Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Ikke annet enn illevarslende .... Det er bare å begynne å smøre kredittkortene.

Legacy full-service carriers in Europe have so far largely eschewed the fee-happy practices of their U.S.-based counterparts. Bags still fly for free on most airlines, but that may not be lasting too much longer, though, at least according to Sadiq Gillani, Senior Vice President of Group Strategy & Development at Lufthansa.

“We’re three or four years behind…we have a long way to go…but we’re catching up,” he said at a panel discussion Friday morning at the Phoenix International Aviation Symposium in Scottsdale, Arizona.

http://airwaysnews.com/blog/2015/05/08/european-full-service-carriers-likely-to-join-fee-craze/
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Trodde poenget var å skille seg ut fra lowcost carriers jeg men....
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Du må ikke glemme at fullserviceselskapene var (og er) blant de mest aggressive på dette området i USA, og at de amerikanske selskapene nå går så det suser. Det er klart de europeiske selskapene vil vurdere å kopiere dette ...
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Du må ikke glemme at fullserviceselskapene var (og er) blant de mest aggressive på dette området i USA, og at de amerikanske selskapene nå går så det suser. Det er klart de europeiske selskapene vil vurdere å kopiere dette ...

LX, BA, AF, IB har allerede implementeret det i større eller mindre grad. Det er vel bare et spørgsmål om tid før resten følger trop.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Jeg tror du var litt rask på avtrekkeren med å inkludere Air France i den gjengen Jefi99. I dag får man Economy Classic på europeiske destinasjoner 1 stk 23 kg koffert, 2 stk håndbagasjeenheter, avis, servering, reservering av sete, Flying Blue miles og endring av billett for et fast beløp.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Jeg tror du var litt rask på avtrekkeren med å inkludere Air France i den gjengen Jefi99. I dag får man Economy Classic på europeiske destinasjoner 1 stk 23 kg koffert, 2 stk håndbagasjeenheter, avis, servering, reservering av sete, Flying Blue miles og endring av billett for et fast beløp.


Det er riktig, men akkurat som BA har jo også AF en hand luggage only billettklasse. LX har det vel og på utvalgte ruter?

Uansett så er det nok veien og gå etterhvert da det ikke virker som gebyrer skremmer kundene vekk, og man må jo tenke på inntjeningen
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Det er riktig, men akkurat som BA har jo også AF en hand luggage only billettklasse. LX har det vel og på utvalgte ruter?

Nei Someone, det er ikke AF som har det, men det er KLM som har den opsjonen. Det som kanskje forvirrer litt er at KLMs alternativ dukker opp på AFs webside, men da viser den klart at det er snakk om KLM Economy med undertittelen Baggage as a paid option og da i egen kolonne.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Nei Someone, det er ikke AF som har det, men det er KLM som har den opsjonen.

Tror vi må ha litt bevis for at :old skal oppdatere seg med virkeligheten ;)

Skjermbilde%202015-05-09%20kl.%2019.57.10.png
 

Attachments

  • Skjermbilde 2015-05-09 kl. 19.57.10.jpg
    Skjermbilde 2015-05-09 kl. 19.57.10.jpg
    75.1 KB · Views: 1,835
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Planlegger ikke så langt frem øyensynlig - horisonten min er maks tre uker, men mini blir ikke aktuelt for meg i alle fall.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Kanskje ikke tilfeldig at SAS endre Go Saver + Go til Go + Go Flex - At de ønsker å ha Go Saver tilgjengelig for å evt. innføre en tredje prisklasse i Go.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

KL tar seg ogdå betalt for bagasje i øko med mindre man har status.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Det er riktig, men akkurat som BA har jo også AF en hand luggage only billettklasse. LX har det vel og på utvalgte ruter?
LX har jo også en relativt omfattende sak rundt betaling for reservasjon av seter.

Forskjellen i Europa er at de fleste har bags inkludert på longhaul, mens man har fått mange rare billettkategorier og løsninger på shorthaul.

En ting er at alt dette er litt irriterende da prisbildet blir uoversiktlig. Det som blir helt håpløst etter hvert er når man kjøper gjennomgående billetter med flere selskaper, f.eks. UA+LH+LX i samme reise med codeshare i tillegg. Da er det umulig for menigmann å skjønne noe som helst ifht. setereservasjon, betalbar bagasje, mat ombord m.v. Nettverksselskapene og alliansene skyter seg selv litt i foten her ifht. LCC-modellen som er enklere å skjønne (tross at de ikke har gjennomgående billetter)
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Og da er detaljene klare. Gratisbagen man har fått med SWISS Economy Light forsvinner, de kjører dermed SN over hele LH-Gruppen fra høsten av:
Starting in summer 2015, Austrian Airlines, Lufthansa and SWISS are introducing a new price concept on European routes: the new Economy Class fares, Light, Classic and Flex, will be available in each booking class. So that you can familiarize yourself with the new features in good time, we're giving you the specific details even before the official announcement.

