Lufthansa kutter på Bergen-Frankfurt

Re: Lufthansa kutter på Bergen-Frankfurt

LH hadde ikke mange nok flygninger FRA - BGO. Skulle du brukke FRA som hub kunne ventetiden i FRA bli lang. Slikt liker ikke kundene. Synd de gir opp, men det var vel ikke uventet.
Det samme gjelder BA, i mange tilfeller må man reise med kveldsflyet og ta en natt i London pga dårlige tider på BGO-LHR. Etter min oppfatning er det bare KLM og SAS som har tilstrekkelig med avganger til at dette sjeldent blir et problem.

Kan noen komme med kvalifisert gjetning om hvilke følger dette får for BA/KL/SK/andre? Er det håp om at noen nye komer til eller at andre øker for å fylle tomrommet etter LH, eller er markedet allerede mettet uten LH?

Det samme gjelder BA, i mange tilfeller må man reise med kveldsflyet og ta en natt i London pga dårlige tider på BGO-LHR. Etter min oppfatning er det bare KLM og SAS som har tilstrekkelig med avganger til at dette sjeldent blir et problem.

Kan noen komme med kvalifisert gjetning om hvilke følger dette får for BA/KL/SK/andre? Er det håp om at noen nye komer til eller at andre øker for å fylle tomrommet etter LH, eller er markedet allerede mettet uten LH?

Dette er kun gjetning men jeg føler at kveldsflyet til BA har en overvekt av passasjerer som kun skal til London.

Er det egentlig noe tomrom som blir etterlatt sv LH? Dessuten var vel KL rimelig kjappe med å hive inn en ekstra avgang da nyhetene om at LH "gir opp" BGO kom.

Vist du tenker på om der kommer inn en ny operatør, så er det vel AF som er mest sannsynlig. De kom jo akkurat til SVG. Men de vil sikkert se litt an hvordan CDG-SVG går før de starter opp til BGO.

Har ikke KL just ökt sitt antall avganger??? Om jeg husker rett sa gikk de jo opp med ett daglig avgang.

LH sitt kutt er ogsa motivert pga flate-omleggning som skjer. De CR700 forsvinner fra Cityline og far ingen direkte erstatter. Det ryktes at flere CR900 skal flyttes fra Eurowings til Cityline, men ingenting er firm.

Om BA ser en business case i en ökning av BGO-LHR, sa vil de gjöre dette. Men jeg har visse tviler at det skjer. KL har en sterkt grep i transfers fra BGO og stadig flere direkt-ruter pluss JFK ruten av NAX gjör ikke livet lettere for selskaper som trenger connex pax. Men slik som situasjonen er na, sa tror jeg at marked er vel betjent med denne kapasitaeten som KL, SK og BA tilbyr til/via sine hubs.

Største problemet for BA (eller bgo) er vel mangelen på slots på lhr. Med en morgenavgang hadde ba sitt tilbud vært betydelig bedre for oss i vest.

Klm hadde vel like mange avganger forrige sommer. Problemet med sas er jo at cph ikke har et fullverdig rutenett videre sammenlignet med ba/kl.

Største problemet for BA (eller bgo) er vel mangelen på slots på lhr. Med en morgenavgang hadde ba sitt tilbud vært betydelig bedre for oss i vest.

Klm hadde vel like mange avganger forrige sommer. Problemet med sas er jo at cph ikke har et fullverdig rutenett videre sammenlignet med ba/kl.

KLM har 5 daglige avganger i år. Det tror jeg ikke de har hatt før.
Ser bt.no har kastet seg på i kveld: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lufthansa-dropper-Bergen-3135744.html

Jepp, mangel på morgenavgang, men det er og et stort problem at kveldsavgangen går alt for sent fra BGO, slik at man ikke rekker en eneste(?) interkontinental avgang med BA fra LHR.

Easyjet har jo også gitt opp Bergen. Håper ikke flere selskaper forsvinner nå...Satser på BA holder seg på Bergen...Sellom Norwegian flyr Bergen - Gatwick er jo det ekstra reise med tanke på folk som skal videre til USA eller ASIA og de må til Heathrow...

Easyjet har jo også gitt opp Bergen. Håper ikke flere selskaper forsvinner nå...Satser på BA holder seg på Bergen...Sellom Norwegian flyr Bergen - Gatwick er jo det ekstra reise med tanke på folk som skal videre til USA eller ASIA og de må til Heathrow...

Opptil 3 daglige avganger til LGW pluss BA sine to til LHR, sier seg selv at det blir for mye. Fløy ruten til easyjet flere ganger og selv på fredager var flyet i beste fall halvfullt. Norwegian hadde alt for godt grep på ruten.

KLM satt inn en ekstra avgang rimelig kjapt etter at LH reduserte ned til en daglig avgang, mens SK har 5/6 daglige avganger. Det betyr at SK/KL/BA tilbyr opp til 13 daglige avganger til 3 forskjellige hubs. Selv om det alltid er noe etterspørsel etter flere alternativer tror jeg markedet er på vei til en metning. Det at LH trekker seg ut tror jeg beviser dette.

Med tanke på den stadig økende turismen på Vestlandet og at LH nå har ruter til TOS.

Hvorfor tenker de ikke på å komme tilbake til BGO snart også?

Var vel aldri slik at ruten gikk dårlig passasjermessig, men at det var lite folk foran i gardinen. Mtp at KLM har god kontroll på de som betaler mest (oljå), har jeg ikke troen.

Sannsynligheten for å få Lufthansa tilbake er vel større enn å få BA tilbake.

Back