Lufthansa A333 - New business class

LNv22

ScanFlyer Gold
Jeg har selv hatt super erfaring med LH sin A333. Sist gang i C mellom SEA og FRA i 2010. Liker godt minikabinen foran, altså rad 3 og 4.

Når jeg nå booket om min kommende SK flight til NYC, med en LH flight til samme destinasjon, via MUC, var gleden stor da jeg senere fant ut følgende:

LH er også i full gang med retrofit av F og C kabinene på A333, og maskinene som først får nye kabiner, er basert i MUC.

Lufthansa fløy faktisk A333 med ny C klasse allerede 22. mai 2012 (MUC-IAD), altså lenge før deres inaugural flight med ny C på 748 1. juni 2012 ;)

I følge det jeg har lest, må det også foretas struktuelle endringer ved retrofit av C kabinen, slik at en rekke maskiner bare får oppdatert F i første runde.
Dette gir altså følgende miks av MUC baserte A333 maskiner: Ny F & ny C (33Q), ny F & gammel C (33P), gammel F & gammel C (333).

P.t. ser det slik ut for de oppgraderte 333'ene i MUC:
33Q: D-AIKP, D-AIKQ og D-AIKR
33P: D-AIKJ og D-AIKK

Ved oppgraderingen til ny C forsvinner midtsetene på rad 27 i economy (D E F G). Dette gjør at man ved for eks. bruk av ExpertFlyer kan sjekke ut om en kommende flight er med ny C eller ikke. Forskjellen ser slik ut:

Seatmap av Y kabin på Expertflyer ved gammel C
7236318940_d619a93782.jpg

Seatmap av Y kabin på Expertflyer ved ny C
7236316678_172e75444c.jpg

For min kommende LH410 MUC - JFK sitter jeg pr. i dag i en ny C kabin. Men med to måneder til avgang kan vel dette raskt forandre seg!

Lufthansa A330-300 seatmap: http://www.lufthansa.com/mediapool/pdf/59/media_2117232459.pdf

Last edited:
Hei,

Skal selv fly med LH sin A333 til Atlanta i neste uke. Sitter i C på sete 11G.
Dette er fra Frankfurt, så det er vel de gamle setene.

Ser at det er ledig i sete 3G og 4H, som er fremme i den lille kabinen.
Disse setene er da helt fremme bak First, og jeg lurer på hvor mye plass det er i disse setene frem til veggen bak First?

Du som kjenner denne kabinen, ville du ha byttet sete frem der?

A

Hei,

Skal selv fly med LH sin A333 til Atlanta i neste uke. Sitter i C på sete 11G.
Dette er fra Frankfurt, så det er vel de gamle setene.

Ser at det er ledig i sete 3G og 4H, som er fremme i den lille kabinen.
Disse setene er da helt fremme bak First, og jeg lurer på hvor mye plass det er i disse setene frem til veggen bak First?

Du som kjenner denne kabinen, ville du ha byttet sete frem der?

A

Ja, det stemmer - alle A330-300 med ny C er foreløpig i MUC. Når skal du reise? De begynner med oppgraderingen av flåten i FRA i 2013, og medio 2013 vil det vel være et par maskiner i sving.

Men, ny eller gammel kabin, jeg kan i alle tilfeller anbefale minikabinen, rad 3 og 4. Den er stille og rolig og man får en veldig privat følelse. Rad 3 er plassert med fin avstand fra veggen foran (som skiller F og C). Videre er det et hull i veggen som fotstøtten forsvinner inn i når du gjør setet om til seng. Jeg fikk faktisk 3A tilnærmet helt flat på SEA - FRA i 2010 (altså betraktelig flatere enn de øvrige); har hørt flere på FT som også har fått til det.

Hei,

Jeg flyr 22 Des. og tilbake 02 Jan. Da er det nok altfor tidlig for Frankfurt.
Jeg sjekket expertflyer, og det er som du sier. Rad 27 har seter, dermed er det gamle seter i C.

