Lufthansas flåte

Re: Lufthansa flåten

Hvilke timeantall har disse eldste når de går i graven ?
 
Re: Lufthansa flåten

I en annen tråd på A.net antydes det at 747.8 kommer til å gå i rutetrafikk innenlands i Tyskland (bekreftet av en LH ansatt) den første måneden - som de gjorde med 747-400 - fløy selv 747.400 Hamburg - Frankfurt når den var ny.
 
Re: Lufthansa flåten

I følge en tråd på a.net har disse maskinen over 115.000 timer og 15.000 cycles

Victor Alpha’ has completed 112,368 flight hours during its almost 23 years of service for Lufthansa. It was the first Boeing 747-400 to strengthen the fleet on 23 May 1989 — and it is the first to enjoy a well-deserved retirement. The older jumbos are gradually being replaced by the new 747-8 aircraft.https://www.facebook.com/lufthansa
 
Re: Lufthansa sin flåte

112368 / (23 år * 365 dager per år gir) ~ 13.4 timer i snitt per dag, altså nesten 56% utnyttelse i flytid. Vet ikke om det er bra, eller dårlig egentlig. Vil tro det er bra, ettersom folk skal av og på flyet og dette er også arbeid på/med flyet så %-vis er det nok høyere utnyttelse totalsett.
 
Last edited:
Re: Lufthansa sin flåte

Ser nå at 747-400 nr 3, D-ABTC, er planlagt fløyet til TUP i morgen for skroting.

Ellers har de fortsatt ikke satt -8i nr 2 i drift ennå, og er fortsatt til modifisering hos LH Technic. Ser også ut som nr 3 fort kan bli forsinket fra slutten av juli til august
 
Re: Lufthansa sin flåte

Nummer tre har vel ikke hatt First Flight ennå, men jeg ser den står malt på flightline.
 
Re: Lufthansa sin flåte

Nummer tre har vel ikke hatt First Flight ennå, men jeg ser den står malt på flightline.

747-8i #3 (D-ABYD) har begynt testflyvningene og er planlagt levert i løpet av august og i trafikk i september.

Ellers er det ikke lenge til før siste Avro forlater Lufthansa. Siste planlagte flight er 27 august
 
Nummer 4 er nok rett bak - det var to LH-haler å se på siste rampbilde fra Matt Cawby.
 
Re: Lufthansa sin flåte

Ser ut som utfasingen av de eldste 747-400ene går med en jevn strøm. De åtte første er allerede parkert/sendt til huggern, og tre til skal følge i vinter
 
Re: Lufthansa sin flåte

D-ABVC hadde siste flight denne uken, 120.672t og 15.191 cycles er en del.

Såvidt jeg ser har nå alle de gjennværende 744 i Lufthansas flåte nå AVOD

Eller kommer det jo som nevnt tidligere 5 747-8i i år i tillegg til 13 A320 (2 allerede levert, og slik jeg forstår det kommer mesteparten med sharklets)

Også har du jo noen døttre som får nye maskiner:
Air Dolomiti: 3 E-195
Germanwings: I hvertfall 4 A319 (en levert), muligens flere?
Swiss: 1 A320 (WL?), 1 A321 (ny eller brukt?) og 2 A330-300
 
Last edited:
Re: Lufthansa sin flåte

D-ABVC hadde siste flight denne uken, 120.672t og 15.191 cycles er en del.

Såvidt jeg ser har nå alle de gjennværende 744 i Lufthansas flåte nå AVOD

Så vidt jeg husker fløy vi vel sammen ombord på D-ABVH, FRA-IAH i forbindelse med SMDO II.

Er denne maskinen fortsatt i sving? Begynner vel å bli 22 år gammel hvis jeg ikke husker feil?
 
Last edited:
Re: Lufthansa sin flåte

Så vidt jeg husker fløy vi vel sammen ombord på D-ABVH, FRA-IAH i forbindelse med SMDO II.

Er denne maskinen fortsatt i sving? Begynner vel å bli 22 år gammel hvis jeg ikke husker feil?

Je, men den er den eldste eller nest eldste gjennværende i flåten, så forsvinner snart. Planen er jo å parkere alle 744 fra tidlig nittitall
 
Re: Lufthansa sin flåte

En større ordre er ventet snart

Lufthansa (LH, Frankfurt International (FRA)) has announced plans to order 100 new short-haul and 8 new long-haul aircraft later this year. According reports by Aviation Week and Austrian Wings, the orders will likely include six B777-300(ER)s for subsidiary Swiss (LX, Zurich Kloten (ZRH)), two additional A380-800s for Lufthansa and up to 30 Bombardier CSeries aircraft to replace Tyrolean Airways (VO, Innsbruck Kranebitten (INN))'s Fokker 70 and Fokker 100 fleet. As part of its Score restructuring plan, Lufthansa plans to move its headquarters in Cologne and revenue services department in Norderstedt near Hamburg to Frankfurt International (FRA) by 2017. It is also considering moving the headquarters of regional subsidiary Lufthansa CityLine (CL, Cologne/Bonn Konrad Adenauer (CGN)) from Cologne to Munich Franz Josef Strauss International (MUC).
 
Re: Lufthansa sin flåte

stadig ventet

Lufthansa mulls the A350, 787X and 777X as replacements for its A340s

05JUN2013
Lufthansa (LH, Frankfurt Int'l) will reportedly order "around" 50 additional long-haul aircraft later this year to replace its current fleet of 48 A340-300s and A340-600s. Speaking in Cape Town during the ongoing 69th IATA AGM, Lufthansa CEO Christoph Franz said his airline has considered various options including the A350-900 and A350-1000 or a mixture of the B787-9/10X and the proposed 777 upgrade, the 777-8X and -9X. Once a deal is in place, the German carrier plans for the delivery of the aircraft from around the turn of the decade to about 2025. Regarding the airline's B747-8s, Mr Franz, surprisingly said the fleet could be replaced with the 777-9X as early as 2020 as "once a twin (engine jet) becomes available in the 747-8 size category, any airline would have to take a close look at such an aircraft because it is likely to be much more efficient."
 
Re: Lufthansa sin flåte

stadig ventet

Det spekuleres/hevdes at Lufthansa planlegger er stor WB ordre nå i høst, kanskje allerede i September. Så blir spørsmålet om Lufthansa blir launch customer for nye 777X som det spekuleres i, itillegg til de vil bestille en drøss A350. Tiden får vise
 
Re: Lufthansa sin flåte

Styremøtet til Lufthansa er i midten av september, og det er klare indikasjoner på at de vil komme en bestilling på ca 50 long haul maskiner etter dette styremøtet.
 
Re: Lufthansa sin flåte

Er det noen som veit hvor mange av LH sine A330 som har ny First?, jeg reiser FRA-AUH 17oct. Og hvordan er det med 747 flåten?
 
Back
Top