• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Luftfartstilsynet og Norwegian på kollisjonskurs

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Luftfartstilsynet og Norwegian på kollisjonskurs

Ser ut som shortcuts er mer regelen enn unntak .. før eller siden vil dette bite dem hardt i rævva.

http://www.dagbladet.no/2015/08/20/nyheter/lufttfart/norwegian/arbeidsliv/40666946/

Luftfartstilsynets inspeksjon av flyselskapet Norwegian Air Shuttles (NAS) base på London Gatwick den 28. mai i år endte med flengende kritikk. London-basen fyller en viktig rolle i Norwegian-sjef Bjørn Kjos' prestisjesatsing på langdistanseflyging, som Dagbladet omtalte tirsdag.

Så ille var forholdene at tilsynet kom med følgende konklusjon: «(...) vurderer Luftfartstilsynet at basen underkjennes!»

Re: Luftfartstilsynet og Norwegian på kollisjonskurs

Forsøkte å finne sjokkrapporten, men etter noen minutter leting ga jeg opp. Dagbladet forsøker å bite Norwegian i ræva så godt de kan og jeg skulle ønske at jeg kunne ta det som står der for god fisk. Det er ikke første gang Db har satt tenna i "Kjos" uten at andre media har fulgt på i samme grad. Lurer på om forholdet har surnet på etter eller annet tidspunkt. Jeg er ikke 100% sikker men dagbladet.no ser ut til å ha vært kjemisk fri for Norwegian annonsering ganske lenge.

Jeg fant denne på sidene til Luftfartstilsynet (fra november 2014):
http://www.luftfartstilsynet.no/aktuelt/article13227.ece

Ikke HELT on topic, men nærme nok ..

11872269_10153257905258929_800725441698566275_o.jpg

Luftfartstilsynet opplyser at saken fortsatt er under behandling, og at tilsynet av den grunn ikke kan kommentere den noe nærmere nå.

Dagbladet har nok fått en 'lekket' kopi, ser det ut som ...

Forsøkte å finne sjokkrapporten, men etter noen minutter leting ga jeg opp. Dagbladet forsøker å bite Norwegian i ræva så godt de kan og jeg skulle ønske at jeg kunne ta det som står der for god fisk. Det er ikke første gang Db har satt tenna i "Kjos" uten at andre media har fulgt på i samme grad. Lurer på om forholdet har surnet på etter eller annet tidspunkt. Jeg er ikke 100% sikker men dagbladet.no ser ut til å ha vært kjemisk fri for Norwegian annonsering ganske lenge.

Neppe den siden inspeksjonen var
"Luftfartstilsynets inspeksjon av flyselskapet Norwegian Air Shuttles (NAS) base på London Gatwick den 28. mai i år "

81 piloter og 77 kabinansatte (?) Noe skurrer i det tallet der...

Det positive i dette er vel at Luftfartstilsynet tilsynelatende er i stand til å utføre kontroller også utenfor Norge. Det har vel tidligere kommet utsagn hvor man har tvilt sterkt på at slike baser blir kontrollert.

Hvis det som står i artikkelen medfører riktighet og at LT har rett i sine vurderinger (vi har vel tidligere blitt fortalt at LTs kompetanse ikke er så mye å samle på), så regner jeg med at DY ordner opp i dette.

Dersom det er en realitet det som står i Dagbladet, så har det vel ingen ting å gjøre med et surnet forhold mellom et av mange Norwegian selskaper og LV.
Det er ingen som oftere har vært i media og klaget over at de ikke får konkurrere på like vilkår som alle andre, enn Skånvik og hennes kollegaer i Norwegian.
Dersom det viser seg at de såkalte basene er "papirbaser" med formål å omgå regelverk, skatter, avgifter og fagforeninger, samtidig som den reelle virksomheten foregår andre steder, så er retorikken til Skånvik& Co ganske hul

...Dersom det viser seg at de såkalte basene er "papirbaser" med formål å omgå regelverk, skatter, avgifter og fagforeninger, samtidig som den reelle virksomheten foregår andre steder, så er retorikken til Skånvik& Co ganske hul

Nå tror jeg ikke dette er primæroopgaven til LT. De skal følge opp at selskapet drives etter egne og godkjente manualer. Skatter, avgifter og fagforeninger er jeg ganske sikker på at de ligger langt unna å mene stort om ettersom dette er politikk.

Må si at nok en gang så skinner Norwegians arroganse og benektelsestaktikk igjennom så alle lamper hyler rødt.

