• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LOT stenger OSL-WAW fra sommer

Stoarn

ScanFlyer Silver
LOT Polish Airlines har precis gjort den dummeste sak siden IL 62-bestilling: nye executive board bestemmet å stenge ruta OSL-WAW fra sommer tidtabell (også ruter fra GDN til HAM og MUC, samt WRO-BRU og WAW-STR). Istedenfor det åpnes GDN-KRK og WAW-Toulouse...

:(

Den har jeg ventet på. Det var synd, dermed blir det et selskap mindre på OSL og DY kan sikkert få noen ekstra passasjerer til Polen (og de har jo en del fra før!:rolleyes:). Er redd flere selskaper kan følge etter LOT...:exclaimation

De ble vel i grunn knust stakkars, av Norwegian på ruta, jeg har jo sett paxtallene synke betraktelig det siste året...

Men LOT gjorde ingenting å oppholde pax. Priser (fra Polen) var sa høye som tidligere, for Norwegian kom...

LOT Polish Airlines har precis gjort den dummeste sak siden IL 62-bestilling: nye executive board bestemmet å stenge ruta OSL-WAW fra sommer tidtabell

Det kan vel næppe betragtes som dumt, såfremt ruten giver markant underskud og man ikke har tror på at dette billede kan vende - det kaldes at tilpasse sig markedet.

Men naturligvis ærgeligt for OSL - men så er det jo godt at DY er stærke på Polen, så isoleret set for OSL er det formentlig ikke det største tab. Min antagelse er at der på et tidspunkt mere eller mindre kun er SK, DY og NB tilbage på OSL - det er prisen for et ekstremt stærkt Norwegian, hvilket jo allerede betyder at der ikke er nogen ikke skandinaviske LCC operatører tilbage på OSL.

Last edited:
LO synes heller ikke ha gjort noen spesielle forsoek paa aa vinne tilbake markedsandeler .. Er man ikke villige til aa satse paa markedets premisser, er det heller ikke noe driftsgrunnlag.

Min antagelse er at der på et tidspunkt mere eller mindre kun er SK, DY og NB tilbage på OSL - det er prisen for et ekstremt stærkt Norwegian, hvilket jo allerede betyder at der ikke er nogen ikke skandinaviske LCC operatører tilbage på OSL.

Legg til Lufthansa og KLM (og ta bort NB?) så er jeg redd du er inne på noe vesentlig. Men på den annen side; Uten DY hadde OSL neppe verdt i nærheten av å være Skandinavias nest største lufthavn. Fordeler og ulemper.

Nå er det så tåkete i Oslo sentrum at man knapt kan se noen få meter for øvrig.;)

Men naturligvis ærgeligt for OSL - men så er det jo godt at DY er stærke på Polen, så isoleret set for OSL er det formentlig ikke det største tab.

Nei, det som er interessant for OSL er passasjervolumet. En reduksjon av antall selskaper har ingen praktisk betydning annet enn et selskap blir borte fra 'skrytelisten'.

Sorry SOMEONE men hva sa jeg;)

Uansett er jo dette veldig trist. Det overrasker meg bare at det ikke har skjedd før.

Joda, jeg innrømmer, du fikk rett der.

Men kjipt at et seriøst selskap forsvinner fra OSL. LOT er jo fra et passasjer synspunkt mye bedre enn DY

Verkar som norrmän i sitt resande är väldigt patriotiska;), men det är nog tyvärr ingen fördel för OSL att detta händer när man vill dra till sig nya linjer o nya operatörer om det är på kort eller långdistans. Man värderar säkert detta. Trafik genererar trafik. Ett exempel är ju t.ex ARN där Qatar precis börjat och som det går väldigt bra för. Detta kan säkert generera att något mer bolag från gulfen blir intresserat av att vara med och slåss om marknaden, man har ju fått en gratis marknadsundersökning.

Da er det jo synd at markedet ikke hadde samme synspunkt :)

Markedet mener fortsatt muligens at LOT er bedre enn DY, men om det er slik at LOT er mye dyrere enn DY så er det ikke sikkert at LOT er så mye bedre enn DY.;)

Verkar som norrmän i sitt resande är väldigt patriotiska;), men det är nog tyvärr ingen fördel för OSL att detta händer när man vill dra till sig nya linjer o nya operatörer om det är på kort eller långdistans.

<ironi>
Dette har i jo flere eksempler på, slik som KLM, Icelandair og Finnair sine totale fiaskoer i Norge.
</ironi>

Joda, jeg innrømmer, du fikk rett der.

Men kjipt at et seriøst selskap forsvinner fra OSL. LOT er jo fra et passasjer synspunkt mye bedre enn DY

Ikke om pris er det viktigste. Jeg tipper at SAS går inn på OSL-WAW.

Jeg tipper at SAS går inn på OSL-WAW.

Aha, SAS med sine höyere kostnader enn LOT skal klare a levere produkted til mindre priser. Dette logikk klarer jeg ikke.

Om OSL-WAW har behov for mere kapasitet, vil vi se DY enten komme med en 2. avgang eller med större metall pa denne ruta.

Kjørte ikke Norwegian med to daglige i 2007 da? De hadde det da jeg booket meg hjem fra Athen i sommer via WAW.

Aha, SAS med sine höyere kostnader enn LOT skal klare a levere produkted til mindre priser. Dette logikk klarer jeg ikke.

Om OSL-WAW har behov for mere kapasitet, vil vi se DY enten komme med en 2. avgang eller med större metall pa denne ruta.

Nja, noe av det spesielle med Oslo-markedet er vel at DY ikke bare flyr hyppig til WAW men også til en rekke av de andre polske byene som Gdansk, Wroclaw, Krakow osv. Vil tro at en god del reiser med LOT fra ARN og CPH skal til disse byene via WAW. I tillegg har jo DY også startet direkteruter fra andre norske byer, sikkert en del fra AAR, AAL, Gøtebrog osv. på rutene fra CPH og ARN. I tillegg er vel det lukrative forretningsmarkedet som flyr business betydelig mindre fra Norge enn fra Sverige og Danmark. WAW var vel heller aldri noen stor hub for andre destinasjoner utenfor Polen?

I tillegg er jo vi nordmenn blitt ganske vant til enveispriser og å ikke ha de gammeldagse restriksjonene på billige billetter. Der var jo ikke LOT spesielt fleksible. Alt i alt forteller vel dette ganske godt hvorfor det gikk som det gikk med LOT på Oslo Lufthavn. Og jeg tror ikke det er det siste utenlandske selskapet som vil takke for seg på OSL. Vi får se.

Kjørte ikke Norwegian med to daglige i 2007 da? De hadde det da jeg booket meg hjem fra Athen i sommer via WAW.

Jo, tror det, men ser ut som de ligger inne med bare en daglig på norwegian.no nå, de flyr jo nå i stedet også til WAW fra Rygge.

I tillegg er jo vi nordmenn blitt ganske vant til enveispriser og å ikke ha de gammeldagse restriksjonene på billige billetter. Der var jo ikke LOT spesielt fleksible.

LOT opererte ihvertfall med hyggelige enveispriser da jeg fløy med dem RIX-WAW i sommer. Tror jeg betalte 700kr hvis jeg ikke husker helt feil.(100% EB poeng fikk jeg også)

Last edited:
Back