Lufthansa-ruter på Sola/Stavanger

Re: Lufthansa øker på SVG

Vet ikke miksen mellom SAS og BA på SVG-LHR, men passasjertallet øket totalt med 25% fra 2011 til 2012 (fra 129 786 passasjerer til 162 245 passasjerer) i følge UK CAA. BGO hadde forøvrig en økning på hele 88% til LHR fra 30 251 passasjerer i 2011 (linjen hadde oppstart med S11 i april) til 56 909 passasjerer i 2012.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

BGO hadde forøvrig en økning på hele 88% til LHR fra 30 251 passasjerer i 2011 (linjen hadde oppstart med S11 i april) til 56 909 passasjerer i 2012.
Er det kun til LHR, eller til alle London-flyplassene? Skjønner ikke at SAS la ned BGO-LGW for et år siden hvis det er så mye potensiale...
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Er det kun til LHR, eller til alle London-flyplassene?
Det er bare til Heathrow, i tillegg kommer 145 953 passasjerer mellom BGO og LGW. Totalt mellom BGO og UK i 2012 var det 293 297 passasjerer og dermed var BGO Norges 4. største flyplass på UK (OSL, SVG og RYG var større).
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Vet ikke miksen mellom SAS og BA på SVG-LHR, men passasjertallet øket totalt med 25% fra 2011 til 2012 (fra 129 786 passasjerer til 162 245 passasjerer) i følge UK CAA. BGO hadde forøvrig en økning på hele 88% til LHR fra 30 251 passasjerer i 2011 (linjen hadde oppstart med S11 i april) til 56 909 passasjerer i 2012.

Økningen for desember er 50% på SVG-LHR. BA startet 2xdaglig ifjor høst og derfor var det bare en den siste delen av året at det var 4xdaglig med SAS og BA.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Vet ikke miksen mellom SAS og BA på SVG-LHR, men passasjertallet øket totalt med 25% fra 2011 til 2012 (fra 129 786 passasjerer til 162 245 passasjerer) i følge UK CAA. BGO hadde forøvrig en økning på hele 88% til LHR fra 30 251 passasjerer i 2011 (linjen hadde oppstart med S11 i april) til 56 909 passasjerer i 2012.

Har du noen link til hvor vi kan finne tallene??
 
Re: Lufthansa øker på SVG

De foretok samme øvelse i fjor: gikk ned fra 3xE190 til 3xCRJ700. For noen år tilbake fløy de en miks av 735 / 733, men vet at disse har vært på vei ut av produksjon en stund. De har kanskje ikke behov av å fly mer enn businesspax fra Sola, siden de tjener bra med penger på det?



Jeg legger merke til at LH skifter flyflåter ganske kjapt på rutene sine. Det kan nevnes at mange av LH sine avganger mellom SVG og FRA ble gjennomført med E-190 i sommerperioden ifjor selv om alle flyvningene skulle være operert med CRJ-700. Legger også merke til at for BGO i vinterprogrammet så flyr de med E-190 selv om de opprinnelige flyvningene var oppført med CRJ-700. Så vi skal ikke se bort ifra at LH fortsetter med E-190 i store deler av sommerprogrammet og.


Ellers er det ufattelig og uforståelig at LH setter opp større fly til steder som f.eks. TLL, RIX og VNO sommerprogrammet. Dette er definitivt ikke high yield ruter. De fleste turister til disse stedene kommer som regel fra Norden. Dessuten er veldig mange store flyselskaper fraværende til disse byer. Så det er merkelig at de setter inn store fly til f.eks disse tre destinasjonene mens steder som SVG, BGO og BLL, der det er pengesterke folk og selskaper er oppført med mindre Lufthansa fly.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Jeg legger merke til at LH skifter flyflåter ganske kjapt på rutene sine. Det kan nevnes at mange av LH sine avganger mellom SVG og FRA ble gjennomført med E-190 i sommerperioden ifjor selv om alle flyvningene skulle være operert med CRJ-700. Legger også merke til at for BGO i vinterprogrammet så flyr de med E-190 selv om de opprinnelige flyvningene var oppført med CRJ-700. Så vi skal ikke se bort ifra at LH fortsetter med E-190 i store deler av sommerprogrammet og.


