Re: Løse rykter om SAS sin neste direkterute fra SVG...
Olie i Norge er snart et overstået kapitel....
Markedet for disse såkaldte olie ruter er, tror jeg, ved at være et overstået kapitel i flyvningens historie.
Flyvning er ved at udvikle sig til LCC, stort set det hele...så hvorfor skulle SAS starte en ny rute til et eller andet sted fra SVG, altså overseas ??? Tror at der kommer sommer ruter fra mange steder i Skandinavien til europæiske destinationer...
Men oversøisk med SAS fra andre steder end CPH,OSL eller ARN er nok ovre...
Men SVG kan måske overtale Norwegian til det ?? eller kan de måsek heller ikke se behovet for lange ruter fra SVG. ??
Hilsen Ole
Her må jeg tillate meg å korrigere noe i første setning Ole.
Olje- og gassalderen i Norge vil vare de neste hundre årene , mest sannsynlig enda lenger. Vi har hydrokarboner(olje, kondensat og gass) reserver på vår kontinentalsokkel langt utenfor vår tid. Media får det til å høres ut som om oljealderen er ferdig om kort tid noe som er helt på viddene ut fra virkeligheten.
Oljebransjen er anleggsvirksomhet. Noen bygger plattformer og dette har alltid vært en syklisk bransje. Andre borer olje- og gassbrønner og holder disse vedlike. Dette er et stabilt økende marked.
Markedet for flyruter ut fra SVG har gått opp og ned i alle år i forhold til konjunkturene i industrien. Mest har det gått opp.
Men jeg husker godt hvordan det var f.eks. tilbake i 1995 , da var det mest Fokker 50 materiell som i store trekk ble brukt på ruter til/fra SVG på utenlandsrutene. KLM hadde blant annet en SAAB340 på en av avgangene på AMS ruten operert av Cityhopper.
Oljebransjen vil gå opp igjen med den følge at nye ruter kommer tilbake om et år eller to.
Flyselskapene vil måtte tilpasse materiell og ruter etter markedet til en hver tid.
Så er jeg enig med deg at LCC markedet vil vokse videre , likeledes at et selskap som SAS neppe kan ha oversjøiske ruter utenfor de Skandinaviske hovedsteder.
Her kommer selskaper som Norwegian inn , men selv de vil ha begrensing på å starte oversjøiske ruter noe særlig ut over BGO slik som idag i tillegg til de Skandinaviske hovedstedene.
Med en nedkjøling i industrien på gang som vil vare et år eller to vil nok dette merkes på rutetilbudet inntil markedet svinger oppover igjen.
Noen særlig nye ruter fra SVG har jeg liten tro på for SAS det neste året.
Jeg ser jo når jeg ukentlig er ute å flyr i jobbsammenheng at belegget er på vei ned. Det ligner på det som jeg observerte i 2009/10 etter finanskrisen.