Lufthansa - setereservasjon ved bestilling

Mitt første innlegg :)

Stemmer det at det ikke er mulig å sjekke inn online eller på automat hvis man flyr med Lufthansa innad i Europa? Skal fly OSL-DUS og finner ingenting på nettsidene deres som sier noe om f.eks online check-in... I så fall... hvorfor tilbyr de ikke noe slikt??

OSL-DUS opereres av 'Canadair Regional Jet 200', mens returen DUS-OSL opereres av B737-600. Noen som kan si noe om disse to flytypene? Spesielt den første var ukjent for meg... Hvor i flyet er det best seter? Reiser vanlig økonomi og vi er 2 stk som reiser sammen. Skulle gjerne hatt muligheten til å reservere setene på forhånd, men hvis de ikke tilbyr online innsjekking så er det jo vanskelig... Må man sjekke inn over skranke på OSL på denne flighten??

Litt mer info:

OSL-DUS: LH3159 Operated by Eurowings (Canadair Regional Jet 200)
DUS-OSL: SK819 Operated by SAS Norway (B737-600)

Mulig at jeg da kan sjekke inn returen på sas.no??

Last edited:
Det stemmer at man ikke kan sjekke inn online med LH fra Norge, men husker jeg rett kan du fremdeles velge sete. Uansett så trenger du ikke gå i skranke på OSL, da du skal kunne bruke SAS sine automater.

Her er forresten setekart for CRJ-200

http://www.lufthansa.com/cdautils/mediapool/media_435958.pdf

Hvis returen din er oppført med 737-600 betyr det at det er SAS som flyr og da kan du sjekke inn på nett (sas.no) og velge sete 22t før avgang

Det stemmer at man ikke kan sjekke inn online med LH fra Norge, men husker jeg rett kan du fremdeles velge sete. Uansett så trenger du ikke gå i skranke på OSL, da du skal kunne bruke SAS sine automater.

Her er forresten setekart for CRJ-200

http://www.lufthansa.com/cdautils/mediapool/media_435958.pdf

Hvis returen din er oppført med 737-600 betyr det at det er SAS som flyr og da kan du sjekke inn på nett (sas.no) og velge sete 22t før avgang

Noen som har fløyet med CRJ-200 tidligere? Er dette et ok fly? Ser det kun er 2-setere, noe som egentlig passer fint. Da får man jo sitte sammen uansett selv om man ikke får sjekket inn online på forhånd. Hva mener du at man fremdeles kan velge sete selv om man ikke kan sjekke inn online med LH? Hvor får du valgt dette på forhånd?

Ved online innsjekk på returen med SAS, er det det 5-'sifrede' ref.nr (bokstaver/tall) jeg trenger for å gjøre dette via sas.no? På e-ticket'en står det et lengre ref.nr som passer til å sjekke på f.eks. checkmytrip.com. Også står det en 5-sifret ref for LH-flighten og en annen 5-sifret ref for SK-flighten. Er det sistnevnte som kan brukes for online innsjekk hos sas.no? Reisen er ikke bestilt på sas.no, men det har vel ikke noe å si?

Noen som har fløyet med CRJ-200 tidligere? Er dette et ok fly? Ser det kun er 2-setere, noe som egentlig passer fint. Da får man jo sitte sammen uansett selv om man ikke får sjekket inn online på forhånd. Hva mener du at man fremdeles kan velge sete selv om man ikke kan sjekke inn online med LH? Hvor får du valgt dette på forhånd?

Nei, det er ikke er spesielt behaglig fly. OK benplass, men trangt i bredden, lavt under taket og lave vinduer. Selv om man ikke kan sjekke inn på nett så betyr ikke det at man ikke kan velge sete. F.eks så er det flere SAS destinasjoner som ikke tilbyr internettinnsjekk, men man kan for det reservere sete 22t før avgang

Ved online innsjekk på returen med SAS, er det det 5-'sifrede' ref.nr (bokstaver/tall) jeg trenger for å gjøre dette via sas.no? På e-ticket'en står det et lengre ref.nr som passer til å sjekke på f.eks. checkmytrip.com. Også står det en 5-sifret ref for LH-flighten og en annen 5-sifret ref for SK-flighten. Er det sistnevnte som kan brukes for online innsjekk hos sas.no? Reisen er ikke bestilt på sas.no, men det har vel ikke noe å si?

Husker ikke hvilket nummer det er, men på sas.no er det flere alternativer man kan bruke. Både booking nummer, kredittkortnummer etc etc. Spiller ingen rolle hvor reisen er kjøpt, kjøper de fleste av mine reiser på wideroe.no, og internetinnsjekk funker for det, selv på papirbilletter med BA

Noen som har fløyet med CRJ-200 tidligere? Er dette et ok fly? Ser det kun er 2-setere, noe som egentlig passer fint.

