• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Luftfart i Norge i 2013

Jumper G5

ScanFlyer Gold
Lanserer en krystallkule. Hva er din saklige vurdering av norsk luftfart sin utvikling de neste fem årene?
Vil miljøkvoter legge begrensninger på luftfart som massetransport, eller tar det over for andre transportformer? Vil nye aktører tre inn og true Norwegian, SAS og Widerøe? Hvordan vil luftambulansetjeneste med fly og helikoptre organiseres? Ta på deg tenkehetten, lag tankerekker, og del dem med forumets lesere. Få ville i 2002 ha klart å spå hvordan luftfarten i Norge ser ut i dag. Hva blir fremtidens trend?

Slipp gjerne dine egne tanker løs før du kommenterer andre sine tanker ;)
 
Saklig? Det har jeg ikke forutsetninger/utdannelse til å påberope meg...

Men jeg TROR ganske sikkert at billettprisene vil gå oppover.

Og TROR det kan bli restriksjoner uten bedre, evt CO2-fritt, brennstoff.

Dog har menneskeheten hittil utvist imponerende tllpasningsevne...
 
I fremtiden vil hysteriet rundt terroranslag og miljø etc nesten kvele privatflyging ned i knestående, men reddes så vidt ved strenge restriksjoner. For å minke utslipp men ikke forby småflyging totalt blir det kun tillatt å fly på dagtid. Dette på grunn av en politiker som trodde han/hun fikk en god ide om at en halvering av gjennomsnittlig årlig tilgjengelig flytid gjør at vi kan godskrive mye på den miljøpolitiske kontoen. På grunn av smartere og smartere angrep fra jallaorganisasjoner vil alle flyginger, også med småfly/seilfly/micro kreve flightplan selv for korte landingsrunder på bush-stripa på Sølenstua. Småfly i lufta uten flightplan og MODE 40C* som spores opp av Forsvarets radarer** kan resultere i papir-inndragelse, imens det i USA vil kunne medføre Guantanamo inntil mistankene mot deg er bevist å være feil. Passasjerfly blir konstruert med inngangsdør til cockpit utenfra, og med fysisk, ballistisk (skuddsikker) og strålingsproof skille mellom cockpit og kabin. Ser ut til at flygere må trakte sin kaffe selv i fremtiden. Dette er bare i en overgangsperiode, inntil UPAV er på plass: Unmanned PAX Aerial Vehicle. Flygeledere blir en saga blott idet rigid luftromsstruktur uten direct klareringer tar over og all separasjon foretaes av x antall computere som arbeider parrallelt og der "de beste" får sin vilje.

Men alt dette går selvsagt til h*** i overgangen til år 3000 da alle prosessorer må skiftes ut! -Men i 2013 er dette 987 år til!

*)IFF (Squawk) Mode 7C er det siste skrik som overfører video fra cockpit i tilfeller der man lurer på om flyet er kapret eller ikke. I tillegg viser denne høydeinformasjon.
**) Avinors radarer ser jo ikke de som ikke squawker...
*** er bare en sensurering av elvete
 
Back
Top