• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LH Lufthansa med Frankfurt-Trondheim, og øker på Norge S26

Someone

Moderator
Medlem
Lufthansa legger til Frankfurt-Trondheim. 4x ukentlig fra 1 mai 2026. Sammen med München ruten vil det gi minst daglige avganger i følge dem.

De skriver også det økes på BGO og SVG, uten at jeg helt klarer sjekke hva det konkret innebærer

Due to continuing high demand for Scandinavian destinations, Lufthansa will be adding Trondheim (Norway) to its flight schedule from Frankfurt four times a week for the first time from May 1, 2026. Supplemented by the service in Munich, Lufthansa will then fly at least once a day from Germany to Norway's third-largest city. Other Northern European destinations such as Bergen, Stavanger, and others will also be expanded.

Den varslete økningen på BGO uteble vel i 2025? Om det skyltes mangelen på fly eller om det var andre årsaker vites vel ikke? Men det var nå stort sett A321 gjennom hele sommeren, da på både nattstoppet og formidagsavgangen.

Så skal det bli spennende å se programmet til OSL fra flere enn moder selskapet.

Det står vel også at OS vil utvide på EVE?

And a success story continues – thanks to strong demand last summer, the “coolcation” destinations (such as Sylt, Edinburgh, and the Lofoten Islands) will be resumed and even expanded in 2026.

Litt tilfeldige søk på BGO, med forbehold om feil.

Kan se ut til at LH874/875 skal gå mandag, tirsdag, torsdag, fredag og lørdager. Avgang kl 1420 fra FRA, med retur fra BGO kl 1725.

MUC ligger inne med LH2450/2451 på mandager tirsdag, torsdag, lørdag og søndager. Avgangstid kl fra MUC 1515, med retur fra BGO kl 1815. Omtrent som nå, men det blir vel kanskje ikke BT som fast operatør i 2026? I tillegg kommer WF sine flighter på samme strekning.

Litt tilfeldige søk på BGO, med forbehold om feil.

Kan se ut til at LH874/875 skal gå mandag, tirsdag, torsdag, fredag og lørdager. Avgang kl 1420 fra FRA, med retur fra BGO kl 1725.

MUC ligger inne med LH2450/2451 på mandager tirsdag, torsdag, lørdag og søndager. Avgangstid kl fra MUC 1515, med retur fra BGO kl 1815. Omtrent som nå, men det blir vel kanskje ikke BT som fast operatør i 2026? I tillegg kommer WF sine flighter på samme strekning.
Med isse avgangstidene - fra Tyskland så er det vel også her snakk om å få flest mulig inn til Norge.

Og SVG får 3 rundturer x 67, ligger med Cityline

Fint med en ekstra avgang , men i virkeligheten er vel dette et kutt i tilgjengelige seter , spesielt i skoleferien. I år hadde de 1x321 og 1x320 daglig, neste sommer blir det 3 xCRJ900.
Med 100% bussgate-garanti, 100% B-gate garanti, 100% CRJ900-garanti mister i hvert fall Lufthansa meg som kunde.

Fint med en ekstra avgang , men i virkeligheten er vel dette et kutt i tilgjengelige seter , spesielt i skoleferien. I år hadde de 1x321 og 1x320 daglig, neste sommer blir det 3 xCRJ900.
Med 100% bussgate-garanti, 100% B-gate garanti, 100% CRJ900-garanti mister i hvert fall Lufthansa meg som kunde.

Nå har CRJ-900 blitt satt opp før, men senere blitt oppgradert til Airbus så ikke sikkert vi ser CRJ-900 på alle avganger alltid.

Lufthansa har som regel vært flinke med å tilpasse flytypen med behovet.
Hvis jeg ikke tar feil så lå dem inne med 2xA319 som standard på SVG denne sommeren, men de har flydd alt innen A320 familien og mye A321.
Sist (for en del år siden) når dem lå inne med kun Lufthansa CityLine ARJ og CRJ, så dukket dem ofte opp med Lufthansa Mainline A320s/B737 så de tilpasser det etter behovet.

Og A320 familien betyr ikke 100% bro-garanti på FRA heller og blir ofte plassert på remote og buss, i hvert fall hvis de skal til secondary destinasjoner (som SVG) på formiddagen. Og så er det vel en del av oss som liker sightseeingturen ut til flyet, spesielt på FRA.

Og A320 familien betyr ikke 100% bro-garanti på FRA heller og blir ofte plassert på remote og buss, i hvert fall hvis de skal til secondary destinasjoner (som SVG) på formiddagen. Og så er det vel en del av oss som liker sightseeingturen ut til flyet, spesielt på FRA.

Nei, det vet jeg, har hatt flere titalls turer med LH til og fra SVG de siste årene (alle i biz) Men det som er sikkert med CRJ900 er at det er 100% garantert bussgate, og mest sannsynlig en nitrist gate i B-hallen. For meg som er over snittet høy har A320-familien vært en viktig faktor for å velge LH. Jeg ser ikke fram til å stange hodet i taket i en CRJ900. Da blir det heller KLM, Embraer’ene deres er litt mer komfortable.

Rutetidene og frekvenser

Lufthansa yesterday (28OCT25) announced new European route, where it plans to operate Frankfurt – Trondheim route with CRJ900 aircraft. Initially the airline will operate 2 weekly flights from 01MAY26, increasing to 3 weekly from 13MAY26, 4 from 22MAY26.

LH856 FRA1520 – 1750TRD CR9 x246
LH857 TRD1830 – 2100FRA CR9 x246

Back