Lov om eksport av flybilletter

Flybird

ScanFlyer Blue
Bestilte nettopp en enveisbillett fra Auckland til Vancouver gjennom Kilroy Travels. Under bestillingsprosessen fikk jeg følgende melding:

Kilroy Travels said:
Merk! Du har valgt en enveisbillett av typen KILROY ticket for ungdom og studenter og du bes nå vennligst sende oss per epost ditt utreisebillettnummer for din billett ut fra Norge iløpet av de siste 12 måneder.
Uten ditt utreisebillettnummer kan KILROY ikke utstede billetten med bakgrunn i lov om eksport av flybilletter.
Dersom du ikke har ditt utreisebillettnummer kan du gå tilbake til søkeresultatet og velge en Standard ticket (merket med sort farge).

Ble litt nyskjerrig når jeg leste "lov om eksport av flybilletter" og bestemte meg for å google dette, uten å få et eneste treff. Noen som kjenner til denne eller vet hvilket regelverk Kilroy refererer til?

Jeg har utreisebillettnummer mitt, sa ingen problem sånnsett. Men skulle gjerne likt å lest regelverket:)
Ja hvis ingen her vet noe så får jeg spørre Kilroy.

Hmm... eneste søkeresultatet på "Lov om eksport av flybilletter" er denne tråden... tipper at dette sikkert har noe med NZ lover & regler å gjøre.

Mener å huske fra den gang jeg var student at dette hadde med salgsrettigheter til studentbilletter å gjøre, men loven kjenner jeg ikke til.

Da fikk jeg svar fra Kilroy :)
Kilroy said:
Dette gjelder kun for student- og ungdomsbilletter som starter i utlandet. Grunnen til at man oppgi billettnummer er at disse billettene er rabatterte, og dermed ikke til salgs for ungdommer og studenter som ikke kommer fra Norge/EU. Disse vil derimot kunne benytte seg av priser som gjelder for det landet de starter i.

Merk at dersom man har ikke kan vise til et en flybillett som er brukt innenfor de siste 24 mnd vil man ikke ha rett på disse rabattene.

De samme regler gjelder også for studenter som handler rabatterte flybilletter i andre land og verdensdeler. Dette er for at ikke markedet skal bli ujevnt ved at noen reisebyråer eksporterer sine billige flybilletter. Blir man oppdaget i å gjøre dette kan vi få bøter eller, i verste fall, miste avtalene våre.

Interessant, dette forklarer nok hvorfor jeg til tider ikke kan booke de billigste kampanje billettene til Lufthansa med utreise fra Norge, dersom jeg er logget inn.
Jeg har registrert min adresse i Ukraina på profilen.
Det kommer vanligvis opp en feilmelding, om at den prisen jeg søker etter ikke er tilgjengelig i min region.

Kan jeg spørre hvor mye disse billettene kostet?
Betalte kun 2.500 kr. for enveisbilletten fra Auckland til Vancouver, noe som må sies å være en meget bra deal med tanke på at det er snakk om en 13-timers flytur. Måtte også ut med 100 kr. for et internasjonalt studentkort siden det dreier seg om en ungdomsbillett.

Last edited:
Back