• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lufthansa sighseeing og annet artig flyvning

C130

ScanFlyer Gold
LHs morgenavgang SVG-FRA tok seg i morges en ekstra sving inn i Lysefjorden.
Fra Aftenbladet:
Da flyentusiast Arne Oddvar Engebretsen våknet i dag tidlig, ville han sjekke hvilket fly det var som fløy over ham. Han fant raskt ut at det var Lufthansas morgenfly til Frankfurt. Engebretsen stusset imidlertid da han så at det fløy østover, og ikke sørover, slik det bruker å gjøre.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/ryfylke/Passasjerene-fikk-ekstra-sightseeing-3496478.html

Re: Lufthansa med sightseeing til Preikestolen.

Det er langt fra uvanlig at Lufthansa gjør dette... fortrinnsvis på outbound, men i blant også på inbound.

Hender også at både SAS og Widerøe flyr en "Preikestolen"-visual, men det skjer vel fortrinnsvis på vei inn mot landing.
KLM gjorde litt sånn før, det er vel veldig pilotavhengig...

Det er vel ikke noe å tipse avisa om (med mindre man jobber for Lufthansa og vil promotere litt...), og langt mindre noe å skrive i avisa om..
Cucumis sativus, som man sier på latin.

WOW... Så tøft. Trodde sånt tilhørte den glade fortiden.

Husker Braathens... Endelig Fredag og æresrunde over tungtvannsfabrikken på vei hjem fra Haugebygda (eller Bergen). Men trodde ikke man fikk se sånt lenger nå.

Men trodde ikke man fikk se sånt lenger nå.
Du får fly litt Widerøe i pent sommervær oppover Helgelandskysten når de holder 2500 fot - det er fin sightseing

Fløy med LH fra OSL til MUC i 2008, da tok de seg gooood tid så folk fikk sett Oslo sentrum og øyene innerst i Oslofjorden. Ubehagelig når man har kort connection i MUC.

Husker en 737 fra LH tok en ekstrarunde over nakenstranda på Huk en varm sommerdag .. De bare gliste fårete da jeg spurt dem hvorfor de gikk rundt, men de ba tårnet spesifikt om å få følge samme path på andre approach...

Norwegian, Oslo til Tromsø fløy sightseing langst Lofoten i 5000ft tidligere i sommer :up: Svært nøgde passasjerer :)

Her på en av de fine sommerdagene, tok WF fra CPH en lowpass over skjærgården fra Mandal til Kristiansand. Kom meget lavt over hytta mi. Moro når sånn skjer.

For noen år siden på en klar 20. desember dag , ble jeg med på en ikke annonsert sightseeing med LH.
Reiste SVG - FRA - MXP. Først SVG - FRA med en CRJ 700. Umiddelbart etter avgang kl 13:00 flatet flyet ut, og jeg trodde først at vi måtte lande på grunn av teknisk.
I 2000 fot (jeg spurte flyvertinnen etterpå) fulgte vi kystlinjen sørover i 700 km/t. Jeg kunne se fiskere sløye fisk og måker som sirklet over. Helt eventyrlig. Over Lista landet steg vi bratt til 30000 ft.
Jeg satt i 2A. Det var to andre passasjerer i C klasse som satt opptatt i en intens olje-relatert samtale og fikk bare med seg de siste minuttene av sightseeingen.
Hvorfor dette ikke ble annonsert, før, under og etter sightseeingen, aner jeg ikke.
Flyvertinnen sa til meg etterpå at kapteinen hadde valgt å fly visuelt siden det var en helt klar dag, vi hadde god tid, og han hadde et ønske om å gi passasjerene den opplevelsen.
Jeg måtte fordøye opplevelsen med en GT.

Husker enda godt flyturen fra ENVA i 94 med Braathens hvor piloten kommer på PA og forteller at ser dere ut av venstre vindu nå så ser du hva som skjer på Lillehammer:) Var ikke gamle gutten men det var fantastisk:)

Hadde tidlig 90-tall en herlig tur fra FBU-TRD, der kapteinen halveis kom på høytaleren og sa at det var stor trafikk på Værnes, og at han da ville ta oss med på en sightseeing rundt hans fødeby Røros..

Vi sirklet rundt kirka og gruvene der oppe i ca 20 min i flott solskinn, og lå lavt hele veien derfra over fjellet til Tydal og ned dalen mot Værnes. Utrolig tur!

Kim

LH gjentok stuntet i dag med avgangen fra SVG klokka. 13.35.
LH875.
Ble observert av undertegnede da jeg var på vei ned fra Preikestolen klokka 14.00 i dag.
Fikk dessverre ikke tatt noe bilde, da jeg var kommet for langt nedover stien.

Er det LH pilotenes måte å forsøke å få opp "goodwill" igjen etter streikene?
Denne karen gjorde det jo skikkelig, tok likeså godt 2 runder så begge sider av flyet fikk se Prekestolen.
Stilig iallefall.

Back