Lufthansa avviser SAS

Olmen

Newcomer
SAS vd Mats Jansson får se sig om efter en annan partner än Lufthansa. "Vi kan inte lösa alla problem i den globala flygindustrin", säger Lufthansas talesman.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\11\17\362200&sectionid=undefined

SAS, med vd Mats Jansson, måste snart göra en nyemission.
Det tror flyganalytikern Anders Lidman som intervjuats i Dagens Industri.
"De 6 miljarder kronor bolaget fick i våras har de snart bränt av i driften", säger Anders Lidman.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\10\02\355166&sectionid=undefined

SAS kan ge upp förhoppningarna om att bli uppköpt av Lufthansa. Det uppger flera flyganalytiker för Svenska Dagbladet.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\10\15\357028&sectionid=undefined

Några korta artiklar i Dagens Industri idag.
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

Har fortsatt ikke sett en konkret uttalelse fra LH i denne sammenheng om at de ikke vil ha SAS. I de artikler som det refereres til rundt omkring i dag, som alle stammar fra Dow Jones Newswire, står det bare på generelt grunnlag at LH ikke kan løse alle problemer i industrien. Ut ifra det har vel noen journalister konkretisert det til også å gjelde SAS. Ikke sikkert det er så veldig feil, men har LH egentlig sagt at det konkret er rettet mot SAS noe sted? :)

LH har vel nok med seg selv for øyeblikket også?
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

Synd ingen spurte Wolfgang om hvilke planer han hadde i forhold til SAS:)

Moro å hørt svaret.
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

Lufthansa kan åpenbart ikke løse alle problemer i luftfarten, og det er en fare ved å bli for store for fort. Lufthansa eier jo SWISS, Germanwings, Austrian, bmi, Air Dolomiti, Augsburg Airways, CityLine, Contact Air og Eurowings - og de har i tillegg eierandeler i Germanwings, Brussels Airlines, Luxair, JetBlue og SunExpress.
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

SAS behövs i Skandinavien.

Om man skal være litt kynisk her så trenger en vel ikke SAS i Skandinavia. At man derimot trenger en sterk aktør som kan konkurere med f.eks Norwegian er jo uten tvil.
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

Det har vel vært nevnt før at verden ikke går under om SAS går under, og at flere andre selskap har mer eller mindre ferdigkokte planer liggende i skuffen om noe skulle skje. Det er helt klart spennende tider, og det blir spennende å se hvor SAS er om 1, 5 og 10 år.

-A
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

Men at kassen snart er tom (igjen) - og at en ny emisjon ville trenges ser jeg på som meget sannsynlig. Det interessante da er om NO/SE/DK vil være med på ny.
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

Så klart de vil være med dersom ny emisjon må til. Noe annet ville være helt utenkelig.

Ellers er det også helt naturlig at Lufhansa ikke sier rett ut at de er interessert i SAS. Det måtte være seg om de er det eller ikke. Hvis de sier de er interesserte i å kjøpe, så vil prisen gå opp i løpet av få sekunder, og vil de være tjent med det? Neppe. Man holder gladelig kjeft som slike ting.
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

Ser vi hvor lang tid SAS bruker på å få skuta på rett kjøl, skjønner jeg skepsisen til aktuelle kjøpere der ute.
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

"Vi kan inte lösa alla problem i den globala flygindustrin", säger Lufthansas talesman.

De eneste som kan løse alle problemer i den globale flyindustrien er Scanair-forumet!
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

Dette er vel ting man ikke kommenterer særlig konkret i pressen.
LH eller andre for den sagens skyld' er jo eventuelt ikke ute etter å 'redde' noe som helst, annet enn sikre seg selv et solid fotfeste i en kundegruppe på >20' pax , som man typisk kan gjøre med oppkjøp av noen som allerede er etablert i det aktuelle markedet
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

Det finnes en langt intervju med Lufthansa sitt nytt Passage sjefen (med andre ord denne sjefen som star for passajertraffiken) som sier helt klart at selskap har nok egne problemer a löse.

Heile saken finnes pa tysk her:
http://www.ftd.de/unternehmen/handel-dienstleister/:interview-mit-christoph-franz-das-ist-kein-solotanz-von-mir/50038246.html

Ut fra dette kan du lese at LH har ikke lyst a investere noen penger i de neste 2 arene og vil vente til den neste store runde av konsolidering. I mellomtida vil de skerpe seg i kamp mot lavpris-selskapene og komme seg igjen til pluss med sine Kontflygninger, som er de facto Europa og Tyskland domestic.

Jeg personlig kan bare undre meg at alle roper etter en kvitt ridder med navn Lufthansa. Hvorfor skal en tysk selskap betale den slutt-regning for arevis av mis-management i SAS? Dersom SAS ikke klarer seg alene a overleve, sa bör de ga konk og noe nytt - forhapenligvis litt mer profitabel - kan startes.

Verden vil rulle videre, med eller uten SAS. Det er jo heller ikke utenkelig at Lufthansa starter egne operasjoner pa en utvalgt ruteomrade dersom SAS virkelig gar belley up. Fra den tyske sikt er scenario "Kjöp SAS i dagens form" denne scenario som gir minst for pengene. LH har laert en god del i Italia og derfor har jeg en helt annen anelse hva vil skje... LH Mainline all the way dersom man bestemmer seg a hoppe inn. Investing cash? No way, BMI ble en meget godt minnelse hvor det kan lede...
 
Re: Lufthansa nobbar SAS

SAS kommer til å gå konkurs, noen (kanskje Lufthansa) kjøper de mest verdifulle restene, og SAS gjenoppstår. Sannsynligvis vil den jevne passasjer aldri merke at SAS i det hele tatt var borte, jmf Olympic Air.
 
Det BU662 sier er akkurat det motsatte av hva Lufthansa har gjort i Sveits og Østerrike.
 
Back
Top