Lufthansa spareplan - drastiske ændringer

jefi99

ScanFlyer Gold
Lufthansa spareplan - drastiske ændringer

Lufthansa annoncerer væsentlige ændringer i driften. Hovedtrækkene er:

- First afskaffes på mange ruter
- Germanwings overtager alle baser, FRA og MUC undtaget
- Regionalflåden mindskes fra 6 flytyper til 4.
- Ingen flådevækst de næste tre år
- Premium Economy lanceres på interkontinentale ruter

Kilde: http://www.sueddeutsche.de/wirtscha...fthansa-kuendigt-harten-sparkurs-an-1.1338234

Det nævnes også at adskillige ruter er i fare pga. konkurrencen fra sandkasse-selskaberne. Bl.a. ruten til BKK!

Re: Lufthansa spareplan - drastiske ændringer

Jeg har også lest den historien, og det må tillegges at foreløpig er dette uoffisielle nyheter da LH ikke har bekreftet dette. Så vi får nå se hvordan det går, og hva den offisielle uttalelsen sier.

BF:cool2

Verden rykker nærmere også i Tyskland med konkurranse fra selskaper som har lavere kostnader, ser det ut til? Vel ikke så overraskende.

Mht First/Premium Economy så ser det da vitterlig ut at PE erstatter Business og Business erstatter First etter hvert, men at de i praksis bare har byttet navn om man ser en del år tilbake?

Mht First/Premium Economy så ser det da vitterlig ut at PE erstatter Business og Business erstatter First etter hvert, men at de i praksis bare har byttet navn om man ser en del år tilbake?

Dette er nå iferd med å bli en evig sirkel som begynte da Business Class først ble innført for en 30 års tid siden ..

Jeg har også lest den historien, og det må tillegges at foreløpig er dette uoffisielle nyheter da LH ikke har bekreftet dette. Så vi får nå se hvordan det går, og hva den offisielle uttalelsen sier.

BF:cool2

Selvom der ikke er tale om en officiel melding fra LH, så refereres der fra et brev fra Carsten Spohr til medarbejderne i Lufthansa. Spohr er bestyrelsesmedlem i Lufthansa. Så jeg vil hævde at der er tale om mere end rygter.

Det nævnes også at adskillige ruter er i fare pga. konkurrencen fra sandkasse-selskaberne. Bl.a. ruten til BKK!

Ble veldig overrasket jeg også når jeg leste dette. Lufthansa kjører jo fra tid til annen sinnsykt gode kampanjer til Østen (har selv flydd til SIN for under 4000 med de). Bangkok har aldri vært med, trodde det var et tegn på godt belegg på ruten.

Ble veldig overrasket jeg også når jeg leste dette. Lufthansa kjører jo fra tid til annen sinnsykt gode kampanjer til Østen (har selv flydd til SIN for under 4000 med de). Bangkok har aldri vært med, trodde det var et tegn på godt belegg på ruten.

Når noen annonserer sinnsykt gode kampanjer er det et tegn på at ting ikke går så bra. Hadde det vært godt belegg, ville man solgt setene til en høyest mulig pris.

Det var vel det han mente og? Forstod det slik at han mente BKK måtte gå bra siden det aldri var med på disse tilbudene.

Det var vel det han mente og? Forstod det slik at han mente BKK måtte gå bra siden det aldri var med på disse tilbudene.

Ser det nå. Jeg missforsto.

LH önsker a spare pro-aktiv.

Det bare spörs seg om man kan vinne innenlands med en bluff-package, hvor en kunde betaler de dyre LH tariffer og forventer en full LH produkt men havner til slutt pa en Germanwings flygning. Og LH sitt innenlands produkt er ingenting a skryte av idag. De har bare fordelen av hyppige frekvenser, men nar det gjelder onboard service, sa er AB pa samme höyde.

Jeg vet ikke om planen er a legge Germanwings som brand til historie og la alle flyene operer under LH brand, med LH produkt og Germanwings lönninger. Det kan vaere tankegangen bak dette. Eller relansere Germanwings som LH Express (Jo, vi hadde denne forsök alrede tidlig pa 90-tallene... Og man klarte ikke a tvinge Deutsche BA ut av marked i dette tid.) Personlig tviler jeg sterkt at Germanwings har tjenter penger i de siste arene. Men LH vil ikke la oss vite...

