LOT sliter

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
He-he. SAS satser jo tungt i Baltikum. Jeg synes heller de bør gå inn i LOT!

Hilsen Sofa-CEO'en :lol:

SAS har jo tidligere vist interesse for LOT, og det er jo ingen dårlig match SK/LO

Selg Spanair og aksjene i bmi - kjøp LOT og slå det sammen med Air Baltic og Estonian.

ingen som ville kjøpe JK - kanskje man kunne bytte med den polske staten? hehe

Tja - med et sammenslått BA + IB kan kanskje aksjene i JK være attraktive for andre seslakper.

Selg Spanair og aksjene i bmi - kjøp LOT og slå det sammen med Air Baltic og Estonian.

Haha! Fantastisk ide! Wolfgang behøver man ikke heller! Alle maskiner omregistrert til SP-Lxx, hovedkontor i Warszawa fremfor min leilighet og alle longhaul trafikk gjennom WAW istedenfor CPH:) Takk skal du ha! Dessverre bare science/fiction :)

Problem med LOT er at det finns massvis med arbeidere på jorden ved ulike administrative tjenster, silk at hele familier kunne ha arbeidsplass. I LOT arbeider hele generasjoner av familier siden tjue, tretti år (dyp kommunism). Er du uten jobb og har onkel i LOT? Vær så god, jobben finns straks nogetsteds i onkels divisjon...

Andre problem = for sterke trade unions og socialpaketter for arbeider og deres venner (t. eks. for nogre ar siden bilettselgerinne på Frederic-Chopin flyplass-panoramisk terassen hadde to standby-biletter for LOT for 0,- hver aar). Stengte i 1999/2000 ruter til PEK og BKK floyets for over ti aar med fremfor allt LOT-arbeider og familier og flyvertinner som matte overnatte der 3-4 natter, og deretter komme tilbake som pax.

Og priser...

Dags at gjøre en revolusjon. Hittills, over 300 mio. NOK forloret i jan-jun 2008. Aldri siden 1998 var så galt...

Last edited:
Luftfarten er vel generelt "familiebedrifter". Både SAS og Braathens SAFE (vet ikke hvordan det er i DY) var "bygget" opp med generasjoner - uten at jeg ser at det var galt.

Høres nesten ut som SAS det der, Stoarn.... :-)
Burde bli en bra match...

At ansatte har standby ID-billetter er neppe årsaken til LOTs situasjon.

Sosjalpakket for LOT-omegn inkluderer mye mye mer enn enkle standby biletter.... Det er hele filosofi, som finns ikke heller i en privateiet selskap som DY eller LH. LOT var lønnsom for en leng period hittills, da selskapet solde dess fastigheter, byråer, datterselskaper og jord-infrastruktur ervet etter komunismtid, men nu nesten alt beror på pax-trafikk. Og denne aktivitet var aldri spennende i LOT...

Last edited:
Loss for 2008 = 700 million PLN (ca. 1,5 milliard NOK - utrolig for selskapet som har mindre enn 60 maskiner i flyflåte og trafikk var under 5 million pax i fjor), hvorav over 40 % pga misslykade oljekontrakt som garanteret pris 140 USD per barrel for to år (tusen takk, McKinsey!).

Det er verkligen galt :(

Blir spennende å se. LOT har vel fridd til LH slik jeg har forstått det uten at følelsen virker å være gjennsidig, da LH heller virker være interesert i å plukke opp restene etter en eventuell konkurs

Uansett så gleder jeg meg til å prøve deres E-170 om 6 dager :)

Polske Staten ville ikke sa mye selge LOT til LH, delvis pga trade unions av dem som arbeider på jorden, LH ville redusere jordansatte til minimum (=tusenvis mennesker uten jobbet). Delvis er man redd at LH behover Polen bare å ha mer pax for MUC, DUS og FRA. Dessverre ikke Emirates, ikke heller Qatar gav noen bud...

Ifall av konkurs blir det mye trist, skal man ha i Polen faktiskt bare W6 og FR som er noen mellom buss og fly og priser går upp... Og mine kjaere Embraers veksles til Lufthansa sine gamle håplause og ubekveme maskiner...

Men samtidigt studerer man i selskapet hvordan og når å komme tilbake til norske markedet :P

Last edited:
Polske Staten ville ikke sa mye selge LOT til LH, delvis pga trade unions av dem som arbeider på jorden, LH ville redusere jordansatte til minimum (=tusenvis mennesker uten jobbet). Delvis er man redd at LH behover Polen bare å ha mer pax for MUC, DUS og FRA. Dessverre ikke Emirates, ikke heller Qatar gav noen bud...

Ifall av konkurs blir det mye trist, skal man ha i Polen faktiskt bare W6 og FR som er noen mellom buss og fly og priser går upp... Og mine kjaere Embraers veksles til Lufthansa sine gamle håplause og ubekveme maskiner...

Men samtidigt studerer man i selskapet hvordan og når å komme tilbake til norske markedet :P

Vi får håpe at du har rett Stoarm og at LOT kommer tilbake til Osl!

Men en eventuell konkurs betyr ikke nødvendigvis at selskapet forsvinner helt. Sjansen er stor for at selskapet isåfall vil dukke opp igjen i en eller annen form, selv om andel feed-til-andre, vil være vesentlig større enn idag.
Polen som de fleste andre land har også behov for et nettverksselskap

Har ikke LOT samme opplegg som SAS da?
Flyr innenriks og i Europa pluss noen få langdistansemaskiner med et par-tre destinasjoner i USA? (Husker ikke alle detaljene)
Dessuten er vel ikke LOT kjent for å være det mest tiltrekkende når det gjelder å trekke til seg folk utenfra Polen for videregående trafikk. Har aldri hørt om noen som har flydd OSL-WAW-ORD f.eks.
Lønningene er vel lavere i Polen, så her bør de jo ha et potensiale.
Tror egentlig hele LOT trenger en ansiktsløftning for ikke å snakke om en sparekniv i antall hoder i selskapet?

BF:cool2

Har ikke LOT samme opplegg som SAS da?
Flyr innenriks og i Europa pluss noen få langdistansemaskiner med et par-tre destinasjoner i USA? (Husker ikke alle detaljene)
Dessuten er vel ikke LOT kjent for å være det mest tiltrekkende når det gjelder å trekke til seg folk utenfra Polen for videregående trafikk. Har aldri hørt om noen som har flydd OSL-WAW-ORD f.eks.
Lønningene er vel lavere i Polen, så her bør de jo ha et potensiale.
Tror egentlig hele LOT trenger en ansiktsløftning for ikke å snakke om en sparekniv i antall hoder i selskapet?

BF:cool2

I følge deres hjemmesider har de følgende tilbud fra Sverige til USA:
Description
Route Price
New York 3868 SEK
Chicago 4298 SEK
De flyr tydligvis Boeing 767-300 ER

LOT har for øvrig kvittet seg med sine to Boeing 767-200ER-maskiner (desember 2008). Begge gikk til Mexicana.

Jeg synes ellers at selskapet har veldig mange flytyper til å ha et så begrenset rutenett: 3 Boeing 737-400, 6 Boeing 737-500, 4 Boeing 767-300ER, 6 Embraer 145, 9 Embraer 170, 6 Embraer 175, 6 ATR 42 og 8 ATR 72.

Ettersom jeg er mye i Polen hadde det vært perfekt med en OSL-WAW-rute.

Back