Jeg har fløyet CRJ200 en del ganger, men det er en stund siden nå. Flyet er lite.... Selv om jeg bare er 175 høy så virker det som om man må bøye meg ned når man går i midtgangen. Lite plass i overhead bins. Jeg tror LH pleier å ta i mot handbaggasje utenfor flyet og legge dette i "baggasjerommet". Du får baggasjen tilbake utenfor flyet ved destinasjonen (om de ikke har endret rutiner). Et annet problem (?) er at vinduene er plassert ganske lavt, slik at man ikke får sett ut (noe som vel strengt tatt bare er ugunstig om man vil se ut på fly og diverse på flyplassen).

Nå har jeg forsøkt litt og oppdaget ved en tilfeldighet noe rart.

Har en LH-flight som jeg i følge LH sine nettsider ikke kan sjekke inn via nett siden avgangsflyplass er i Norge (LH3159 OSL-DUS). Nysgjerrig som jeg er så gikk jeg inn på sas.no og valgte online innsjekk. Tastet inn etternavn + e-ticket og bestillingsreferanse. Brukte Amadeus bestillingsreferansen (6 tegn) og vips så kunne jeg faktisk både velge sete, sjekke inn og printe boardingpass for LH-flighten ved hjelp av online innsjekk på sas.no!! Så nå har jeg sjekket inn. Hvordan er det mulig??

På turen tilbake til OSL så flyr jeg med SAS så da regner jeg med at jeg enten kan bruke Amadeus-ref. eller SAS sin egen referanse (5 tegn) for å sjekke inn DUS-OSL på sas.no...

Merkelige greier... noen som kan forklare?

Godt å vite at SAS fikser online innsjekk for LH :D

Last edited:
Nå har jeg forsøkt litt og oppdaget ved en tilfeldighet noe rart.

Har en LH-flight som jeg i følge LH sine nettsider ikke kan sjekke inn via nett siden avgangsflyplass er i Norge (LH3159 OSL-DUS). Nysgjerrig som jeg er så gikk jeg inn på sas.no og valgte online innsjekk. Tastet inn etternavn + e-ticket og bestillingsreferanse. Brukte Amadeus bestillingsreferansen (6 tegn) og vips så kunne jeg faktisk både velge sete, sjekke inn og printe boardingpass for LH-flighten ved hjelp av online innsjekk på sas.no!! Så nå har jeg sjekket inn. Hvordan er det mulig??

På turen tilbake til OSL så flyr jeg med SAS så da regner jeg med at jeg enten kan bruke Amadeus-ref. eller SAS sin egen referanse (5 tegn) for å sjekke inn DUS-OSL på sas.no...

Merkelige greier... noen som kan forklare?

Godt å vite at SAS fikser online innsjekk for LH :D

Hvis du skal til Dusseldorf fra OSL er det SAS som flyr! LH har ikke flyvninger hit fra Oslo. Det kan være grunne til at du ikke får sjekket inn på lufthansas sider.:exclaimation

Da flyr i så fall Eurowings for SAS Norge, og ikke for LH, fordi Lufthansa flyr ikke Oslo-Dusseldorf. Hvis jeg ikke helt har gått glipp av noe her...;)

Edit: Og det ser kanskje slik ut. Jammen hadde ikke LH begynt å fly, ja. Der hadde jeg gått glipp av noe!! Rart det ikke var mulig å sjekke inn online med LH. Beklager hvis jeg skapte enda mer forvirring.

Last edited:
Alt i orden :)

Noen andre som kan svare på hvorfor man kan sjekke inn online en LH-flight på sas.no, når man ikke kan sjekke inn online på LH sine sider?

Da flyr i så fall Eurowings for SAS Norge, og ikke for LH, fordi Lufthansa flyr ikke Oslo-Dusseldorf. Hvis jeg ikke helt har gått glipp av noe her...;)

Edit: Og det ser kanskje slik ut. Jammen hadde ikke LH begynt å fly, ja. Der hadde jeg gått glipp av noe!! Rart det ikke var mulig å sjekke inn online med LH. Beklager hvis jeg skapte enda mer forvirring.

Mener å huske at SAS.no ikke fløy OSL-DUS i fjor sommer, så mulig at LH fyller inn i skoleferien ?

Tror jeg har funnet ut av det.

SK8573 og LH3159 er begge OSL-DUS kl 09:55. Denne flighten opereres av Eurowings. Mulig det kan forklare hvorfor det var mulig å sjekke inn LH3159 på sas.no.

Back