Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Vel, vel. Dersom man går inn for å snyte på skatten så er det naturligvis rom for det. Hvis det er en boks som skal fylles ut i et skjema så tror jeg veldig mange vil velge å rapportere dette på ære og samvittighet og som best man kan, men det er mulig jeg er spesielt naiv som tror dette.

Dette føler jeg havner i samme klasse som å tråkke for hardt på gasspedalen..........
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Du vet jo at dette er bare tull, i hvert fall når du kombinerer det med adresse og telefonnummer. Din far får ikke din selvangivelse i posten og du får ikke hans, selv om det står samme navn på øverste adresselinje og ikke noe personnummer på utsida av konvolutten.

Men som du selv skrev lenger opp, du kommer jo bevisst med faktafeil kun for å "trekke i beinet" og få et svar, så det er vel ikke noe poeng i å bruke noe mer energi på dette.

Nja, dette "rapporteringssystemet" vil uansett være såpass full av hull og det vil være såpass lett å komme seg unna, at skulle de innføre det vil skatteinntektene ikke i nærheten dekke inn byråkratikostnadene.

Jeg er overhodet ikke bekymret for eventuelt i fremtiden måtte begynne å skatte av bonuspoeng skulle jeg begynne å reise mye i jobben. Det som bekymrer meg er at dette er ytterligere et tulleprosjekt hvor myndighetene skal kaste bort enda mer av de skattepengene jeg allerede bidrar med

Vel, der har jeg stikk motsatt erfaring av deg. Jeg føler ikke at jeg lever spesielt sparsommelig når jeg er på tjenestereiser, men klarer sjelden bruke mer en halve diettsatsen. Nå er jeg typen som gjerne kjøper kveldsmat på en lokal dagligvarebutikk snarere enn å spise kveldsmat på hotellets restaurant, og jeg smører (og betaler for) matpakke ved hotellfrokosten som holder meg gående hele dagen.

Delvis enig, og spesielt på utlandsreiser er det lett å sitte igjen med en overskudd på dietten ut i fra min erfaringer

Dette føler jeg havner i samme klasse som å tråkke for hardt på gasspedalen..........

God sammenligning :up:
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Forstår ikke helt at noen kan mene at uttak av bonusreiser ikke bør være skattepliktige. Det må da prinsipielt være helt udiskutabelt. At kontrollen kan by på utfordringer gjelder vel de fleste skattespørsmål..... Det er er da langt mer rimelig at ansatte blir kompensert på annen måte når reisebelastningen blir for høy.

Men samtidig viser den følelsesmessige og engasjerte debatten kanskje mest av alt hvordan både fornuft, argumenter og vanlig rasjonell tankegang blir lagt til side når noen har noen bonuspoenger, et gullkort og en fin bonusreise i sikte. Det er vel også derfor de er så lønnsomme for flyselskapene.
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Nåja, om man ser på hva som er satt rundt omkring og sammenligner med den norske satsen ligger det jo helt klart en slags kompensasjon i dette. Det er jo noen steder som er helt klart out of scope, og helt sikkert kan korreleres med steder det kan være litt utfordrende å få statsansatte til å reise til. Og ser man på hva som skjedde når man gikk fra ubeskattet nattillegg via beskatning til overnatting på regning, så er det jo helt klart at kompensasjonen for denne bortfalte fordelen er at man kan bo på 5* hotell i og med at satsen ble hevet godt over hele fjøla, noen steder med over 1000kr natta.

Om de skulle få til beskatning av bruk av bonuspoeng vil det jo igjen bare føre til at bedriftene må øke sine ytelser til de ansatte for å kompensere for dette.

Joda, på enkelte destinasjoner spesielt utenlands så kan det være at man sitter igjen med et overskudd. Dette varierer, som du korrekt påpeker, ganske mye. Storbritannia utenom London har f.eks. bare 650,- i kost, noe man fort drar på seg om man skal ha både lunsj og middag. Andre steder er jeg nok enig i at satsene er romsligere. Min erfaring fra de stedene jeg reiser er iallefall at jeg sjelden har noe overskudd på dietten. Kanskje jeg bare spiser for dyrt...:)

Hva angår overnatting så er vel i såfall kompensasjonen at man får bo på et bedre hotell - ikke noe man sitter igjen med i netto.

