Lufthansa kabinansatte mot mulig streik

LH har akkurat postet at de ikke forventer noen aksjon i dag, men sier også at UFO har varslet aksjoner på kort varsel... Ja, ja hjem i morgen fra MUC :rolleyes:
 
Hvorfor bry seg om en streik i Lufthansa? Det er da etter hvert nok av lavpriskonkurrenter der ute på markedet nå, som jobber med ansatte uten streikerettigheter..., slik markedet vil ha det...

Tally-Ho
 
Hvorfor bry seg om en streik i Lufthansa? Det er da etter hvert nok av lavpriskonkurrenter der ute på markedet nå, som jobber med ansatte uten streikerettigheter..., slik markedet vil ha det...

Tally-Ho

Derr vel ikke så mange av de som flyr oversjøisk?
 
Synes LH rammes ofte av streiker. Håper eg slipper problemmer når eg ska reise hjem på lørdag fra Wien til Stavanger.
 
I guder!
I en situation hvor ens arbejdsgiver er presset på indtjeningen - giver det ikke den store mening at skabe endnu dårligere forhold for sine kunder og dermed arbejdsgiver og derved i sidste ende sig selv.

Med denne "vi slår til i morgen et ukendt sted" melding - skaber man utilfredse kunder der i størst mulig grad vil ombokke sine rejser/udgå LH i fremtiden => endnu færre kunder => endnu mere presset selskab => større besparelseskrav.

Snak om at grave sin egen grav
 
Kl. 11 paa siden sin forbereder de folk naa, domestic blir tilbydt tog med Deutsche Bahn...
 
Med denne "vi slår til i morgen et ukendt sted" melding - skaber man utilfredse kunder der i størst mulig grad vil ombokke sine rejser/udgå LH i fremtiden => endnu færre kunder => endnu mere presset selskab => større besparelseskrav.

Det er vel netop det strejker handler om. At lægge størst muligt pres på modparten for at få en aftale på plads... At det er et stort problem og frustrerende for pax er dog ganske forståeligt.

Jeg er selv af den opfattelse, at strejker må være absolut sidste udvej og absolut ikke noget positivt, men der har været to parter om at forhandle i lang tid. Derfor bliver det for nemt bare at skyde skylden på de ansatte. Ledelsen har helt klart også et ansvar.

Bare at konkludere at konkurrencen er stor (hvilket den naturligvis er) bliver også for let. Alle i flybranchen har givet utroligt meget på både vilkår og løn de seneste mange år og på et eller andet tidspunkt må grænsen også være nået. At de ansatte på et tidspunkt synes at de har betalt en stor nok del af passagererne billetter til under kostpris - synes jeg egentligt er forståeligt nok.

Naturligvis skal man tilpasse sig markedet - hvilket hovedparten af flyselskabsansatte kan skrive under på, at de absolut også har gjort.

hvor grænsen går kan kun den enkelte medarbejder afgøre (og i taget i betragtning at en ualmindelig stor del af de ansatte har stemt for en strejke, så må man antage at de er presset så meget at de gerne tager dette drastiske skridt i brug, men den risiko det medfører), men der er to sider af sådan en sag og alt handler ikke kun om at få lavest mulige priser på bekostning af de ansattes løn og vilkår.
 
Naturligvis skal man tilpasse sig markedet - hvilket hovedparten af flyselskabsansatte kan skrive under på, at de absolut også har gjort.
hvor grænsen går kan kun den enkelte medarbejder afgøre .
JA, det er korrekt, men når grænsen er nået - hvorfor så lade det gå ud over kunderne? Hvorfor ikke tage konsekvensen og finde et andet sted at være? Strejker gør kun alt værre og skaber alene tabere.
 
Hvorfor bry seg om en streik i Lufthansa? Det er da etter hvert nok av lavpriskonkurrenter der ute på markedet nå, som jobber med ansatte uten streikerettigheter..., slik markedet vil ha det...

Tally-Ho

Jeg kan ikke helt fööge dine argumenter:

FR: De ansatte har ingen streik-rettigheter
4U: Alle ansatte har full streik rettighet etter tysk lov
AB: Alle ansatte har fullt streik-rettighet etter tysk lov
U2 De ansatte som er ansatt ved SXF basen har fullt streik-rettighet etter tysk lov og har brukt dette flere ganger alrede
DY: Den störste delen av alle ansatte har streik-rettigheter henholdsvis deres landes retts-vilkar.

Tidligere hadde ingen i AB eller U2 streikrettigheter. Det kom over tid da selskapene begynnte a vokse og begynnte a föle visse vokse-smerter.


Denne konflikten som pagar i LH na er den allerbeste eksempel pa hvordan man bedre ikke skulle handtere en slik konflikt. LH har forhandled med UFO lengre enn 1 ar. De har til slutt ogsa tilbud scenarios som ikke trenger leiearbeider.

