Lufthansa til KRS og TRD?

Discus

Galley Slave
Medlem
Iflg. en artikkel i Aftenposten om Lufthansasjefen i Norge, Terje Grue:

• KRS den destinasjonen i Norge som står høyest på ønskelisten
  • TRD er en annen kandidat
  • ønsker seg kveldsavgang fra BGO
  • KLM er en sterk konkurrant på pris på ferie/fritidsmarkedet
  • BA er en sterk konkurrent på biz og first-segmentet
  • de merker også konkurranse fra LCCene
  • rundt 80-85% av de som bruker LH fra Norge er transittpax
  • samarbeidet med SAS påvirker ikke LHs satsing i Norge
Kilde: Aftenposten Analogutgave

Re: Lufthansa til KSR og TRD?

Ikke noe hadde gledet meg mer enn om Lufthansen hadde åpnet rute mellom FRA og KRS. Det åpner en del nye muligheter, og vil gi KLM god konkurranse på det internasjonale markedet.

SAS sin rute til CPH er jo grei i og for seg, men er lagt litt for mye opp til biz reisende. Skal man prøve å finne en billig weekend tur ender man oftest opp med å måtte booke via OSL da dette er betydelig billigere enn å fly direkte KRS-CPH-videre ut. Det er vel også en av grunnene til at KLM har fått så godt fotfeste her sør.

Så med LH inn i bildet, vil man sikkert få bedre forbindelser og kanskje bedre priser?

Velkommen skal de være!!

På vegne av KRS;)
BF:cool2

En kveldsavgang med LH fra BGO står også høyt på min ønskeliste!

Men vil dette være realistisk før den nye rullebanen på FRA blir ferdig?

Slot-messig er det vel rimelig sprengt der nede

Ser man på de nye sommeruter fra LH, er der ikke en eneste fra FRA - det siger vel noget om slotsituationen.

Og nå har artikkelen blitt lagt ut på det derre internettet også

http://www.aftenposten.no/reise/article3557902.ece
–Men det er lov å tenke høyt, og jeg tror nok at en ny rute mellom Kristiansand og Frankfurt er det som ligger nærmest å bli realisert. Her har vi industri som har et stort reisebehov. Dessuten ser vi stadig på Trondheim og lurer på om det er grunnlag for en rute til Frankfurt også derfra, sier Grue.

For Norge som er et "tungt" Star Alliance land, tror jeg disse rutene er veldig fornuftig. Men hvorfor vente til Lufthansa etablerer seg? Disse rutene bør kunne være kandidater for SAS CRJ-900 fly.

Og hvis det er slot problematikk på FRA, er jo MUC blitt ganske bra etterhvert. Selv foretrekker jeg MUC, fremfor FRA.

Hvis slottilgangen i FRA er såpass begrenset, kunne det ikke vært mulig å åpne ruter fra MUC i stedenfor?

Hvis slottilgangen i FRA er såpass begrenset, kunne det ikke vært mulig å åpne ruter fra MUC i stedenfor?

Nå vet jeg ikke hvordan market til/fra FRA og MUC er i forhold til hverandre fra KRS og TRD, men LH sitt rutetilbud er mye større utifra FRA enn MUC, slik at MUC sine transfermuligheter muligens ikke klarer å genere nok volum til å starte en rute. Imotsetning til FRA

Litt OT, men ser at Grue nevner Bucuresti som en av de største fra Oslo. Er det ikke litt merkelig at DY ikke har satset på Bucuresti eller noen andre byer i Romania?

Jo, men nå uttaler LH i Aftenposten at det er KRS-FRA det er snakk om. Om det er ønskedrømmer eller om de løser det gjenstår jo å se ;)

Spennende, men slots på FRA er vel ikke den enkleste sak i verden, det har jo blitt nevnt mange ganger. Samtidig så har det vært nevnt tidligere i forbindelse med Kjevik at Tyskland har vært ønsket på rutekartet.

Hvis LH vil åpne en ny rute, så skaffer de ny slot eller bytter om på et par andre ruter. For å frigjøre fly må de antagelig gjøre det likevel ....

Flott om distriktene får nye ruter til Tyskland og hub'ene der, men dette burde jo snart også begynne å vekke en viss statlig drevet luftfarts organisasjon.

Vi er nå uten sidestykke, det skandinaviske landet med flest materuter til utenlandske nav! Dersom avinor skal sikre inntekter gjennom drift av landets største flyplasser, burde det snart begynne å bli et lite varsku! Denne trafikken ut av Norge begynner å bli en utfordring for markedsgrunnlaget for nye direkteruter!

Forstå meg rett, jeg unner distriktene nye ruter, men når det finnes et marked for så mange materuter i et så lite land, er det noe vesentlig galt med dagens infrastruktur!

Kanskje Avinor og Osl burde bli litt mer fremoverlent å litt mindre konservative ovenfor sin egen rolle!

Bare en tanke før middag:)

Hvis LH vil åpne en ny rute, så skaffer de ny slot eller bytter om på et par andre ruter. For å frigjøre fly må de antagelig gjøre det likevel ....

Man vet aldrig om öppnande av KRS kanske betyder att t.ex SVG får mindre frekvenser. Hur stort är LHs upptagningsområde runt SVG?

Lufthansa og KLM sine SVG ruter er meget og da mener jeg meget lukerative!

Jeg tviler på at frekvens blir ofret på SVG. Permium billettene selger så du ikke vil tro det gjennom disse selskapene! Det finnes en del tall rundt hvor utrolig bra det selges fra Stavanger, men det kan desverre ikke postes her.

Ingenting konkret i denne artikkelen - det er jo heller ikke mange ukene siden Lufthansa var ute med akkurat det samme i norske aviser. Etter hvert vil det nok komme nye ruter og frekvenser, men fakum er at Lufthansa har utviklet seg relativt sakte fra Norge. München-ruten fra Oslo har blitt kuttet med en avgang, og på Frankfurt-ruten fra Oslo er det SAS som har stått for økningen.

Når LUFTHANSA har etablert godt i Norge, så kan AirFrance prøve å satse på stavanger-ParisCDG synes eg!! :)

Når LUFTHANSA har etablert godt i Norge, så kan AirFrance prøve å satse på stavanger-ParisCDG synes eg!! :)

Tviler vel på at AF vil ta opp konkurransen med KLM. Det er jo tross alt samme selskap. Men dette tar vel av off topic;)

BF:cool2

LH er hjertelig velkommen til Stiftstaden :D Håper dette blir en realitet så snart som mulig. Meget spennende.

Back