• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Luftfartstilsynet med nok en dramatisk økning i gebyrer

S. Holberg

ScanFlyer Gold

Sakser fra flynytt.no

"Allmennflyging og luftsport ble ikke hørt i gebyrsaken. 26. mars trådte nytt gebyrregulativ i kraft som blant annet innebærer en økning av årsgebyrene for vanlige småfly på mellom 25 og 35 prosent. I tillegg innføres en rekke nye gebyrer"

http://www.flynytt.no/nyheter_reade...t.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

Helt fantastisk at LT ikke ser de holder på å utradere hele bestanden av privatpiloter...

Re: Luftfartstilsynet med nok en dramatisk økning i gebyrer

Til slutt kommer det jo ikke til å være GA-flyvning i Norge igjen-sett bort fra FTOene- om de fortsetter slik. Bortimot samme skjedde i Serbia for et par år tilbake i tid mtp. skatt. Småfly ble satt under skattekategori uberluksus, og et A4-fly som f eks en '75 172 skulle man skatte +-4000 euro årlig bare for registreringa. Folk betalte ikke i protest, og de fant fort ut at det lureste var å droppe hele greia, og fortsette med å ta rundt 600e årlig..

Tragisk rett og slett. LT mister mer og mer goodwill fra brukerne ved å øke gebyrene så mye. En reduksjon i gebyrsatsene rettet mot allmenflysegmentet hadde vært det fornuftige.

Ja, det er i hovedsak to organisasjoner. NLF og AOPA. Er medlem i begge, og har verv i NLF.. Begge jobber hardt, men får ikke gjennomslag...

Er det noe problem å fly på svensk PPL med LN-fly?

Det kan jeg aldri tro. Så lenge sertifikatet er et JAA-Sertifikat.

Jeg flyr LN-fly med islandsk sertifikat. Da jeg tok ut sep-rettigheter for litt siden skulle de ha noen få hundrelapper for å sende meg nytt sertifikat i posten. Å fornye rettigheter koster meg ingenting i avgifter (kontrollanten fører selv inn den forlengede rettigheten i sertifikatet og jeg sender bare tilsynet en kopi på e-post.)

Hvilken skole valgte du på Island? (send PM om du vil)

Back