Lufthansa kutter på Bergen-Frankfurt

Boeing_fan

ScanFlyer Gold

Det ser ut til at Lufthansa vil redusere Bergen-Frankfurt fra 3x til 2x daglig fra S14, som starter 29. mars. Avgangene vil betjenes av B735 og A319. Det er nattstoppet i Bergen som kuttes. Dette betyr altså færre avganger med større fly enn før, noe som kan skyldes mangelen på slots i FRA.

Kilde: Lufthansa.no

Trist for bergensere, som vil få et dårligere tilbud, mens KLM og SAS kan gni seg i hendene.

Re: Lufthansa kutter på Bergen-Frankfurt

Det ser ut til at Lufthansa vil redusere Bergen-Frankfurt fra 3x til 2x daglig fra S14, som starter 29. mars. Avgangene vil betjenes av B735 og A319. Det er nattstoppet i Bergen som kuttes. Dette betyr altså færre avganger med større fly enn før, noe som kan skyldes mangelen på slots i FRA.

Kilde: Lufthansa.no

Trist for bergensere, som vil få et dårligere tilbud, mens KLM og SAS kan gni seg i hendene.

Og British Airways....

Husk at sommerprogrammet ikke er endelig. KAn komme justeringer underveis. Mulig de setter inn 3 avgang fra BGO til sommerprogrammet allikevel.

MEn jeg tror LH merker til sterk konkurranse fra BA, DY, SK og KL fra BGO. En annen ting som kan nevnes er at hvis LH kutter morgenavgangen på BGO så vil det definitivt være skadelig for oljetrafikken til Houston. Da har ihvertfall KL og BA noe å glede seg over.

Last edited:

Skulle tro morgenavgangen var den mest populære i sommersesongen, da mange skal videre med langdistanse fra FRA?
Men det er vel gjerne ikke denne gruppen reisende som genererer penger...?

Husk at sommerprogrammet ikke er endelig. KAn komme justeringer underveis. Mulig de setter inn 3 avgang fra BGO til sommerprogrammet allikevel.

Det kan komme endringer, men tviler på at det kommer en tredje avgang. Men ja, muligheten er jo tilstede...

Skulle tro morgenavgangen var den mest populære i sommersesongen, da mange skal videre med langdistanse fra FRA?
Men det er vel gjerne ikke denne gruppen reisende som genererer penger...?

Synes også det er litt merkelig at nattstoppet kuttes, men det ser ut til at LH flytter tilgjengelig kapasitet over på andre ruter. Blant annet innfører LH et nattstopp i SOF med tidlig morgenavgang til FRA i S14, det hadde de ikke i S13...

Det går sterke rykter om at German Wings vil overta "rub-og-bit" av LHs flygninger til og fra Norge, men kun på ruter til og fra Tyskland (-minus FRA/MUC). Dette er sitzen på German domestic market i skrivende stund. Alle LH flyvninger - dersom de ikke går til "hubs" blir erstattet av GW.

Det går sterke rykter om at German Wings vil overta "rub-og-bit" av LHs flygninger til og fra Norge, men kun på ruter til og fra Tyskland (-minus FRA/MUC). Dette er sitzen på German domestic market i skrivende stund. Alle LH flyvninger - dersom de ikke går til "hubs" blir erstattet av GW.

Dette er jo allerede bekreftet fra Lufthansa for lenge siden....

Ja - og nå kommer det GW har enhetlig flåte...
Men i LHs øyne er nordmenn til og fra MUC/FRA "gull-kunder", derfor er også code-share samarbeidet med SK oppsagt på disse rutene.

Mele-sin-egen-kake, sa høna

Men i LHs øyne er nordmenn til og fra MUC/FRA "gull-kunder", derfor er også code-share samarbeidet med SK oppsagt på disse rutene.

Så lenge det er to forskjellige selskaper betyr ikke det at man slutter konkurrere selv om man er i samme allianse. Tror folk her overvurderer allianse betydningen

Last edited:

Hadde opprinnelig SK codeshare på nåværende tur t/r FRA. Den ble endret til SQ ? Har SQ billetter med 30 kg bagasje ( etniske ) og det hjelper på med ytterligere 20 kg *G

Dette er ikke helt riktig, SAS og Lufthansa har fremdeles codeshare, det er joint venture-samarbeidet som er sagt opp.

Da ser det ut som alle 3 flightene er på plass igjen. :)

Da ser det ut som alle 3 flightene er på plass igjen. :)

Gjør det det? Søkte 15-18.april og 16.19.mai. Viser fortsatt 2 daglige avganger. Hvor finner du det fra at det vises 3 daglige avganger fra S14?

Heisann. Jeg brukte LH appen til iphone. Den virker i aller høyeste grad online, men mulig jeg tar feil. 3 avganger på april datoene dine hvertfall. Ellers en mix av A319 og 735.

Heisann. Jeg brukte LH appen til iphone. Den virker i aller høyeste grad online, men mulig jeg tar feil. 3 avganger på april datoene dine hvertfall. Ellers en mix av A319 og 735.

Prøver online timetable nå: 25-28.april og 16-19.mai. Viser 3 daglige avganger der. Sikkert noe systemfeil hos LH på hjemmesidene deres siden morgenavgangen fra BGO ikke vises som alternativ (enn så lenge).

Prøvde LH-appen på Iphonen min, og BGO-FRA ligger inne med 2x daglig også når jeg søker der.

2 avganger i januar og februar, men 3 daglige fra og med mars. Hvilken datoer søkte du på?

2 avganger i januar og februar, men 3 daglige fra og med mars. Hvilken datoer søkte du på?

Hvis du leser trådstarten en gang til, vil du se at jeg snakker om reduksjonen fra S14 (29. mars).

Vel, hva er egentlig problemet? Lufthansa ser for seg en mindre/annen marked enn för i BGO, derfor forandrer de produkt. Det finnes ingen menneske-rett som sier at BGO ma ha 3 daglige turer til FRA.

Jeg ser dette som en tegn at BA begynner a ta markedandeler med sine services via LHR, som vil - dersom man reiser westbound - gi en betydelig besparelse i reise-tid.

Den annen ting som koster LH pax er stadig flere direkt-ruter fra BGO. Jo mere en Norwegian betjener direkte, jo mindre vil norske flyplasser se nettverk-selskaper...

Hvis du leser trådstarten en gang til, vil du se at jeg snakker om reduksjonen fra S14 (29. mars).

ahh..ok. Jeg regner da med at også tidtabellen for S14 reduseres til 2 avganger innen kort tid også. Ligger fremdeles inne med alle 3.

Synd! Selskapet jeg jobber for benytter morgen-flighten ganske hyppig, spesielt vestover. Mye premium! Jeg hadde inntrykk av at denne ruten gikk ganske bra. Godt belegg i begge klasser alle de gangene jeg har vært med. Uten å være inne i hverken flåteutnyttelse, yield eller prioriteringer (dette kan nok LH best :)), så virket det hvertfall som at CRJ-flåten var ganske tailor made for denne avgangen. Men for all del; jeg synest det så ganske så bra ut på både 735/319/320 avganger også.

Vel..vel..da blir det nok mer Oneworld og BA for min egen del. De har nok kapret til seg en god del kunder westbound. Riktignok er det litt tight connections til Houston, men ikke verre enn man kan leve med. :)

Back