering af Danmarks anden største bys lufthavn. Beliggenheden er der i dag ikke meget at gøre ved (dog skal det siges, at det tager omtrendt lige så lang tid at køre fra AAR til Aarhus centrum, som fra Arlanda til Stockholms centrum), men som jeg før har foreslået, at terminal og platform flyttes til modsatte side, hvor der laves en mere direkte tilkørsel fra motortrafikvej (som skal omdannes til motorvej hele vejen fra Aarhus til AAR) samt store parkeringsarealer, moderne terminal og flere shoppingmuligheder. I 2017 skal Aarhus være Kulturby og dertil må der jo være erhvervsliv i Aarhus, Djursland og omegn, der ville kunne spytte penge i projektet. Og så tilsidst en lidt mere innovativ og nytænkende direktør på plads, for ham Hr. Påske er da ikke for kvik! Nye faciliteter og kortere vej vil tiltrække flere operatører - og kigger man på Jylland, har man mulighed for at hente passagerer ind fra et meget større område end AAL egentlig har. Faktisk ville en ny AAR kunne snuppe en stor del af passagererne fra AAL og KRP. Viljen skal bare være der - fra flere kanter.

Back