Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Min arbeidsgiver er nokså pirkete på slikt, men ville aldri funnet på å reagere på om man velger en "all inclusive" om dette totalt sett blir billigere. Mulig jeg misforstår deg, men poenget er vel som oftest at man skal velge det som totalt sett er rimeligst for arbeidsgiver.

Det er forskjell på liv og lære, og ikke minst reisebyråer. Jeg velger heldigvis fritt, men kjenner folk der reisebyråene slavisk velger billigste billett, "og sete får du fikse selv ved innsjekk".
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Det er forskjell på liv og lære, og ikke minst reisebyråer. Jeg velger heldigvis fritt, men kjenner folk der reisebyråene slavisk velger billigste billett, "og sete får du fikse selv ved innsjekk".

Jeg trodde ikke bedrifter brukte annet enn selv-bookingsløsninger nå for tiden (med bedriftens reiseprofil innlagt), men jeg innser basert på det du skriver her at ikke alle er helt der. (det må jo være en betydelig merkostnad om hver enkelt reise skal bookes via en konsulent på et reisebyrå)

Hva angår setereservasjon som tenker jeg vel at dette ikke nødvendigvis er noe bedriften skal måtte betale for, men innsjekket bagasje er noe annet.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Jeg trodde ikke bedrifter brukte annet enn selv-bookingsløsninger nå for tiden (med bedriftens reiseprofil innlagt), men jeg innser basert på det du skriver her at ikke alle er helt der. (det må jo være en betydelig merkostnad om hver enkelt reise skal bookes via en konsulent på et reisebyrå)
Ikke alle byråsitene er like flinke til å henge med på alle tillegsproduktene ;)
Hva angår setereservasjon som tenker jeg vel at dette ikke nødvendigvis er noe bedriften skal måtte betale for, men innsjekket bagasje er noe annet.
Ja, og da havner man oftest på fix-seating, som var mitt poeng ifht. at statuskunder havner uten setevalg med mindre de blar opp for det av egen lomme.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Bør ikke dette kunne løses på samme måte som når man booker Norwegian gjennom reisebyråsider for bedrifter? De stedene jeg har jobbet har da koffert og sete automatisk kommet med pga måten avtalen mellom bedrift, reisebyrå og Norwegian fungerer
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Bør ikke dette kunne løses på samme måte som når man booker Norwegian gjennom reisebyråsider for bedrifter? De stedene jeg har jobbet har da koffert og sete automatisk kommet med pga måten avtalen mellom bedrift, reisebyrå og Norwegian fungerer

Burde, kunne, skulle... Utfordringen er at hvert selskap har funnet sin egen bundling som er avhengig av bookingklasse, status, segmenter, codeshare osv. Norwegian sin håndtering er egentlig veldig enkel - der er alt likt, ingen status, og relatert til bookingklassene. Men på den annen side så blir det jo mye bortkastede kroner når man får koffert inkludert på samtlige legs hver eneste gang...

Poengene mine er at statuskunder mister godene sine på en del av disse billettene, og at det blir veldig vanskelig å forholde seg til dette etter hvert. Lag en kombinasjon av codeshare, med og uten håndbagasje, mat m.v.

Economy SK-numer på LH-flight: Da får man mat, men får man gratis bag? En som er vant til SK forventer ikke gratis mat, men forventer bags.

Economy LH-numer på SK-flight: Da må man kjøpe mat, men får man gratis bag? En som er vant til å fly Lufthansa forventer gratis servering, men etter hvert ikke bags.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Burde, kunne, skulle... [..] Lag en kombinasjon av codeshare, med og uten håndbagasje, mat m.v.

Avtaler med selskaper man ikke flyr mye med, er vel heller ikke noe man kan forvente å få så mye ut av.

Når det gjelder codeshare, så er det opptil selskapene å løse på sin måte. SK selger jo SK-flighter på BT-materiell, hvor BT normalt ikke inkluderer bagasje (ikke en gang innsjekk i skranke) - men bagasje er inkludert i SK sine priser.