Dette føler jeg havner i samme klasse som å tråkke for hardt på gasspedalen..........

Greit nok. Jeg ville iallefall følt et sterkt press for å rapportere som best jeg kan dersom det var et felt/en boks på reiseregningen som skulle fylles ut i forhold til bonusopptjening, og som jeg viste kunne være basis for beskatning. Er det slik å forstå at man som hovedregel tråkker for hardt på gasspedalen dersom ingen er der til å se hva man gjør?
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Problemet med et system der man skal krysse av for at man får bonuspoeng, er at man stadig vekk ikke får riktig antall poeng, eller ikke poeng i det hele tatt. I tillegg setter dette store krav de reisende til å vite hvilke billettklasser man reiser i for å vite om man får 10%, 25%, 50% 100%, 125% osv. Er det en forutsetning at alle skal sette seg inn i dette?

Neste sak er at hva er et bonuspoeng verdt? Det er stor forskjell på verdien av en mile eller ett poeng, alt ettersom hvilket selskap man reiser med og hvilket program man bruker. Det er bare å se på DM som krever nesten halvparten av poengene for en 1.klassetur til Asia kontra SAS. Hvordan skal dette følges opp med et avkryssingssystem?

Tredje sak er at poeng devalueres stadig vekk. Skal disse skattlegges etter dagens verdi, eller etter den verdi de har når man faktisk har samlet opp nok til å bruke de til noe fornuftig? Her er det mange eksempler på at uttakstabellene endres tildels betydelig.

Fjerde sak er ekstra bonuskampanjer (triple poeng f.eks.). Hvordan skal dette behandles i et avkryssingssystem på et reiseregningsskjema?
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Jeg mistenker at bonuspoengdirektoratet som jeg foreslo tidligere i tråden må ansette noen flere byråkrater for å holde tritt med arbeidsmengden. Hvordan skal de f. eks. forholde seg til bonuspoeng opptjent gjennom Trumf-overføring, der en ansatt handler inn lunsjmat til bedriften, men bruker privatkort til å betale med?

Nytt estimat: 100 heltidsansatte + eget IT-system (midlene trekkes fra politiets IKT-budsjett)

Det generelle underskuddet (skatteinntektene minus kostnaden for å kreve de inn og å drive kontrollvirksomhet) trekkes fra Nasjonal Transportplan (Intercity-triangelet skrinlegges på ubestemt tid), samt at flyplassavgiftene går opp.
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Nåja, om man ser på hva som er satt rundt omkring og sammenligner med den norske satsen ligger det jo helt klart en slags kompensasjon i dette. Det er jo noen steder som er helt klart out of scope, og helt sikkert kan korreleres med steder det kan være litt utfordrende å få statsansatte til å reise til. Og ser man på hva som skjedde når man gikk fra ubeskattet nattillegg via beskatning til overnatting på regning, så er det jo helt klart at kompensasjonen for denne bortfalte fordelen er at man kan bo på 5* hotell i og med at satsen ble hevet godt over hele fjøla, noen steder med over 1000kr natta.

Om de skulle få til beskatning av bruk av bonuspoeng vil det jo igjen bare føre til at bedriftene må øke sine ytelser til de ansatte for å kompensere for dette.

Mange tjener godt på diett, ingen tvil om det. For min egen del pleier jeg å sitte igjen med ca halvparten netto, hvis jeg velger å spise normalt nøkternt.

Jeg kjenner flere som sitter igjen med 6 sifret beløp årlig skattefritt etter at merkostnader for å være borte fra hjemmet er trukket fra. Dette er på grunn av gunstige ordninger. Litt merkelig at dette ikke blir sett nærmere på, for bonus i jobbsammenheng ender vel på 2 og 3 sifret verdi for de fleste av oss.

Uansett, ender det opp med at man skatter av bonuspoeng, så er det ikke verre enn å bruke opp poengene i jobbsammenheng på oppgradering eller handlevogna ombord, eller bare la de gå ut på dato. Jeg ser ikke problemet, for jeg tror ikke det blir noe problem ;)
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Forresten, om man tjener seg opp til EBG ved hjelp av jobben, da må vel de 25% ekstra poengene man tjener på privatreiser også beskattes? ;-)
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Jeg kjenner flere som sitter igjen med 6 sifret beløp årlig skattefritt etter at merkostnader for å være borte fra hjemmet er trukket fra. Dette er på grunn av gunstige ordninger. Litt merkelig at dette ikke blir sett nærmere på, for bonus i jobbsammenheng ender vel på 2 og 3 sifret verdi for de fleste av oss.

jeg antar det er fordi det er en ordning som opprinnelig var laget for og benyttes av mange statsansatte byråkrater og politikere. Av samme grunner er f.eks. diettsatsen for Washington DC mye høyere enn i resten av USA. Tidligere hadde også Brussel satser langt høyere enn resten av Belgia.

