Jeg oppfatter dette slik at Staten har skjønt at dette nesten er umulig å kontrollere uten å bruke enorme ressurser. Derfor legger man dette over på arbeidsgiverne.
Arbeidsgiverne skal nå bruke ressursene sine på det staten ikke klarte
I grunnen rettferdig, synes jeg.
Tenkte på det selv. Som selvstendig lurer jeg sykt på hvordan jeg skal finne ut av mitt eget. Tjener opp i jobb og privat pluss at jeg bruker både i jobb og privat. Alt i fri miks på 4 kort, 3 allianser og 140 årlige flyturer.
Hvor stor foldel skal denne personen beskattes for og hvilket år skal det beskattes? Husk slike saker skal HR i alle norske bedrifter nå beregne, her var det kun snakk om 2 reiser og det kunne vært langt mer kronglete enn i eksemplet mitt.
Jaja det har nå jeg gjort da jeg var statlig ansatt og sikkert mange andre også. Jeg tror et slikt regelverk ikke blir håndhevbart fordi tja man kan fint bestille en billett via Berg Hansen feks uten å legge på bonusnummer, men så gå inn hos SAS og gjøre det der i etterkant... Så lenge systemene ikke har en mulighet for å sperre for å legge inn bonusprogram så blir ikke dette håndhevbart. For å gjøre det enda mindre sporbart kan man sende inn en retrorequest til SAS i etterkant...
Siden det ble forbudt for offentlige ansatte?Har ikke lagt merke til dette før, men ser der man kan redigere sin profil på Eurobonus kan man huke av for om man ønsker å opptjene poeng eller ikke. Har det vært slik lenge?
Som du ser av eksemplet mitt så er det mange uklare punkter. Istedenfor å rapportere feil virker det tryggere å ikke rapportere i det hele tatt.På den annen side; hvis de fleste som mottok denne typen frynsegoder faktisk hadde meldt inn dette da de fyller inn skattemeldinga, så hadde sannsynligvis ikke denne regelendringa kommet.
Som du ser av eksemplet mitt så er det mange uklare punkter. Istedenfor å rapportere feil virker det tryggere å ikke rapportere i det hele tatt.
Alle goder skal jo beskattes (skatt og arbeidsgiveravgift). Som Someone nevnte tidligere så har det blitt en ganske stor økonomi i dette etter hvert, som har gått litt over styr. Staten tar der de kan, og dette er jo faktisk et sted der det er store åpninger for mye "gratis" penger for den enkelte om man snor seg litt taktisk.Jeg fatter ikke hvorfor man på død og liv skal ta akkurat denne fordelen og beskatte den. Som flere sier er det ikke akkurat overkompensert å reise i jobben. Alt av goder er sakte men sikkert shavet av de siste ti årene.
Jeg forklarte ikke hva som var juridisk riktig, men hvordan folk rasjonaliserer sine handlinger.Rent juridisk ifht skatten tror jeg det blir feil råd å komme med:
Rapporterer man feil beløp (f.eks. for lavt) fordi man er usikker, og kommenterer det i tillegg (via vedlegg), så har man gjort sitt. Dropper man å rapportere inn noe så er det en bevisst handling og skatteunndragelse.
Man kan ikke droppe å rapportere inntekt/gevinst bare fordi man synes ting er uklart![]()
Hvordan skulle SAS vite hva de skal gjøre med hvike reiser? Og om det kun er SAS som må gjøre dette så er det klart konkurransevridende.Firmaet mitt kommer garantert til å kappe et sted som gjør at de slipper å utføre skattingen og feks ber reisebyrået om å fjerne medlemsnr i bestillingene. Siden man fint kan etterregistrere poeng tror jeg det til syvende og sist blir opp til SAS hvordan ting håndteres, feks at opptjente poeng går til en corporate account og avregnes på slutten av året.
Helt enig. Kan ikke se hvordan man skal håndtere folk som krediterer poengene til f.eks Aegean, Thai, Singapore Airlines osv.....Hvordan skulle SAS vite hva de skal gjøre med hvike reiser? Og om det kun er SAS som må gjøre dette så er det klart konkurransevridende.
Helt enig. Kan ikke se hvordan man skal håndtere folk som krediterer poengene til f.eks Aegean, Thai, Singapore Airlines osv.....
En annen ting, dersom jeg skal være lovlydig og har 100k poeng på konto, la oss si at 20k er opptjent via jobb og 80k via privat forbruk m.m. hvordan skal jeg da vite hvor mye jeg skal skatte av en innenriksbillett til 10k?
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.