Lufthansa kabinansatte mot mulig streik

De strejkende der ligger over på udestationer (eks SIN, JFK etc) betaler de selv hoteller når de strejker?
 
I morgen blir ikke en god dag for LH. Ser at de fleste (om ikke alle) intercont-maskiner er kansellerte.

Er det noen dialog mellom partene? Hvor lenge kan de holde på før noe skjer?

Hvor lenge kan det holde... Tja, god spörsmal. Sa lenge som enten LH ledelse har nok av de tapene som de har, eller sa lenge som streikkassa til UFO er tom... Min magefölelse sier meg at LH ledelse vil ta initiativen i neste uke. LH har alrede pa förste streikdagen tapt flere Millioner EUR, men det hva kommer a skje i morgen vil koste selskap en to-sifred EUR belöp. Da blir det mer eller mindre "nix-geht-mehr" pa domestic ruter. Vi naermer oss slutten til sommerferie i Bayern, sa traffik vil bli stor, og dermed antall reisende som blir berört.

Og etter det hva jeg ser at AB sine flygninger mer eller mindre solgt ut pa de store strekninger...
 
Jeg slapp akkurat unna mellom to dager med kansellerte MUC - DXB, men har noen irriterte kollegaer her fra blant annet Rio og Singapore som er rimelig hissige over kanselleringer.
 
Og - selv om streikedagen er ikke helt over - sa har det kommed betydelig bevegelse i konflikten.

UFO tok initiativen og har kontaktert LH ledelsen. Konflikten skal na löses via megling.

Den virkelig nyhets-bombe sprakk i ettermiddagen, da LH ga ut en presse-melding som sier det folgende:

* Slutt med leiearbeider i Berlin
* Alle C/A's, som er ansatt via Aviation Power, vil bli tilbyd fast stilling i LH Gruppen i neste ar

Det kan virke at denne svarte Fredag fikk bade sider a bevege seg. Bade UFO og konsernledelsen til LH fikk mye pepper i Media. Spesielt CEO Franz, samt Board-Member Spohr fikk mye darlig presse hvordan de har handert konflikten og undervurdert streike-viljen av sine ansatte.

Faktum at LH legger ned sine planer for outsourcing i BER for overskuelig fremtida og gjörer dette ensidig uten at man har fatt noe til med UFO, viser hvor sterk pressen er. LH har jo ikke bare tapt penger pa de streike-dager, de har misted renomee, og mange fremtidlige bookinger.
 
* Slutt med leiearbeider i Berlin
* Alle C/A's, som er ansatt via Aviation Power, vil bli tilbyd fast stilling i LH Gruppen i neste ar


Faktum at LH legger ned sine planer for outsourcing i BER for overskuelig fremtida og gjörer dette ensidig uten at man har fatt noe til med UFO,

Det var en skam - så vinder pøbelvældet igen
 
Det var en skam - så vinder pøbelvældet igen

Overhodet ikke.
Jeg er ekstremt i mot streikevåpenet.
Synes det er trist at det gikk så langt.

Men at Lufthansa snur å velger å ikke benytte byråer er et sterkt signal til andre selskaper, og et enda sterkere og bra signal til tusenvis av ansatte i bransjen over hele Europa.
 
Men at Lufthansa snur å velger å ikke benytte byråer er et sterkt signal til andre selskaper, og et enda sterkere og bra signal til tusenvis av ansatte i bransjen over hele Europa.

det er lige præsis det der er slemt. Nu får fagforeningerne blod på tanden og tror, at de ved "gidseltagningsaktioner" andre steder kan forhindre deres arbejdsgiver i at blive mere konkurrencedygtig.
 
Bare for a sette det litt i forhold.

LH sine C/A har sine 3 ar ikke fatt en eneste prosent lönnsökning.

LH har i de siste 3 ar nedskrived verdier i Milliardklassen pga av feilinvesteringer (bmi, LHI, AUA). Og man har vented for lenge med a fornye sin flate. B737CL er alle 20+ ars gammel, de förste A320 har ogsa 20 ars pa skrogen.

Det er uten tvil riktig at LH blör penger innenlands og intra-Europa. Men dette er ikke nödvendigvis alene pga lönninger. LH har flommet mange markeder med mer kapasitet. Alene NEK ga 10% mer seter, og en visst % mer kostnader. Fyller man disse extra-seter ikke, sa sitter man med en dyr regning.