Kunder bør også generelt bli mer bevisst på hva de kjøper når det gjelder flyreiser.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Har akkurat booket 1. mai helg neste år, som omtrent hvert år.

Muligens en senere også. Kr. 1.170 i K ( null MP poeng, men sparte kroner kan brukes på andre turer med 100% UA poeng ).

Vil titte hva tilsvarende tur vil koste etter 28. juli til hvilke betingelser... Kan gå ned med 8 kg, men en shopping helg trenger man kofferter... Særlig fruen..

Vil poste dere...
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Tipper det blir slutt på bonuspoeng i de billigste bookingklassene og etter vert hos de fleste selskapene.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Apropos avgiftshelvete;

Har bestilt OSL-FRA-MIA i Juni med LH. ( Billetter bestilt i Januar 2015 ) Logger jeg inn på bookingen så ser jeg at det koster 200 kr pr sete på langdistansedelen og 80 kr på kortdistanse.

Simulerer jeg den samme bookingen i Juni nå, så ser det for meg ut som seter er inkludert i prisen igjen ?

Bare lurte på hva som er endret ?
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Bookingklasse. De billigste bookingklassene har ikke inkludert setereservasjon..
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Selv om det blir mer forvirrende så virker det jo tilsynelatende fungere for flyselskapene og antageligvis øker resultatet. Da bør det være fornuftig at andre følger etter, og tror det f.eks for SAS kan være lurt og gjøre det samme
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

I tillegg til og gå mot mer "unbundling" og dermed større andel ancilliary revenues, så ønsker nå Lufthansa beholde en større del av inntektene og redusere distribusjonskostnadene og går nå i strupen på GDSene. Derfor vil alle billetter som ikke bookes gjennom deres egne kanaler (enten direkte eller via reisebyrå ved at de (og bedrifter) vil enklere kunne bestille rett gjennom LH) bli tillagt en ekstra avgift på €16

http://www.lufthansagroup.com/en/pr...leview/archive/2015/june/02/article/3527.html
As of 1 September 2015, the Lufthansa Group airlines will, therefore, include a surcharge, the “Distribution Cost Charge” (DCC) of EUR 16 for every ticket issued by a booking channel using GDS. The new charge will not be added to flight tickets purchased using own booking channels
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

I tillegg til og gå mot mer "unbundling" og dermed større andel ancilliary revenues, så ønsker nå Lufthansa beholde en større del av inntektene og redusere distribusjonskostnadene og går nå i strupen på GDSene. Derfor vil alle billetter som ikke bookes gjennom deres egne kanaler (enten direkte eller via reisebyrå ved at de (og bedrifter) vil enklere kunne bestille rett gjennom LH) bli tillagt en ekstra avgift på €16



http://www.lufthansagroup.com/en/pr...leview/archive/2015/june/02/article/3527.html


Aiaiai, da syns jeg de bør tilby flere fancy routinger. Det kommer ikke til å skje fordi da taper de på routingene så fremt det ikke er joint venture selskaper. Nesten umulig å booke ANA/LH på LHs sider, super enkelt på Orbtiz og annet.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Og børsverdien på Amadeus raser etter at nyheten kom .. en voldsom reaksjon. En reaksjon jeg mistenker hovedsaklig kommer fordi markedet ikke helt forstår mekanismen ... Uansett hvor bookingen kommer fra, er det jo Amadeus som hoster Lufthansa ..
Skjebnens ironi at Lufthansa var en av de som startet Amadeus (sammen med SAS m.fl) og senere solgte det. Og nå blir de bitt i baken av et selskap som melker markedet :D
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Litt OT, men det står at Amadeus vart starta i 2010. Systemet eksisterte vel før det, gjorde det ikkje? Var Ikkje bookinga til Braathens der? Eller er eg langt ute på fjorden no?
 
Back
Top