Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Re: Luftforsvaret 100 år feiring

Hei og god Torsdag.Noen som vet litt om når den feiringen i Oslo skal være? Mener å ha lest her tidligere om at franskmennene skal komme med sitt oppvisningsteam? Jeg har sjekket ut litt på sidene til luftforsvaret men ser ikke noe an dette her.

Hilsen Rune

http://forsvaret.no/aktuelt/luftmakt/arrangementene/hoved/Sider/info.aspx inder http://forsvaret.no/aktuelt/luftmakt/arrangementene/hoved/Sider/deltagere.aspx#AndreFly :)

Re: Luftforvaret 100 år. Oslo 1 september hovedarrangement.

Tusen takk for svar og den linken...der fant jeg alt av info :)))

Blir det i det hele tatt noen fly på Rådhusplassen eller er det bare mye rart som skal svosje over?

Det var snakk om at de skulle taue Starfighteren som står på Kjeller dit, men det blir vel neppe mange fly på bakken vil jeg tro, det er ikke god plass der, og å taue fly inn til Oslo sentrum må være et prosjekt i seg selv.

De har sikkert planlagt å lande noen av sine helikopter på kaia/rådhusplassen....?

Wow, en Starfighter er jo en skikkelig godbit for Star Wars fans. Visste at de filmet deler av dette på Finse, men ikke at noen av de større modellene ble igjen i Norge.

Wow, en Starfighter er jo en skikkelig godbit for Star Wars fans. Visste at de filmet deler av dette på Finse, men ikke at noen av de større modellene ble igjen i Norge.

Tror de mener Lockheed F-104 Starfighter.

Er det noen som kjenner til en mer detaljert tidsplan for dette arrangementet? Jeg ser det ligger "advarsel" på hjemmesiden om flystøy fra F-16 som følge av oppvisning i perioden 1400 til 1410, men hva med resten av flyene - og da i særdeleshet PdF?

Uten å si noe sikkert så vil jeg gå utifra at Patrouille de France flyr helt på slutten av dagen.

Uten å si noe sikkert så vil jeg gå utifra at Patrouille de France flyr helt på slutten av dagen.

Det er det jeg også antar. :) Vi får se om det dukker opp noe mer detaljert program etter hvert - vil jo tro noen må vite ganske godt hva som skjer når. :)

En liten digresjon: Hvordan er støynivået på PdFs Alpha Jet i forhold til F-16? Nå er jo Alpha et underlydsfly, men jeg skulle tro at 9 stk av dem surrende rundt samtidig over havnebassenget også burde utløse en notis om kraftig flystøy?

Er det noen som kjenner til en mer detaljert tidsplan for dette arrangementet? Jeg ser det ligger "advarsel" på hjemmesiden om flystøy fra F-16 som følge av oppvisning i perioden 1400 til 1410, men hva med resten av flyene - og da i særdeleshet PdF?

PDF bråker vel ikke så mye som en F16 uansett. Selv om de er 8 fly.

Har forøvrig fått bekreftet at PDF skal trene over havnebassenget i Oslo på fredag mellom 1630 og 1730 så sant været tillater det.

Det er det jeg også antar. :) Vi får se om det dukker opp noe mer detaljert program etter hvert - vil jo tro noen må vite ganske godt hva som skjer når. :)

En liten digresjon: Hvordan er støynivået på PdFs Alpha Jet i forhold til F-16? Nå er jo Alpha et underlydsfly, men jeg skulle tro at 9 stk av dem surrende rundt samtidig over havnebassenget også burde utløse en notis om kraftig flystøy?

F16 med etterbrenner bråker langt mer enn 8 alphajet samtidig. Så vidt jeg vet er det kun 8 som flyr. På de videoer jeg har sett har jeg ihvertfall aldri sett mer enn 8 fly hos franskmennene.

Frecce tricolori som flyr 10 stk italienske treningsjagere (ikke så ulike de franskmenne bruker) egentlig bråker ihvertfall ikke i nærheten av hva en F16 gjør.

Patrouille de France lager ikke så alt for mye lyd, Alphajeten har ikke på langt nær så mye skyvekrft som det F-16 har, i tillegg er det ikke så mye av displayet deres som flys med "full power", til forskjell fra F-16 hvor store deler av displayet er i etterbrenner.

Har forresten fått oppgitt et annet displayområde enn det som er markert på Forsvaret.no, noe som gir mening siden det bare er ca 700 meter fra festningen og over til Aker brygge, som er noe trangt, og man vil vel neppe ha fly i lav høyde over Oslo sentrum. Det andre displayområdet er litt lenger ut, men det er rundt en kilometer i luftlinje fra Rådhusplassen, så hvis man står der ser man nok ikke stort.

Har forresten fått oppgitt et annet displayområde enn det som er markert på Forsvaret.no, noe som gir mening siden det bare er ca 700 meter fra festningen og over til Aker brygge, som er noe trangt, og man vil vel neppe ha fly i lav høyde over Oslo sentrum. Det andre displayområdet er litt lenger ut, men det er rundt en kilometer i luftlinje fra Rådhusplassen, så hvis man står der ser man nok ikke stort.

Hvor har du info om dette?

Og hvor vil det da være best å stå?

Får noen oppdateringer fra en kar i "teamet" til Eskil nå og da, dette er kartet han sendte meg. Hvis dette stemmer ville jo det beste ha vært å stått på Hovedøya, men jeg skal sjekke opp litt nærmere :)

Får noen oppdateringer fra en kar i "teamet" til Eskil nå og da, dette er kartet han sendte meg. Hvis dette stemmer ville jo det beste ha vært å stått på Hovedøya, men jeg skal sjekke opp litt nærmere :)
Takk skal du ha.
Hvis det er området mellom de to røde markørene så skal det så vidt jeg kan se ikke være noe problem å se dette fra Rådhusplassen. Litt avstand men ikke så mye egentlig. Ellers tror jeg en plass på festningsvollene vil være meget bra.

Hovedøya ser ut til å bli en sikker vinner mht. lysforholdene, for de som velger Rådhusplassen / festningen så blir det mye irriterende motlys.

Fikk bekreftet nå at det er området mellom de to røde markørene som gjelder, ihvertfall for Eskil, så vil tro at det er det samme for de andre displayene. Hvis man ikke har tenkt til å ta bilder så er sikkert festningen helt alright :)

Back