Sa lenge LH mener at man kan "klase-bombe" visse markeder med kapasitaeter sa lenge bör man ikke klage over at man taper penger sa det suser.
 
Bare for a sette det litt i forhold.

LH sine C/A har sine 3 ar ikke fatt en eneste prosent lönnsökning.

LH har i de siste 3 ar nedskrived verdier i Milliardklassen pga av feilinvesteringer (bmi, LHI, AUA). Og man har vented for lenge med a fornye sin flate. B737CL er alle 20+ ars gammel, de förste A320 har ogsa 20 ars pa skrogen.

Det er uten tvil riktig at LH blör penger innenlands og intra-Europa. Men dette er ikke nödvendigvis alene pga lönninger. LH har flommet mange markeder med mer kapasitet. Alene NEK ga 10% mer seter, og en visst % mer kostnader. Fyller man disse extra-seter ikke, sa sitter man med en dyr regning.

Sa lenge LH mener at man kan "klase-bombe" visse markeder med kapasitaeter sa lenge bör man ikke klage over at man taper penger sa det suser.

Skal det forstås sådan, at du mener at fordi LH taber penge - så skal de give lønstigninger til personalet? The mind buggles?
 
det er lige præsis det der er slemt. Nu får fagforeningerne blod på tanden og tror, at de ved "gidseltagningsaktioner" andre steder kan forhindre deres arbejdsgiver i at blive mere konkurrencedygtig.

Jeg tror ikke noen fagforeninger får blod på tann på grunn av dette.
Til det tror jeg de fleste forstår alvoret for selskapene i Europa.
Kanskje med unntak av 3F i Danmark ;-)
 
lad os håbe det. Men jeg tror ikke på det

Om man gjør det, så graver man i så fall sin egen grav helt bevist.
Lufthansa er vel et av meget få selskaper som kan klare en slik streik økonomisk.
De fleste andre ville det vært kroken på døre for ganske kjapt, noe jeg tror de fleste foreninger forstår og ser selv.
 
Overhodet ikke.
Jeg er ekstremt i mot streikevåpenet.
Synes det er trist at det gikk så langt.

Men at Lufthansa snur å velger å ikke benytte byråer er et sterkt signal til andre selskaper, og et enda sterkere og bra signal til tusenvis av ansatte i bransjen over hele Europa.

Resultatet er trolig at LH over tid taper ytterligere i konkurransen mot LCC. I så måte føyer det seg inn i rekken av selskaper som måtte innstille bl.a. p.g.a. streikekåte ansatte. Ref e.g. Eastern og Sabena.
 
Resultatet er trolig at LH over tid taper ytterligere i konkurransen mot LCC. I så måte føyer det seg inn i rekken av selskaper som måtte innstille bl.a. p.g.a. streikekåte ansatte. Ref e.g. Eastern og Sabena.

Enten det, eller at det settes fokus på ansatte i og deres forhold i ulike vikarbyråer rundt omkring i Europa. Dette kan naturligvis slå begge veier.
Jeg håper og tror at det på sikt vil bedre vilkår for alle i bransjen, slik at flybransjen fortsatt kan være et sted man kan ha en karriere over mange år.

Men tiden vil vise om det kun er billige billetter og stedvis elendige forhold som vinner frem, eller om solidariteten tvinger seg frem, slik at man kan leve av jobben man har.

Nordeuropeiske ansatte i skipsfarten er mer eller mindre borte, flybransjen er på god vei, hvem er neste? Hvilken bransje?
 
Og da er streiken over melder LH på facebook
The strikes have ended. Lufthansa and UFO agreed on the initiation of an arbitration process yesterday. Starting today, September 8th, until final acceptance or rejection of the arbitration decision there will be no more strike-related flight cancellations.
 
Ble overrasket på Ewr for noen timer siden da jeg så 340 og 744 talet rundt..
 
intet od er vel så misbrugt som "solidaritet" - i dette tilfælde betyder det "ren dyrket egoisme"

Sjelden jeg tar sterke ord i bruk, iallefall på forum, men her må jeg si pissprat. Det virker iallefall ikke som om du vet stort om jobben til den kabinansatte i LH.
 
Back
Top