• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alert Luftfartsmessige påvirkninger av Midtøsten-konflikter (2026)

Hei dere,
Har venner og familie (ikke nær) stuck i Dubai, de begynner å bli passe desperate. Lurer på om noen her inne kjenner noen som kjenner noen eller lignende som har tatt landeveien Dubai - Muscat og fløyet ut derfra? Om ja, føler man seg trygg på landeveien? Kjøpte de ev. flybilletter før de dro til Muscat? Osv. osv. - erfaringer og innspill tas i mot med stor takk!
I UAE så virker det som om det er kystnære strøk som er mest utsatt for angrep både fordi dem har militære baser og fordi dette er økonomiske sentre som iranerne går etter. Fujairah på østkysten ble angrepet i dag tidlig.
En ide for dem kan være å trekke seg innenlands til f.eks Al Alin som ligger innenlands og ligger mellom Abu Dhabi og Oman, og vente der til man vet om en garantert vei ut (flybillett). Man kan da benytte seg av UAE ordning av gratis opphold (se KnutW innlegg), har lett tilgang til både AUH og MCT flyplass (begge 2-3,5 timers kjøring + grenseovergang ved sist nevnte) og er relativt trygg der. I tillegg så er vel grenseovergangen der mindre trafikkert siden den ligger noe mer utilgjengelig i fjellet.
Som andre tenker jeg hvis man vil ut via Muscat bør man ha på plass visum og flybilletter ut før man krysser grensen, og at man ikke reiser under mørket.

Dette er kanskje ikke mer enn det de selv har fått beskjed om, men litt oppdatert informasjon fra Emirates på Facebook i dag - se bilde. Personlig tenker jeg alltid at dersom mange andre gjør noe kan vel jeg gjøre det også, så hvis det er veitransport tilgjengelig til Muscat og flymuligheter ut derfra ville jeg tatt det. Men det er sikkert greit å ha bekreftet flybillett ut fra Muscat på forhånd. Rent sikkerhetsmessig ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøre Dubai-Muscat, tror neppe det er verre enn å bli værende i Dubai.
Det skal dog sies at myndighetene i UAE har garantert for opphold og forpleining, det har vel ikke Oman? Det bør tas med i beregningen dersom man ikke har «garantert» plass ut fra Muscat.
De følger med så godt de kan overalt (de er ferierende og ikke fastboende i DXB) - men det er et salig surr og vanskelig å få kontakt med EK. Dubai dekker IKKE hotell/forpleiening, det gjelder visstnok bare Abu Dhabi. Videre har EK også muntlig sagt at de ikke dekker noe som helst av hotell/utgifter - men dette kan ha vært en misforståelse i kampens hete på engelsk over telefonen. Vi som sitter her hjemme og forsøker å bistå har sagt at de må ta vare på alt av kvitteringer så får de heller forholde seg til mulige refusjoner når de kommer hjem.

Vil det være mulig for EK og andre å fly direkte f.eks. BKK-Europa for å få med masse strandede folk rundt om kring?
De har jo tilgjengelige fly og mannskap rundt omkring

Ser på FR24 at det ser ut til at man har åpnet opp luftkorridorer som går internt i UAE og dermed slipper man å måtte fly ut via Oman (nesten til Muscat) før man setter kursen vestover.

Dette må koste UAE voldsomt, hvorfor fyrer ikke de tilbake? Hvorfor blir de ikke skikkelig sur på Iran? Eller forsåvidt, sur på USA for at de har åpnet en krig som koster de flerfoldige millioner? Kan noen forklare meg som om jeg er 5 år?

En liten oppdatering, alle 4 pax dro med full bagasje til DXB flyplass, de fikk snakket med EK personlig i en skranke og har nå "visstnok" fått plass på avgangen DXBHAM i morgen kl. 08:15 så vi krysser fingrene for at det er fakta og ikke fleip. Da får vi de i alle fall "hjem" til et EU land og så får vi som er på på bakken og ikke oppe i et fly booke HAM via XX - OSL når de bekrefter at de faktisk er på vei til runway og vi kan se på flightradar at de er airborne. Så blir det hotellbooking på OSL før vi forhåpenligvis fikser siste leg for de OSLALF lørdag.
Vi er flere som inderlig håper at "julenissen" kommer i morgen !

Aserbajdsjan stenger det sørlige luftrommet et halvt døgn, antakelig i sammenheng med et mulig motangrep. Samtidig meldes det om eksplosjoner ved AUH.

Ser at kjerra som hr stått på OSL siden 28/2 er i bevegelse. Formodentlig tom ... Det er vel ikke så mye trafikk den veien ..

1772729497570.webp

Royal Brunei starting next week is adjusting service to London, due to ongoing airspace restrictions in The Middle East. From 10MAR26 to 27MAR26, the airline will operate Bandar Seri Begawan – London Heathrow nonstop service, eliminating Dubai stop.

Innmari lett å være sofanødhjelpsminister, men har man x antall flyseter tilgjengelige, er det veldig vanskelig å lage en navneliste, chartre en buss til flyplassen i Muscat og be de utvalgte stille ved f.eks. Sjømannskirken på et gitt tidspunkt? Det er vel omtrent det Equinor gjorde ... Har lest flere skildringer av grensepasseringer, og grensevaktene ser mest ut til å more seg over 'sirkuset'. Har ikke lest om noen problemer der eller andre steder.