Ellers er det ufattelig og uforståelig at LH setter opp større fly til steder som f.eks. TLL, RIX og VNO sommerprogrammet. Dette er definitivt ikke high yield ruter. De fleste turister til disse stedene kommer som regel fra Norden. Dessuten er veldig mange store flyselskaper fraværende til disse byer. Så det er merkelig at de setter inn store fly til f.eks disse tre destinasjonene mens steder som SVG, BGO og BLL, der det er pengesterke folk og selskaper er oppført med mindre Lufthansa fly.


det er nok derfor de setter mindre fly til SVG/BGO, fordi de vet at der er de pengesterke folk som kan betale dyre priser


hadde de satt CRJ700/EMB190 på TLL,RIX og VNO hadde de nok tapt penger
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Og nå har LH satt in 737-500 på alle avganger fra både SVG og BGO i sommer. Billettprisene har falt som en stein, og det er ikke lenger mulig å booke reiser via OSL og CPH med SAS som feeder på lufthansa.com
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Og nå har Lufthansa oppdatert vinterprogrammet og det ser ut som om alle avganger neste vinter fra SVG skal flys med B735 mens alle avganger fra BGO skal flys med E-90.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Var på jakt etter noen flybilletter med Lufthansa rundt og over nyåret. Etter alternativene hva eg klarer å finne ser det ut til at selskapet kutter fra 3 til 1 daglig fra BGO fra Januar av?
 
Re: Lufthansa øker på SVG

De kutter også 0745 på enkelte ukedager fra OSL ... Pokker og, min favoritt ...
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Jeg tolker flere kutt i både short- og long-haul i Januar/Februar som at de benytter denne tiden til vedlikehold, oppgradering, opplæring/training og andre ting. Kommer nok raskt tilbake i mars/april en gang.

For en ski-galen kar som meg er det greit at Jan/Feb er lavsesong for fly, fordi det gjerne tilsier lavere priser og mindre folk :p
 
Lufthansa øker på SVG

Ser ut til at Lufthansa reduserer kapasiteten noe på Stavanger-ruta i sommer. 20 juli 2015 tar Lufthansa Cityline over og flyr med CRJ900 frem til 25. oktober når moderselskapet tar over igjen. Angivelig med Boeing 737 igjen.

Men de gjenværende Boeing 737 maskiner i flåten til LH skal visstnok fases ut i løpet av 2015. Så det kan vel tenkes at deres Airbus-maskiner blir en hyppigere gjest på Sola. Hvertfall mot slutten av 2015?
 
Last edited:
Re: Lufthansa øker på SVG

Ser ut til at Lufthansa reduserer kapasiteten noe på Stavanger-ruta i sommer. 20 juli 2015 tar Lufthansa Cityline over og flyr med CRJ900 frem til 25. oktober når moderselskapet tar over igjen. Angivelig med Boeing 737 igjen.

Ikke uventet startet LH opp med CRJ900 på ruten mellom Frankfurt og Stavanger i dag. Men nå ser det også ut til at CRJ900 også vil fly ruta også etter 25. oktober.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Ikke uventet startet LH opp med CRJ900 på ruten mellom Frankfurt og Stavanger i dag. Men nå ser det også ut til at CRJ900 også vil fly ruta også etter 25. oktober.

Vil dette gjelde alle avganger eller bare en av de daglige turene?

Edit: ser nå at de kommer med crj på alle 3 flygningene i morgen.
 
Last edited:
Re: Lufthansa øker på Sola/Stavanger

Ser man på utviklingen i passasjertallene på SVG, samt at trolig BA har tatt endel av LHs kunder er det ikke veldig overraskende

De får jo også stadig færre 737 i flåten, men samtidig virker LH være flinke sjonglere flytype etter dagsbehovet
 
Re: Lufthansa øker på Sola/Stavanger

Ja ikke overrasket jeg heller. Vi kan vel se for oss at LH setter inn større materiell på dager med spesielt mye trafikk.
 
Back
Top