Jeg fikk prøvd de nye setene i C, i sommer fra Washington med 747-8. De er bedre enn de gamle, og det blir flott når LH får skiftet ut i flere maskiner...

Jeg fikk flyttet meg frem til 3 slik du sa var best, takk for tipset ;)

mvh
A

Jeg har også hatt rad 3 i C-klasse på LHs A330. Som nevnt er kabinen veldig privat, og så får man jo servering først.

Hadde rad 3 FRA-SEA og rad 4 SEA-FRA. Det var ørlite bedre plass på 3.rad som jeg merket.

Det kan videre nevnes at den nye C klassen til LH er noe annerledes innredet i en 333 enn i en 748i.

I en 748i har hver rad i C kabinen seter som er vinklet mot hverandre i fotenden. Det samme er midtraden på 333, men vindusradene AB / HK har seter som peker i samme retning, begge vendt mot vinduene.

Forskjellen sees her:

748i (bulkhead)
http://www.airlinereporter.com/wp-content/uploads/2013/06/7478I-4.jpg

333 (standard)
http://2.bp.blogspot.com/-UcIR9cG-Z...1600/Lufthansa_Business_Class_Review_Seat.jpg

Det kan altså late til å bli mindre benflørting og banking på "fotskilleveggen" på AB / HK i 333 maskinene. Imidlertid sitter man nærmere sidemannen og det ser ut som man mister noe plass til å legge fra seg ting på det nokså brede "bordet" som er mellom de andre setene.

Last edited:
Det er nesten ingen bilder av denne kabinen å finne på nettet, men jeg kom nå over denne videoen, som endelig viser litt mer.

Setene på AB / HK på 333 får altså helt egne rom for føttene, og ikke en delt plattform med sidemannen med en tynn skillevegg - som enkelte uttrykker bekymring for, slik som midtraden og samtlige C seter på 748i har.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4lj_3qEXQrY

LH vil få levert nok en splitter ny 333, med ny F og C klasse, som også baseres i MUC.

Maskinen har reg. D-AIKS og settes i drift fra og med februar 2014.

Det blir altså da fire nye 333 maskiner med base i MUC, som har ny C og F klasse:
D-AIKP
D-AIKQ
D-AIKR
D-AIKS (fra februar 2014)

JFK, CLT og BOM er prioriterte ruter for de ovennevnte individene ut vintersesongen.

Last edited:
Litt eager beaver her!

D-AIKS blir ikke levert feb 2013, men feb 2014. Ovenstående post er endret.

Før levering av D-AIKS vil nok et par av de "gamle" 333ene ha gjennomgått oppgraderinger. Det er 14 "gamle" maskiner, hvorav tre i dag har ny F. Retrofit med ny C starter i 2013, og før D-AIKS blir levert om et års tid vil nok noen av de gamle allerede også ha ny C.

(Som nevnt tidligere er P,Q og R alle levert i 2012, fabrikknye med ny C og F).

Last edited:
He he, 2014, er nok mer riktig. Vet du når i 2013 de skal begynne med ombygging av C hos LH? Til nå er det vel ingen av maskinene (333, 343, 346) som har fått ny C?

He he, 2014, er nok mer riktig. Vet du når i 2013 de skal begynne med ombygging av C hos LH? Til nå er det vel ingen av maskinene (333, 343, 346) som har fått ny C?

Ut i fra det jeg vet, bedriver de retrofit av ny C på en A346 og en A333 i disse dager for å få prosedyrene og arbeidet godkjent av de respektive myndighter. Når dette er godkjent vil retrofitprosessen settes i full sving, men det blir imidlertid ikke før sommerprogrammet er ferdig. Så, ut på høsten en gang...

Ellers kan det også nevnes her at 333ene D-AIKP, D-AIKQ og D-AIKR har LH's Flynet ombord, som innebærer WiFi internett.

Back