Igjen, med den kulturen som ledelsen i Norwegian utviser, så blir jeg meget skeptisk til hele selskapet. Blir jo som en 4 åring som ikke får viljen sin og begynner å furte.

Nå tror jeg ikke dette er primæroopgaven til LT. De skal følge opp at selskapet drives etter egne og godkjente manualer. Skatter, avgifter og fagforeninger er jeg ganske sikker på at de ligger langt unna å mene stort om ettersom dette er politikk.

Uten å være ekspert på annet enn å være passasjer, så tror jeg at ting henger sammen her.

Jeg antar at en base har en definert operativ funksjon i selskapet. I så fall antar jeg det finnes regler hvordan basen skal organiseres og bemannes. Selskapet må i så fall ha styrende dokumentasjon som beskriver dette.
Et tilsyn gjennomføres normalt gjennom
1) å undersøke om styrende dokumentasjon er i henhold til lover og regler for den type virksomhet
2) å undersøke om selskapet følger sin egen styrende dokumentasjon

Dersom 1 eller 2 ikke er ivaretatt og den reelle operative funksjonen utføres fra annet hold, eller i en annen del av selskapsstrukturen, så er det helt legitimt å stille spørsmålstegn ved formålet med opprettelse av den aktuelle basen

Kommentaren om at Dagbladet har vært "kjemisk fri" for reklame for Norwegian, tror jeg er et bevis på at Norwegian straffer dem som retter søkelys på det som kan være urovekkende/negative ting med Norwegian sin driftsmodell. Jeg tror ikke Dagbladet unngår å trykke annonser for Norwegian på grunn av at de ikke liker selskapet.
Av en eller annen grunn åpner ikke Dagbladet sine artikkler om Norwegian for kommentarer

Last edited:

Uten å være ekspert på annet enn å være passasjer, så tror jeg at ting henger sammen her.

Mulig jeg misforstod LN-TIB, men mitt inntrykk var at han kommenterte forholdene til skatter, avgifter og fagforeninger. Jeg har ikke inntrykk av at skatte- og avgiftsforhold er tema for LT, og ei heller fagforeninger eller ikke.

LTs mandat er vel å sjekke at man oppfyller kravene til sikre operasjoner, samt at de vel også har mandat til å følge opp det arbeidsmiljøloven tar for seg. Jeg tror ikke i utgangspunktet at forholdet til fagforeninger berøres av dette, men kan selvsagt ta feil. Forholdet til skatter og avgifter tror jeg vi ganske sikkert kan si ikke er en del av mandatet.

Last edited:

Ja Ja - Det må vel "røres" opp i noe hos konkurrenten - etter rutelanseringsfloppen i går. :D

De har timet det godt om tilsynet i mai var planlagt for å treffe akkurat så resultatet skulle bli kjent (noe det vel egentlig ikke er fra NCCA sin side?) dagen etter SAS sin rutelansering. Det er i så fall imponerende.

De har timet det godt om tilsynet i mai var planlagt for å treffe akkurat så resultatet skulle bli kjent (noe det vel egentlig ikke er fra NCCA sin side?) dagen etter SAS sin rutelansering. Det er i så fall imponerende.

Ja. Nesten for godt til å være sant...

Overskrift i VG/E24: 158 deler 30 m2. Det blir vel omtrent som å stå i fullpakket heis, slik overskriften hentyder.

Overskrift i VG/E24: 158 deler 30 m2. Det blir vel omtrent som å stå i fullpakket heis, slik overskriften hentyder.

Man får vel for Norwegians del håpe at crewene befinner seg mer oppe i luften enn på crewrommet, men 30m2 høres jo ikke mye ut.

Last edited:

Det går jo helt fint å dele 30 m2 på 158 personer om man er der én av gangen. Det er de jo ikke, men alle 158 er der selvsagt aldri samtidig. 20-30 pers samtidig, kanskje? Er jo intimt, det må man kunne si.

Det går jo helt fint å dele 30 m2 på 158 personer om man er der én av gangen. Det er de jo ikke, men alle 158 er der selvsagt aldri samtidig. 20-30 pers samtidig, kanskje? Er jo intimt, det må man kunne si.

Ca 1/5 del av alle på crewrommet samtidig? Jeg aner selvsagt ikke, men det høres nå veldig mye ut. Er man der lenge om gangen, eller er man der kun for å hente papirer etc.?

Mange som har innsjekk på samme tidspunkt. Crewrommet fylles gjerne opp tidlig på morgenen og et stykke ut på ettermiddagen, mens det i store deler av dagen kan stå helt tomt. Mulig at tallet er 10-20, usikker på hvor mange flighter som går ut fra LGW.

Back