Etter dette hva jeg kan se sa er sammenordning alrede pa gang. Bare naturlig, fordi det gjör lite sense a konkurrere med sitt eget datterbolag innenlands. STR virker som pröve-strekning, men personlig forventer jeg at 4U snart forsvinner fra BER-MUC og LH nedtrapper pa en annen rute betraktellig. Exit av 737en fra de direct services vi gi en god unnskyldning for dette.

Alt non-hub traffik er forsatt en problem-barn for LH og det er bare naturlig at man begynner a ta aksjoner her. Det gjenstar a se hva dette annonsering betyr for de nye ruter ved BER. Her skulle jo egentlig LH selv fly, men dette er helt klart desentralt traffik som ikke berörer hubs, og ville dermed egentlig falle under disse flygninger som skulle sammenslas med Germanwings.

Det hva overrasker er faktum at de driver sapass darlig pa noen av sine langruter.

Det hva overrasker er faktum at de driver sapass darlig pa noen av sine langruter.

Det synes jeg også er rart. Hvis du ser rabattnivået min arbeidsgiver greier å oppnå (med betydelig premium-trafikk på long haul), så har jeg alltid antatt at driften var relativt sunn.
Andre flyselskaper er vesentlig mer medgjørlig enn Lufthansa når avtaler skal forhandles.

Sies det noe om hvilke langruter som sliter mest og hvor tiltakene mest sannsynlig vil komme først ?
Tenker på endringer i classer, kutte ut F etc.

Sies det noe om hvilke langruter som sliter mest og hvor tiltakene mest sannsynlig vil komme først ?
Tenker på endringer i classer, kutte ut F etc.

Bangkok, Chennai og Nanjing nævnes som lukningstruede.

Ifølge ATW Online skal Carsten Spohr ha kommet med noen planer for hva de planlegger å gjøre med flåten fremover:

Hovedpunktene er:
  • De 13 747-400 som skal beholdes gjøres om til 2-class (Var ikke dette aktuelt for 1 år siden også?)
  • 737 beholdes til 2016
  • 70-setere skal på sikt vekk (CRJ-700 og Q400)
  • A340-300 gjøres om til 2-klasses fly og man utsetter besluttningen om en erstatter for disse
  • Vurderer å innføre premium economy
http://atwonline.com/airline-financ...t-capacity-2012-will-phase-out-737s-2016-0423

Hovedpunktene er:
  • De 13 747-400 som skal beholdes gjøres om til 2-class (Var ikke dette aktuelt for 1 år siden også?)

• Ja, det stemmer så dette er jo egentlig ikke noe nytt. Det er vel kanskje det de mener når de snakker om å "kutte" ut BKK. De mener nok bare å kutte ut F på den ruten. Kan ikke tro at de velger å legge ned hele ruten.

Ja, det stemmer så dette er jo egentlig ikke noe nytt. Det er vel kanskje det de mener når de snakker om å "kutte" ut BKK. De mener nok bare å kutte ut F på den ruten. Kan ikke tro at de velger å legge ned hele ruten.

Det er nok lidt naivt. Det er ganske eksplicit udtrykt at Bangkok-ruten er i fare.

Ja, det stemmer så dette er jo egentlig ikke noe nytt. Det er vel kanskje det de mener når de snakker om å "kutte" ut BKK. De mener nok bare å kutte ut F på den ruten. Kan ikke tro at de velger å legge ned hele ruten.

Du må huske at BKK nok har en litt annen status i LH-rutenettet enn hos SAS. For SAS er BKK gateway til hele regionen og drar med seg en del godt betalende pax som ikke har BKK som sluttdestinasjon, mens LH selv betjener mange av disse destinasjonene. Dermed blir det omtrent bare Thailandsfarerene igjen, og dette er en gjeng som gir relativt dårlig inntjening. For LH kan det muligens lønne seg å legge ned og ta en del av denne trafikken via andre gateways.

Det er nok lidt naivt. Det er ganske eksplicit udtrykt at Bangkok-ruten er i fare.

Selvsagt er det ikke noe hyggelig om ruta forsvinner, men helt den store krisen ser jeg ikke. *A partner Thai Airways flyr FRA-BKK 2x daglig, en med A380 og en med B777-300, og den ene avgangen går nesten samtidig med LH sin.

I tillegg så flyr jo datterselskapene Austrian og Swiss til BKK fra henholdsvis VIE og ZRH.

Back