Lufthansa og manglende mellomnavn på billett..

LTH

ScanFlyer Gold
Medlem
Lufthansa og manglende mellomnavn på billett..

Hei! Har nå booket en tur til JFK med Lufthansa. (A380 :D) I den forbindelse lurer jeg på følgende:

Jeg har to fornavn dvs fornavn og mellomnavn, samt etternavn selvfølgelig. Dette ble skrevet i bestillingen, men på bekreftelsen kommer kun etternavn og fornavn opp. Mellomnavnet mangler. Er dette vanlig eller er det noe som er galt?

Håper på svar!

Re: Lufthansa Hjelp...

Vet ikke om det hjelper men har opplevd det samme selv på epost billett. Tror ikke det gjør noe, da du har opplyst mellomnavn.

Gå inn i bookingen din på Lufthansa.com. Det kan du legge inn APIS-infoen din med etternavn, passinfo og det hele.

Det samme har skjedd på min booking. Mellomnavnet er lagret og kan sees ved å logge inn på M&M siden og finne bookingen derfra.

Legg helst mellomavnet ditt inn i APIS slik det står i passet (altså enten som en del av fornavnet eller etternavnet)

Hva er APIS-info? (Ikke særlig reisevant ;))

Advance Passanger Information System, som alle må legge inn (gjennom flyselskapet) for å besøke visse land, som f.eks. USA og Storbritannia. Du logger deg som oftest på med bestillingen din på flyselskapets nettsider og oppgir navn, kjønn, alder etc.

Re: Lufthansa og manglende mellomnavn på billett..

Fordelen med å ha dette gjort, er at du også kan sjekke inn online.

På en nylig booking gjort hos Orbitz ble både fullt fornavn, mellomnavn, og etternavn oppgitt -- alle gikk direkte inn i SecureFlight-greiene -- men billetten ble utstedt på Fornavn Etternavn, uten så mye som en initial...

To fornavn er nettopp to fornavn, og skal begge skrives under fornavn.

Et mellomnavn er et "ekstra" etternavn.

Da har jeg iallefall gjor det rett om ett ekstra etternavn teller som mellomnavn. Men står som fornavn i passet forvirrende saker :lol:

På en nylig booking gjort hos Orbitz ble både fullt fornavn, mellomnavn, og etternavn oppgitt -- alle gikk direkte inn i SecureFlight-greiene -- men billetten ble utstedt på Fornavn Etternavn, uten så mye som en initial...
Samme her på Ebookers

To fornavn er nettopp to fornavn, og skal begge skrives under fornavn.

Et mellomnavn er et "ekstra" etternavn.

Normalen er vel at alt andet end efternavn skrives som fornavn. I de fleste lande har man ét efternavn, mens resten er fornavne. Alternativt bruger man bare fornavn-efternavn på flybilletterne og springer mellemnavne over.

I praksis så er mellomnavn etternavn i bookinger. Det er mange personer som ikke har fått sitt "andre etternavn" eller mellomnavn godkjent, men kan bruke det som en del av fornavnet. De fleste DCS/reservasjonssystemer kan ikke bruke et eget mellomnavn, men kun etternavn/fornavn. Det beste da er å skrive inn navnet slik det står i passet. Når vi "swiper" passet og det leses inn fra OCR-feltet, så legges også APIS inn med fornavn og etternavn, altså ikke mellomnavn.

I følge norsk standard er kun det siste navnet etternavn. Heter du Jan Petersen Olsen, så er det kun Olsen som er etternavn. Skal du ha begge som etternavn må det være bindestrek mellom: Petersen-Olsen. Ellers er Petersen et mellomnavn og skal skrives som fornavn i bookingen:
Fornavn: Jan Petersen
Etternavn: Olsen

Hva skjer hvis du skriver både Petersen og Olsen som etternavn? Ingenting. God tur!
Hva skjer hvis du helt hopper over Petersen i bookingen? Hos de fleste ingenting - mellomnavn er som oftest valgfritt og til land som krever APIS vil passinformasjonen, med alle navn, bli sendt.
Hva skjer vis du skriver kun Petersen som etternavn? Nå kan du få et seriøst problem da du ikke har oppgitt ditt etternavn i bookingen.

Samtidig er det sånn at alle rundt omkring i verden, eller i Norge, vet ikke nødvendigvis dette, så det kan gå helt fint uansett. Det kan også utvises skjønn, og det skjer relativt ofte, dersom personellet føler seg sikre på at det er rett person som står foran dem. Man kan også praktisere reglene ulike strengt avhengig av destinasjon, og selvfølgelig selskapets egne rutiner og regler.

Men så er spørsmålet hva som står i passet da! Det finnes også en ICAO standard for pass. Sjekk helt enkelt om Petersen står som for- eller etternavn. Du kan også "nerde til det litt", og det liker vi jo, og sjekke den maskinlesbare sonen lengst ned på ID-siden og finne navnet til vedkommende. Dersom det står:
PVNOROLSEN<<PETERSEN<JAN<<<<<<<<<, så er Olsen etternavn. Petersen, og Jan såklart, er fornavn. Men står det istedet:
PVNOROLSEN<PETERSEN<<JAN<<<<<<<, så er begge deler etternavn. To "<<" mellom navnene separerer etternavn fra fornavn.

Uansett, manglende mellomnavn har aldri resultert i at jeg har stoppet noen fra å reise. Og hvem vet hvor mange tusen pass jeg har hatt i hendene mine...

Back