Etihad gjenopptar begrenset tilbud.

Etihad Airways to resume limited flight schedule from 6 March​

Etihad Airways will resume a limited commercial flight schedule from 6 March 2026.The following destinations are scheduled to operate to and from Abu Dhabi between 6 March and 19 March:

Ahmedabad, Addis Ababa, Amsterdam, Athens, Atlanta, Bangkok, Barcelona, Beijing, Bengaluru, Boston, Brussels, Cairo, Casablanca, Chiang Mai, Chicago, Colombo, Copenhagen, Delhi, Denpasar (Bali), Dublin, Düsseldorf, Frankfurt, Geneva, Hanoi, Hong Kong, Hyderabad, Islamabad, Istanbul, Jakarta, Jeddah, Karachi, Kochi, Kolkata, Kozhikode, Krabi, Kuala Lumpur, Lahore, London (Heathrow), Madrid, Malé, Manchester, Manila, Medina, Melbourne, Milan (Malpensa), Moscow (Sheremetyevo), Mumbai, Munich, Muscat, Nairobi, New York (JFK), Paris, Phnom Penh, Phuket, Prague, Riyadh, Rome, Seoul (Incheon), Seychelles, Singapore, St Petersburg, Sydney, Taipei, Tel Aviv, Thiruvananthapuram, Tokyo, Toronto, Vienna, Warsaw, Washington and Zurich.

Not all destinations operate daily.

UDs generelle policy: Vi hjelper ikke Nordmenn i utlandet.
De hjelper, men tror kommunikasjonen var etter 15:00. Derfor satt det langt inne å åpne opp PC 😛.

Jeg himler med øynene. Her har de tapt tillit.
De burde opprette en liste med folk som vil ut, der folk bekrefter per sms hver 24 time - førstemann til mølla-prinsippet bør kunne fungere i en konflikt.
Her er det nok noen som har vært redd for å ta ansvar...

Har vært i låste situasjoner i utland før. Lokal ambassade har vært veldig flink med kommunikasjon og oppfølging hvis ikke de kunne bidra direkte.

En liten oppdatering, alle 4 pax dro med full bagasje til DXB flyplass, de fikk snakket med EK personlig i en skranke og har nå "visstnok" fått plass på avgangen DXBHAM i morgen kl. 08:15 så vi krysser fingrene for at det er fakta og ikke fleip. Da får vi de i alle fall "hjem" til et EU land og så får vi som er på på bakken og ikke oppe i et fly booke HAM via XX - OSL når de bekrefter at de faktisk er på vei til runway og vi kan se på flightradar at de er airborne. Så blir det hotellbooking på OSL før vi forhåpenligvis fikser siste leg for de OSLALF lørdag.
Vi er flere som inderlig håper at "julenissen" kommer i morgen !
Julenissen kom tidlig i år ! Alle fire sitter vel ombord på vei til Hamburg, stemningen steg også betraktelig når de ble plassert langt fremme i gode seter 🥳

Uten å gjøre dette til en politisk debatt, så må det være fair, å påpeke at dersom man har reist til området som turist de siste ca 30-60 dager, så burde man ha gjort en vurdering om hvorvidt det var et godt valg gitt omstendighetene. Det kan ikke være sånn at UD skal redde enhver nordmann i utlandet til enhver tid, under enhver omstendighet.

Uten å gjøre dette til en politisk debatt, så må det være fair, å påpeke at dersom man har reist til området som turist de siste ca 30-60 dager, så burde man ha gjort en vurdering om hvorvidt det var et godt valg gitt omstendighetene. Det kan ikke være sånn at UD skal redde enhver nordmann i utlandet til enhver tid, under enhver omstendighet.

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men akkurat i denne situasjonen har vel UD fått kritikk for ikke å ha "oppdaterte" reiseråd om den eskalerende situasjonen i regionen. Det normale er jo at UD i større eller mindre grad fraråder reising til områder hvor det kan oppstå krig.

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men akkurat i denne situasjonen har vel UD fått kritikk for ikke å ha "oppdaterte" reiseråd om den eskalerende situasjonen i regionen. Det normale er jo at UD i større eller mindre grad fraråder reising til områder hvor det kan oppstå krig.
Det har vært urolig i det området i årtier og UAE har hele tiden gått klar av uroligheter. Da jeg var i Emiratene i 2019 hadde Iran senket skip utenfor Fujaira, året etter, i 2020 hadde Iran akkurat skutt ned et passasjerfly under avgang fra Teheran, så vi måtte fly omvei og tanke på Kypros. Det skjer noe i området hele tiden. UD hadde sikkert fått masse kritikk om de hadde gått sterkt ut og frarådet å reise til Gulfen, hvis alt så hadde vært normalt, som om ingen ting hadde skjedd i Iran. Jeg er i alle fall overrasket over at Iran angriper alle naboer, de vil visst kjempe på alle fronter.
Jeg bestiller gjerne mine reiser 5-6 måneder før flighten går og man får ikke avbestilt billetter før krisen faktisk er der og flyene står. Vi bestilte billettene til Singapore den 30.12, 4 august. Jeg skulle til å bestille med Emirates, da jeg oppdaget at vi kunne få flydd med Lufthansas 747-400, som vi valgte. Skal man hjem fra Australia eller New Zealand, med Emirates, Qatar, Etihad eller andre fra gulf landene, så er det ganske dyre billetter. Ikke bare-bare å booke om da.

Back