Jeg går ut i fra at det er slutt på den regelen om at diettsatser utover 25 (eller hva det var) dager på rad var skattepliktige? Var ihvertfall regelen i 2005. Bortimort halverte diettsatser var ikke mye å bli feit av.
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Tidligere hadde også Brussel satser langt høyere enn resten av Belgia.

Gjelder fortsatt (ihvertfall i 2012), men så er Brussel mye dyrere enn resten av Belgia.....at Berlin derimot har en egen sats enn resten av Tyskland er mer uforståelig
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Gjelder fortsatt (ihvertfall i 2012), men så er Brussel mye dyrere enn resten av Belgia.....at Berlin derimot har en egen sats enn resten av Tyskland er mer uforståelig

Det stemmer ikke med informasjonen som ligger ute på FAD sine sider. belgia har en sats (800,- for diett). Det er København, Paris, Moskva, St Petersburg, London, Geneve, Zurich, Berlin og Wien som har særsats i forhold til de aktuelle landene i Europa. Påslagene for disse landene er ikke store (bortsett fra i Russland, av gode grunner).

Uten at jeg skal trekke "gevinsten/merutbetaling" for kost i tvil, så skal man reise mye og leve billig for å sitte igjen med et 6 sifret beløp netto. Washington DC har 1400kr i kost per døgn (som den høyeste satsen, så vidt jeg kan se), så om man er der 1/3 av året og ikke spiser noe så får man utbetalt ca 170.000,-. Er man halve året på reise i Brussel så får man ca 150.000 brutto i diett (men da er ingenting trukket fra for diett).

Edit: Hva angår Brussel så ser det for meg ut som om det har vært 20-30 kroner ekstra i diett der kontra ellers i Belgia de siste 8-10 årene (inntil 2011 når man innså at det ikke var noe poeng). Så veldig stor forskjell har det ikke vært.
 
Last edited:
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Det stemmer ikke med informasjonen som ligger ute på FAD sine sider. belgia har en sats (800,- for diett). Det er København, Paris, Moskva, St Petersburg, London, Geneve, Zurich, Berlin og Wien som har særsats i forhold til de aktuelle landene i Europa. Påslagene for disse landene er ikke store (bortsett fra i Russland, av gode grunner).

Uten at jeg skal trekke "gevinsten/merutbetaling" for kost i tvil, så skal man reise mye og leve billig for å sitte igjen med et 6 sifret beløp netto. Washington DC har 1400kr i kost per døgn (som den høyeste satsen, så vidt jeg kan se), så om man er der 1/3 av året og ikke spiser noe så får man utbetalt 168.000,-.

Det var ihvertfall det hos min tidligere arbeidgiver, som hevdet det var statens satser, de par gangene jeg var i Brussel
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Jeg går ut i fra at det er slutt på den regelen om at diettsatser utover 25 (eller hva det var) dager på rad var skattepliktige? Var ihvertfall regelen i 2005. Bortimort halverte diettsatser var ikke mye å bli feit av.

Diettsatsen er vel fortsatt skattefri, men reduseres med 25% fra døgn 29.
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Men tilbake til topic, skattejakt på flybonus.

Er det trolig at dersom en bedrift tillater at ansatte på tjenestereiser kan tjene opp bonuspoeng for private reiser, så vil disse bedriftene bli pålagt å føre regnskap over bonuspoeng opptjent på tjenestereiser og hvordan de blir brukt? Slik at bonuspoeng opptjent på tjenestereiser, men brukt på private turer blir oppgitt til beskatning og poeng brukt til oppgradering på tjenestereiser unngår beskatning? Og vil et slikt pålegg bli så byråkratisk og dyrt for bedriftene at de rett og slett bestemmer seg for at ansatte ikke kan opptjene bonuspoeng på jobbreiser?

