Lufthansa starter lavprisselskap

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Står ikke noe i artikkelen hvor de skal hente flyene fra... Men jeg reagerte på at det skal bruke 767?

Jeg kan ta feil, men tror det muligens blandes med begreper og andre saker og ting her.
Mulig codeshare med Condor som nevnes her er en ting, men det har vært mye snakk om en egen sub-flåte beregnet på mer low-yield destinasjoner, med egne vilkår etc. Muligens media blander det med å "starte" eget flyselskap.

Uansett kom denne nyheten opp for lenge siden

Virker som om at LCC IC blir motsvaret til MEB3 fra de etablerte (tidligere statseide) flyselskapene etter hvert.

Jeg ved godt jeg ikke er ekspert i FLA's med hvad er MEB3?

(FLA=Four Letter Abbriviation)

Jeg kan ta feil, men tror det muligens blandes med begreper og andre saker og ting her.
Mulig codeshare med Condor som nevnes her er en ting, men det har vært mye snakk om en egen sub-flåte beregnet på mer low-yield destinasjoner, med egne vilkår etc. Muligens media blander det med å "starte" eget flyselskap.

Uansett kom denne nyheten opp for lenge siden

Ser ut som jeg tok feil, og litt rett.det er snakk om begge deler, både en low-yield variant av A340 under Lufthansa brandet, og en nytt LCC IC selskap under "Wings" paraplyen som det nevnes her.

Her er uansett info fra Lufthansa selv, uten at den har blitt besudlet av journalisthender
http://www.lufthansagroup.com/en/pr...leview/archive/2014/july/09/article/3077.html
The Lufthansa Group also plans to create a competitive new long-haul platform under the WINGS banner for the price-sensitive segment of private travel. Studies are currently being conducted into whether this should be done alone or with a further partner: for the latter option, talks are already at an advanced stage with Turkish Airlines. In an initial phase, the new intercontinental platform is expected to operate with a fleet that will gradually be built up to seven Boeing 767 or Airbus A330 aircraft, with operations likely to commence in winter 2015.

In a further move, Lufthansa Passenger Airlines is considering to what extent up to nine of its Airbus A340s could be operated at substantially lower unit costs, either on new routes or on routes currently threatened with closure. Negotiations are under way with all the internal and external stakeholders involved to achieve the cost reductions required.

5dko4w.jpg

Last edited:
Skjønner ikke helt hva slags rolle Eurowings skal spille i denne strategien.
1. Hva blir forskjellen på GW og EW i Tyskland sånn funksjonelt sett?
2. Hva slags funksjon får EW i nabolandene? I Sveits kan jeg kanskje se for meg at EW tar over Swiss-ruter fra fokusbyene (dvs. ruter som ikke går ut fra Zürich) på samme måte som GW i Tyskland. I Østerrike og spesielt Belgia er det derimot minimale operasjoner utfor hovedhuben. Mulig det blir en rolle tilsvarende Iberia vs. Iberia Express fra Madrid?

Edit: Iflg. SZ er det hvertfall meninga at EW-flyene i Basel skal erstatte LX.

Ser forøvrig ut som de planlegger å ta en Kjos:
Die Wings-Dachgesellschaft werde "voraussichtlich nicht" in Deutschland registriert, sondern im europäischen Ausland, sagte Spohr.

Last edited:
Intressant att Boeing 767 nämns.
Det enda LH group bolaget med 767-300ER är Austrian Airlines.

767-300ER är nog billiga att leasa nuförtiden och den har ju helt ok range.
TUIFly Nordic har 328 stolar i 767-300ER..då blir den säkert hyfsat billig att flyga.

Er fremtiden at LCC tar økonomipassasjerer og fullserviceselskap tar premium eco/biz/first? Evt. Vil vi se flere fly med kun businesseter?

Last edited:
Det som såvidt ikke kommer frem er om denne "Worldwings" skal fly fra Germanwings/Eurowings flyplassene som f.eks DUS, TXL/BER, etc eller også fra hovedhubbene?

Er fremtiden at LCC tar økonomipassasjerer og fullserviceselskap tar premium eco/biz/first? Evt. Vil vi se flere fly med kun businesseter?

Det står 'New concepts for growth' så det planlegges nok mer økning på rene feriedestinasjoner.

Fremtiden vil nok bli en ny konstellasjon, hvor LCC og fullservice konvergerer. Rene business/first-fly har større risiko og uten økonomipassasjerene så må prisene en del opp i det segmentet.

Det kan jo være codeshare på Condors eksisterende nett.

...
Dette vil overraske meg - om så skulle skje. Condor er en del av Thomas Cook Group, og de holder seg langt borte fra lowcost - og overlater det til andre ...

Tally-Ho

Back