Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

I følge en av kommentatorene på showet i dag er de Norske F-16 flyene noen av de mest teknisk avanserte som flyr i NATO på grunn av alle sine oppdateringer ... Er dette virkelig tilfelle ?
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Noen som vet hvilke flyplasser som ble benyttet? Og ikke minst hvor helikoptrene tok av fra? Ser at ENRY er nevnt, men ENGM og ENKJ var nok i bruk de også.

Rygge, Kongsgården, Ørlandet og Torp ihvertfall.

TV2 melder om 150000 tilskuere.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Noen som vet hvilke flyplasser som ble benyttet? Og ikke minst hvor helikoptrene tok av fra? Ser at ENRY er nevnt, men ENGM og ENKJ var nok i bruk de også.
Orion, Hercules, DA-20, de fire F-16ene som deltok i luftmakt-demoen, Harvarden og Dakotaen, samt Patrouille de France fløy alle fra Rygge. Jeg er ikke sikker, men jeg regner med at 412en og Sea Kingen som deltok i luftmakt-demoen, samt Vampirene og T-33 også kom fra Rygge. Eskil, Tiger Mothene, Safirene, Cornell og Chipmunk regner jeg med at kom fra Kjeller.

I følge en av kommentatorene på showet i dag er de Norske F-16 flyene noen av de mest teknisk avanserte som flyr i NATO på grunn av alle sine oppdateringer ... Er dette virkelig tilfelle ?
Noen av de mest avanserte F-16, eller noen av de mest avanserte flyene?
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Orion, Hercules, DA-20, de fire F-16ene som deltok i luftmakt-demoen, Harvarden og Dakotaen, samt Patrouille de France fløy alle fra Rygge. Jeg er ikke sikker, men jeg regner med at 412en og Sea Kingen som deltok i luftmakt-demoen, samt Vampirene og T-33 også kom fra Rygge. Eskil, Tiger Mothene, Safirene, Cornell og Chipmunk regner jeg med at kom fra Kjeller.

Noen av de mest avanserte F-16, eller noen av de mest avanserte flyene?

Eskil kom fra Rygge, vil vel anta at Dakotaen kom fra Torp siden den faktisk har sin base der.

Berlioten kom fra Kongsgården, mens Awacs kom fra Ørlandet.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Dakotaen og Harvarden landet på Rygge da vi satt på toget inn til Oslo i formiddag, regner med at de stod der til de skulle fly i Oslo og så returnerte til Torp.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Dakotaen og Harvarden landet på Rygge da vi satt på toget inn til Oslo i formiddag, regner med at de stod der til de skulle fly i Oslo og så returnerte til Torp.

Okei, virka bare litt merkelig spørr du meg. Forøvrig like rart at Eskil fløy fra Rygge i og med han og maskinen hans hører hjemme på Kjeller.

Apropos Eskil var det showet han kjørte idag litt kortere enn det vi har sett tidligere i år? Jeg synes ihvertfall det men skal ikke påstå det.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Apropos Eskil var det showet han kjørte idag litt kortere enn det vi har sett tidligere i år? Jeg synes ihvertfall det men skal ikke påstå det.
Om det var kortere er jeg ikke sikker på, men det var ihvertfall litt annerledes enn det han fløy både på Kjeller og i Bodø. Flere flare drops, noe som bare er positivt, og avsluttet med zoom-climb.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

I følge en av kommentatorene på showet i dag er de Norske F-16 flyene noen av de mest teknisk avanserte som flyr i NATO på grunn av alle sine oppdateringer ... Er dette virkelig tilfelle ?
Vi må skille mellom det mekaniske og det våpentekniske. Norske F-16 har i snitt nesten 6000 flytimer, og det er kommet sprekker og slitasje som man ikke forutså da flyene ble designet. Det hjalp nok heller ikke at 300 gallon centerline drivstofftank ofte var montert i de 20 første årene. Det elektriske ledningsnettet er også utsatt for morkne kabler.

Med tanke på det våpentekniske derimot, der er norske F-16 blant de beste F-16 i verden. Dette går på hvilke våpen man kan bruke og nøyaktighet på disse, målbelysningsutstyr, kommunikasjonsutstyr, utstyr for å oppdage missiler og fiendelig radar, brukergrensesnitt på datasystemene, osv.