With the new fares, you can tailor your future trips to suit your individual needs: for example, if many inclusive services such as free seat reservations and free baggage allowance are important to you, then the Classic fare is the right choice for you. If you're only travelling with carry-on baggage and do not require ticket flexibility, you'll travel even more affordably with the Light fare. You can also make an advance seat reservation and book a piece of baggage for an added fee. The Flex fare offers you a high degree of flexibility, such as free rebooking.

You will retain all your familiar status privileges with the Classic and Flex fares. HON Circle Members and Senators can furthermore reserve a seat with additional legroom in the exit row for free when buying a Flex or Classic fare ticket. The new Light fare, however, does not include free seat reservation, additional free baggage allowance or free golf equipment allowance. Regardless of your selected fare, the usual amount of award, status and select miles will still be included in every booking class. With the Flex fare you get 50% more award miles as part of a promotion. Of course, status advantages, such as lounge access, will remain unchanged with each of these fares.

In addition to the three new Economy Class fare options, the comfortable and fully flexible Business Class will continue to be available.

You can book the new fares and start travelling with SWISS from 23 June. And starting 28 July you can also book the new fares with Austrian Airlines and Lufthansa for travel from 1 October 2015. Further important information about the new price concept is currently available in your status lounge.
 
Last edited by a moderator:
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Vel, har noen Europaplaner neste vår sommer med LH . Bør vel booke før 28. Juli. Antar de billigste som i K nå blir en strippet K da.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Det jeg er spent på er hva prisingen blir til syvende og sist, 6-700 kr t/r OSL-GVA som LX hadde er veldig bra, og hvis det er nivået som man legger seg på så er det perfekt om man skal på kort tur og ikke trenger mye bagasje. SN har vel hatt omtrent tilsvarende til BRU, men kampanjeprisene til LH med connection ut i Europa vil kanskje ikke bli så mye lavere og dermed så er det kun mindre bagasje.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Jeg bookede en billet fra Stavanger forleden til Paris med AF på AF's hjemmeside. Gebyr for både baggage (per segment og per passager) og gebyr for kreditkort per passager. Det løb op i en hel del. Og billetten var i forvejen ikke billig.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Det jeg er spent på er hva prisingen blir til syvende og sist, 6-700 kr t/r OSL-GVA som LX hadde er veldig bra, og hvis det er nivået som man legger seg på så er det perfekt om man skal på kort tur og ikke trenger mye bagasje.

Det med bagasje bekymrer eller irriterer meg ikke personlig, men det som overrasker og er irriterende er at selv status-pax ikke får velge sete gratis. LH kaster seg jo på samme Amadeus-featuren som BA utnytter til fulle nå, bare det at BA har tatt den enda lenger og har "no frills pris" i alle bookingklasser. Reiser man i embeds medfør så er man ofte tvunget til å velge laveste pris, og om laveste pris (pluss bags og sete) er blir høyere enn "all inclusive" så ender man ofte opp med en dyrere reise totalt sett.

Jeg tror dette kommer av at de ønsker å kunne annonsere med så lave priser som mulig, og da må de trekke ut alt annet og legge det inn som tilvalg. Og så har selvfølgelig økonomiene regnet ut sannsynligheten for at x% kjøper tilvalgene. Når folk konsekvent og slavisk velger reise basert på pris (folk velger jo selskap A foran B fordi det er 25 kroner å spare på en billett) så blir det slik.
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Jeg stiller spørsmål om hvordan star alliance ledelsen ser på slike ting.
Her fjerner de en fordel som er universal over hele alliansen, 1stk ekstra innsjekket bagasje.

At de nekter HON å sjekke inn en bagasje er en annen diskusjon, men HONer reiser vel sjelden i ECO light..
 
Re: Lufthansa om å bli med på avgiftshælvetet: 'NÅ KOMMER VI !!!!'

Reiser man i embeds medfør så er man ofte tvunget til å velge laveste pris, og om laveste pris (pluss bags og sete) er blir høyere enn "all inclusive" så ender man ofte opp med en dyrere reise totalt sett.

Min arbeidsgiver er nokså pirkete på slikt, men ville aldri funnet på å reagere på om man velger en "all inclusive" om dette totalt sett blir billigere. Mulig jeg misforstår deg, men poenget er vel som oftest at man skal velge det som totalt sett er rimeligst for arbeidsgiver.
 
Back
Top