At noen her inne mener at moralen og etikken blant ansatte i norske bedrifter er så lav at et forbud fra arbeidsplassen likevel ikke vil bety noe, får stå for disses mening. Jeg tror at de aller fleste vil følge de regler som gjelder i sin bedrift.




Vidar
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Om oss si at jobberiser står for 50% av poengopptjeningen som har gitt gullstatus og at man pga gull tjener 25% mere poeng på private reiser. Skal den ekstra opptjeningen på private reiser da beskattes? Og hvor mye?
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Er det trolig at dersom en bedrift tillater at ansatte på tjenestereiser kan tjene opp bonuspoeng for private reiser, så vil disse bedriftene bli pålagt å føre regnskap over bonuspoeng opptjent på tjenestereiser og hvordan de blir brukt?

Lite sannsynlig. Dette lovforslaget går på hvilke registre skatteetaten skal kunne få innsyn i. Det endrer ikke noe på hva som er skattbart eller hvem som har plikt til å oppgi hva.
 
Skatt på bonusreiser.

I Stavanger Aftenblad (abonnement) kan vi lese følgende:

Tusenvis av nordmenn har flydd gratis på bonuspoeng fra jobbreiser uten å betale skatt. En lovendring gjør at de lettere kan oppdages og straffes.
Skattedirektoratet kan ikke si om flyselskaper eller arbeidsgivere allerede er kontrollert for å avsløre skattesnusk. De har taushetsplikt.

- Men det er riktig at det er kommet en endring, en klargjøring, når det gjelder muligheten til å kontrollere i hvilken grad dette faktisk blir innberettet, sier direktør Øivind Strømme i Skattedirektoratet.

SAS kan bli tvunget til å levere ut informasjon om sine bonuskunder.

- Men vi leverer ikke ut passasjeropplysninger med mindre vi blir pålagt. All passasjerinformasjon er konfidensiell, sier pressekontakt Tormod Sandstø i Scandinavian Airlines SAS.

- Millioner er unndratt

Årlig unndrar norske arbeidstakere trolig millioner av skattekroner på flybonusreiser - med god hjelp fra sine arbeidsgivere.

- Det er bare et fåtall som fører reisene opp på selvangivelsen. Jeg har jobbet 18 år i skattevesenet og sett utallige selvangivelser, men jeg så aldri noen som førte opp reisene, sier rådgiver Øivind Elvestad i Infotjenester AS, en juridisk rådgiver for norsk næringsliv, offentlige etater og kommuner.

Mitt spørsmål blir da: Hvordan skal de skille mellom privat opptjente poenger og poenger fra jobbreiser ved bestilling av en bonusreise?
Hva med poenger opptjent ved f.eks. trumf ?
Hvordan skal man verdsette bonusreisen ? En reise SVG-OSL og en reise SVG-LYR koster like mange poeng....
Dette blir rett og slett for dumt og helt håpløst !
 
Re: Skatt på bonusreiser.

Denne typen artikler dukker opp med jevne mellomrom. Detter kommer nok aldri til å bli noe av. Noen av grunnene:

- Ikke lett å sette verdi på bruk av poeng. Som nevnt over SVG-BGO-SVG koster like mye poeng som AES-OSL-LYR-OSL-AES.

- Hvordan kan man skille mellom poeng opptjent jobb/privat?

- Vi kan bytte fra SAS til andre *A Partners som ikke har samme innberetningsplikt.

- De som har opptjent HORVER av bonuspoeng ifm utlegg for arb.giver. Skal dette også skattelegges? Hvordan skal forbruk privat skilles fra utlegg arb.giver? Arbeidsgiver har jo intet forhold til hvilket kort man bruker når man gjør utlegg.

- etc etc etc -

Thomas
 
Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Det er kun i Norge dette blir en så stor sak og kan bli ett faktum.(nå googler sikkert noen opp et "nehehei, det er sånn dere og der"). Typisk Norsk Jantelov og avundsjuke.

Helt utrolig at folk faktisk mener at alt mulig skal skattelegges.
Det er blitt sånn i her at folk som vinner i lotto ikke rekker å glede seg, da de er alt for opptatt av at det har gått til helvete med naboen :)

Men men, la skattekravene komme. Jeg skal betale jeg, er så lite uansett for min del.
 
Back
Top