LOT overvejer Radom

Re: LOT Overvejer Radom

Det har ikke vært mye som har vært langvarig på Radom. Det jobbes jo med grandiose planer om en ny hovedflyplass der, men det er mange år til det eventuelt blir ferdig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det har ikke vært mye som har vært langvarig på Radom. Det jobbes jo med grandiose planer om en ny hovedflyplass der, men det er mange år til det eventuelt blir ferdig.

Ganske håpløst før mye bedre transport er på plass.

Den ligger forsåvidt midt imellom en haug med mellomstore og store byer i Polen, men når det tar rundt to timer med bil fra hver av byene -- inkludert Warsawa -- og 90 minutter+ med tog fra hovedstaden, mye mer fra andre steder -- så sliter jeg med å se hvorfor det skulle funke.

Når/om de får på plass det omsnakkede høyhastighetslinjenettet med tog som møttes på Radom og tok kort tid inn til Warsawa og tilbød effektiv transport fra byene rundt så _kunne_ det kanskje fungere. Men vanskelig å se hvorfor noen fra f.eks. Krakow ville dratt til Radom fremfor sin egen flyplass. Og å legge ned de andre flyplassene blir nok umulig politisk.

Hovedflyplassen skal vel ligge vest av WAW, ca 15 min med tog om jeg ikke husker feil.
Radom var/er vel tiltenkt en rolle som avlastning så hva som fysisk ender opp der våren '23 blir spennende å se.

Det er riktig at det er to prosjekter. Jeg bor i Polen og det er mye snakk om en plan om gigantflyplass ved Radom blant polakker. Det er mulig ting sauses sammen ettersom det er flere usikre prosjekter på gang. De fleste vil beholde Chopin da den er nær sentrum. Jeg forstår ikke helt hvorfor noe lengre bort burde utvikles da Modlin ikke ligger så langt unna og lett kunne utvides. Kommunikasjone og terminal må dog forbedres kraftig om trafikken skal økes.

Det er riktig at det er to prosjekter. Jeg bor i Polen og det er mye snakk om en plan om gigantflyplass ved Radom blant polakker. Det er mulig ting sauses sammen ettersom det er flere usikre prosjekter på gang. De fleste vil beholde Chopin da den er nær sentrum. Jeg forstår ikke helt hvorfor noe lengre bort burde utvikles da Modlin ikke ligger så langt unna og lett kunne utvides. Kommunikasjone og terminal må dog forbedres kraftig om trafikken skal økes.

Det er vel forlengst vedtatt ny hovedflyplass, og det blir ikke i Radom, gitt størrelsen på det bygget som står oppreist.
Forøvrig henger der masse skisser over den nye hovedflyplassen i 2dre etasje, helt til venstre når en kommer opp rulletrapper fra McDonald's som viser reisetiden etc. mellom større byer

Et endelig forslag er ikke vedtatt og det er reist mange innsigelser mot hele prosjektet. Den polske regjeringen er klart for, men om den taper valget neste år tror jeg prosjektet lever farlig. Innsigelser går på alt fra plassering, en urealistisk tidsplan til om det er nødvendig med en så stor flyplass. Planen er at den skal erstatte flere flyplasser i Polen, men planlagt kapasitet på 35 millioner er 20 millioner over dagens antall passasjerer på Chopin.

mini-satsing ved Radom må ses litt i sammenheng. Blant de poeng som ble nevt av jb1 kommer en faktum på toppen:

Den planlagte utvidelse av Chopin (både flere gater og parkerings-posisjoner) har blitt kansellert. Ergo har LOT ingen mulighet å vokse ved WAW. De kan upsize* litt her og der, men faktisk er flyplasser fullt i peak hour.

Man har flere fly i kjøen som snart kunne leveres dersom selskap finner seg ruter til denne -> noko som må gjøres noen annen sted en WAW.

Sitter på hytta i RDO og kjedet meg,
Ser LOT RDO-CPH er ute.
Lå inne med pris og 737-800.
Så får vi se om det blir.

sies oppstart av LOT 28/4 med sine 3 destinasjoner.
W6 har ingen planer om oppstart re høvdingen deres, og O'leary lo bare
når han ble spurt.

Ser der reklameres med charter til AYT i sommer.

Hilton(?) har lovet at hotellet i sentrum skal åpne samtidig, så får man nå se om, når, hvor lenge der blir noe utav disse slottene:rolleyes:

sies oppstart av LOT 28/4 med sine 3 destinasjoner.
W6 har ingen planer om oppstart re høvdingen deres, og O'leary lo bare
når han ble spurt.

Ser der reklameres med charter til AYT i sommer.

Hilton(?) har lovet at hotellet i sentrum skal åpne samtidig, så får man nå se om, når, hvor lenge der blir noe utav disse slottene:rolleyes:

Ryanair har deres store base i Modlin, og de er faktisk vel og sagt den eneste trafik i Modlin, bortset fra en gæst fra Moldova af og til i form af Air Moldova. Ryanair kan få det som de vil ha det der, og derfor vil de ikke så meget som et sandkort kigge i retning imod Radom.

Måske kan man kigge efter noget Wizzair engang i fremtiden.

Sitter på hytta i RDO og kjedet meg,
Ser LOT RDO-CPH er ute.
Lå inne med pris og 737-800.
Så får vi se om det blir.

Snipp, snapp, snute, så var CPH ute.
Og jeg som vurderte åpningsturen:cry:
Blir VAR(ikke sånn fotballvar) istedet

Åpnet offisielt igår. Kanskje en smule ironi, men Statsminister og andre landet i en charteret Enter Air fra WAW:8:
Lot's 1ste ankomst igår kveld bragte med seg 150 stk, så får en se hva fremtiden blir.
Ser at PVK/TIA ligger inne.
Antagelig sommerfugler

En liten tur ut å tittet. Stor og lys, lite sitteplasser i innsjekksområdet.
Kiosk, kafé, med litt ymse å bite i. 30 skranker, ca 10 securitysluser, 9 gater. Ingen mulighet å se fly fra innsjekksområdet, men utsyn til rwy fra østenden og vestenden. Begge selvfølgelig gjennom gjerdet. Prøver med 2 mobil bilder, som ikke går. Beskjærer jeg de mer så er det bare noen små prikker

I følge lokal avisen 1729 pax 1ste uke. Ikke ille med kun 10 avganger. Riktig nok langhelg når de åpnet.

Back