Men - samtidlig som man har forhandled - sa har LH ledelse skapt fakta og outsouced alt ved STR til 4U og begynnt a hyre leiearbeider ved SXF/BER/TXL. Dette kan jo bare oppfattes av de fagforeninger som darlig spill.

Men ogsa disse fagforeninger ma la seg spöre noen ting. Hvorfor eskalerer man denne konflikten na. Lönnsomheten til LH Mainline har aldri vaert darligere i de siste 10 ar. LH blör penger innenlands sa det suser. Og ingen ser det bedre enn C/A som flyr med 30-60 pax i en 321.

Det hva mangles pa begge sider er fornunft. Her skal det statueres ett eksempel - fra begge sider. UFO vil ikke legge seg flat, og LH Passage ledelse med Karsten Spohr i spissen vil ikke vise en tegn av svakhet (som en kompromiss vil oppfattes na).

Resultatet blir - som antydet - at LH vil miste enda flere pax sine sine LCC konkurrenter. AB vil glede seg til himmels for hver dag de streiker. Smekkfulle fly, pax som er super-sure pa en LH og som sikkert vil ikke vende seg tilbake i de neste 6 uker. Men eksakt disse 6 uker er de mest lönnsomme i heile aret...
 
Håller med BU662.
Men så lenge ikke EU griper inn vill dette fortsette og flere og flere vil nytte seg av det. Helt enkelt for å overleve. Kjennes utrettferig at visse selskaper skal følge tariff og andre kan ski... i det. Men som sagt dette må opp på EU nivå for å få en avklaring. Ryan begynte og så kom Westair. Nå følger deler av norwegian og mange selskaper kommer etter. Tror bare dette er begynnelsen
 
UPDATE: Strike action by the Independent Flight Attendants Organization (UFO) on Friday, 31 August 2012, between 5 a.m. and 1 p.m. at Frankfurt airport.

Due to the strike action called by the Independent Flight Attendants Union (UFO) Lufthansa flights may be affected by unscheduled delays / cancellations. We advise all passengers to check the status of their flight on our website before they set out on their journey. Wherever possible, customers who have registered their contact details will be informed by SMS about any changes.
 
Streik der Unabhängigen Flugbegleiterorganisation (UFO) am Freitag, den 31. August 2012, zwischen 5 und 13 Uhr am Flughafen Frankfurt
Die Unabhängige Flugbegleiterorganisation (UFO) hat das Kabinenpersonal zu Streiks am Freitag, den 31. August 2012, für den Zeitraum von 5 Uhr bis 13 Uhr (deutsche Ortszeit) am Flughafen Frankfurt (FRA) aufgerufen.

Lufthansa bedauert sehr, dass der Tarifkonflikt auf dem Rücken ihrer Kunden ausgetragen wird. Dass die UFO die geplanten Streiks erst kurz vor Beginn ankündigt, ist eine zusätzliche Belastung für Passagiere, weil sie dadurch noch weniger planen können.

Der Streikaufruf der UFO kann bei Lufthansa-Flügen leider zu unplanmäßigen Verspätungen und Ausfällen führen. Obwohl Langstreckenflüge oberste Priorität haben und möglichst nicht ausfallen sollen, können auch hier Verspätungen nicht ausgeschlossen werden.

Die genauen Streikfolgen können momentan noch nicht abgeschätzt werden. Allerdings steht fest, dass Flüge von Lufthansa Regional und Germanwings definitiv nicht betroffen sind.

Lufthansa bedauert die Unannehmlichkeiten, die den Fluggästen durch die angedrohten Streikmaßnahmen der UFO entstehen und wird ihrerseits alles tun, um Auswirkungen auf die Fluggäste so gering wie möglich zu halten. Die Betreuung der Fluggäste steht an oberster Stelle. Lufthansa Passagiere, die ihre Mobilfunknummer oder E-Mail Adresse im Kundenprofil hinterlegt haben, werden nach Möglichkeit per SMS oder E-Mail über Verspätungen, Streichungen und Umbuchungen informiert.

http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/de/nonav/local?nodeid=1875150&l=de&cid=18002
 
Sa er förste streik-dagen over.

LH har kansellert nesten 200 avganger, hovedsaklig intra-EURO og Domestic.

Mere enn 26.000 pax ble paberört av streiken, 1.500 av dem har ufrivillig night-stop i FRA pga missed connections.

Fra 11.30 til 13.00 ble FRA som flyplass for all inkommenden domestic og EURO traffik strengt, pga av mangel av ramp-space.
 
Safe home, takk for det. Nok en superexcellent LH flight... Selvfølgelig Priority abs sist ut, som vanlig, men det er jo SGS...:lol::lol:
 
Noe nytt i forhold til denne streiken. Jeg kjenner noen som skal fly OSL-FRA-SFO nå på onsdag (5/9-12). De er en smule bekymret....:cry:
 
Back
Top