Årsaken til F-16 sin suksess i USA har først og fremst vært kostnader. Man kunne få to F-16 til prisen av en F-15. I NATO flys det mest Eurofighter, Tornado, F/A-18, F-16, Rafale og Gripen. Dette er fly som optimalisert for litt forskjellige roller og scenarioer, så da blir det vanskelig å kåre en til "best". Budsjetter spiller nok også en vesentlig rolle. Det virker for meg litt tilfeldig hva de forskjellige NATO-landene har valgt.

For øvrig har Danmark, Nederland, Belgia, Portugal og Norge tilnærmet identiske F-16. Nederland har riktignok parkert sine blokk 10 maskiner, mens Belgia har hugget dem. Portugal kjøpte aldri noen blokk 10.
 
Last edited:
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Okei, virka bare litt merkelig spørr du meg. Forøvrig like rart at Eskil fløy fra Rygge i og med han og maskinen hans hører hjemme på Kjeller.
.
Hører hjemme på Kjeller? Var ikke klar over at Luftforsvaret hadde opprettet en avdeling der med egne fly..
Nå flyter flyene fritt imellom Bodø og Ørland, men det er 132 Luftving i Bodø som har avgitt flyet til feiringen av Norsk militær luftmakt 100 år.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Maskina har jo vært basert på Kjeller i sommer, så det er vel det han mener med "hører hjemme på". Ellers ikke så rart at de fløy fra Rygge.....da slapp man å betale for bemanning av AFIS, brann/redning etc på Kjeller i går. Rygge er jo åpent uansett, og bemannet mer enn en vanlig lørdag grunnet andre kunder knyttet til oppvisningen.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Hører hjemme på Kjeller? Var ikke klar over at Luftforsvaret hadde opprettet en avdeling der med egne fly..
Nå flyter flyene fritt imellom Bodø og Ørland, men det er 132 Luftving i Bodø som har avgitt flyet til feiringen av Norsk militær luftmakt 100 år.

I år har den jubileumsfargede F16 vært stasjonert på Kjeller. Eskil har jo og Kjeller som sin base da han er testpilot. Og strengt tatt ikke har et spesefikk fly han flyr. Bortsett fra iår selvsagt.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Jeg ble faktisk veldig skuffa av dette showet. Var alt for mye dø perioder under showet.

Men de som ble vist frem var bra, men tidsrammen burde ikke tatt mer enn maks 2 timer ikke 4 timer som det var.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Hører hjemme på Kjeller? Var ikke klar over at Luftforsvaret hadde opprettet en avdeling der med egne fly..
Nå flyter flyene fritt imellom Bodø og Ørland, men det er 132 Luftving i Bodø som har avgitt flyet til feiringen av Norsk militær luftmakt 100 år.

Det er Forsvarets Logistikkorganisasjon på Kjeller som på vegne av Forsvarssjefen utøver eierskapet over Forsvarets fly og helikoptre (inkl UAV, som brukes av Hæren). Luftforsvarets avdelinger bruker materiellet de har fått tildelt, i samsvar med årsavtalene mellom FLO og Luftforsvaret. Så 132. luftving har ikke avgitt noe fly, FLO har ganske enkelt beholdt det selv på Kjeller i sommer. Et annet fly som FLO har beholdt til eget formål er 666.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Oki det ble ihvertfall sagt at han kom fra Rygge.
Tittet litt på VGTV sendingen i dag og der sier Jan Erik Larsen at Eskil tar av fra Rygge selv om det i videoen som vises ganske tydelig er Kjeller.

Så også at en kar på Facebook-sidene hevdet at Eskil hadde en "engine stall" i 30000 fot og avbrøt displayet der, noen som vet noe om dette?
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Videoen av takeoff var nok fra Flydagen på Kjeller. Ikke alt er live streamet.
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Det showet kunne vært komprimert til 2 timer...
 
Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Videoen av takeoff var nok fra Flydagen på Kjeller. Ikke alt er live streamet.
Kan godt være at det ikke var en live stream ja, men det var ikke fra Flydagen, der gikk han rett inn i displayet sitt etter take off. I videoen svinger han til venstre etter take off.
 
Back
Top