Løse rykter om SAS sin neste direkterute fra SVG...

Gunnar

ScanFlyer Gold
Løse rykter om SAS sin neste direkterute fra SVG...

Ett og annet får man selvsagt høre nå som både business-ruten til IAH og Lufthansa til FRA legger ned. Samtidig skal også Air France (Hop!) til CDG utgå. Mye er jo meninger om hva SAS og/eller Norwegian bør satse på som neste direkterute fra SVG. Men det ryktet som i dag dukket opp internt er neppe spesielt treffsikkert, og jeg tror nok det stammer fra en eller annen persons ønsketenkning som så er blitt missoppfattet av andre.

Så, SAS fra SVG til CDG i sommerprogrammet 2016? Jeg tviler...:p:stir:drink
(slike interne rykter er notorisk upålitelige)

Re: Løse rykter om SAS sin neste direkterute fra SVG...

Tror mer på en rute til Middelhavet. Hvis dollaren holder seg, vil det bli et enda større trøkk enn det var i sommer ..

Nå vet jeg ikke hvordan ruten gikk for SAS på SVG-CDG før AF kom inn i bildet. Men de la den vel med en gang AF skulle starte. Siden de ga seg uten kamp vil jeg tro inntjeningen ikke var så bra på den. Men om di var fornøyd kan det godt være de vurderer å gjenåpne den.

Om det bare skal være en sommerrute, ligger det mye mer penger i middelshavsruter enn storbyruter (varme strender heller enn varme byer ...). SAS har heller nesten ingen storbyruter fra andre flyplasser enn Oslo, Stockholm, København og Göteborg, så dette segmentet holder de seg tydeligvis unna.

Var ikke dette en vår- og høstrute når den i sin tid gikk?

Paris er en viktig oljeby, men i disse tider, ser det ikke ut som det hjelper heller

Buissjet på SVG-DXB?
SVG-GIG? Mye offshore oljeutvinning på gang i Brasil.
Eller hva med en olje-drømme-rute, fra SVG til Australias oljehovedstad, PER? Vet ikke hva de skal bruke til en slik megalang rute, men. En businisskonfigurert 345 eller 788, kanskje? ;-)
Eller hva med en rute SVG-YYC?

Buissjet på SVG-DXB?
Eller hva med en olje-drømme-rute, fra SVG til Australias oljehovedstad, PER? Vet ikke hva de skal bruke til en slik megalang rute, men. En businisskonfigurert 345 eller 788, kanskje? ;-)

Tror lige du er lidt for optimistisk ;)

Buissjet på SVG-DXB?

Hvis SVG-IAH som oljerute ikke fungerer, så fungerer iallefall ingen av de du remser opp her, og attpåtil så er nok passasjergrunnlaget ikke i nærheten av det som trengs for å kunne fylle opp en B737 slik SVG-IAH teknisk sett kunne ha gjort...

Last edited:

Hvis SVG-IAH som oljerute ikke fungerer, så fungerer iallefall ingen av de du remser opp her, og attpåtil så er nok passasjergrunnlaget ikke i nærheten av det som trengs for å kunne fylle opp en B737 slik SVG-IAH teknisk sett kunne ha gjort...

Her trur jeg vi ser litt ironi. :cool:

Her trur jeg vi ser litt ironi. :cool:

Jeg kan ikke se at det på noen måte var skrevet så det skulle forstås som ironi ... men hvis det skulle være ironi, så er det nok mulig at det som ble ramset opp hadde passet...

Olie i Norge er snart et overstået kapitel....
Markedet for disse såkaldte olie ruter er, tror jeg, ved at være et overstået kapitel i flyvningens historie.
Flyvning er ved at udvikle sig til LCC, stort set det hele...så hvorfor skulle SAS starte en ny rute til et eller andet sted fra SVG, altså overseas ??? Tror at der kommer sommer ruter fra mange steder i Skandinavien til europæiske destinationer...
Men oversøisk med SAS fra andre steder end CPH,OSL eller ARN er nok ovre...
Men SVG kan måske overtale Norwegian til det ?? eller kan de måsek heller ikke se behovet for lange ruter fra SVG. ??

Hilsen Ole

Oljeladeren kommer til å vare i Norge i mange år fremover.

Men når den dagen kommer, da skal jeg sørge for å befinne meg i København. For en større fest kommer jeg aldri til å få oppleve i min levetid - gitt at jeg får oppleve den dagen da :)

Det blir mer liv i gatene enn da dere vant Fotball EM i 1992.

Markedet for disse såkaldte olie ruter er, tror jeg, ved at være et overstået kapitel i flyvningens historie.
Flyvning er ved at udvikle sig til LCC, stort set det hele...så hvorfor skulle SAS starte en ny rute til et eller andet sted fra SVG, altså overseas ??? Tror at der kommer sommer ruter fra mange steder i Skandinavien til europæiske destinationer...
Men oversøisk med SAS fra andre steder end CPH,OSL eller ARN er nok ovre...
Men SVG kan måske overtale Norwegian til det ?? eller kan de måsek heller ikke se behovet for lange ruter fra SVG. ??

Hilsen Ole

Her må jeg tillate meg å korrigere noe i første setning Ole.
Olje- og gassalderen i Norge vil vare de neste hundre årene , mest sannsynlig enda lenger. Vi har hydrokarboner(olje, kondensat og gass) reserver på vår kontinentalsokkel langt utenfor vår tid. Media får det til å høres ut som om oljealderen er ferdig om kort tid noe som er helt på viddene ut fra virkeligheten.
Oljebransjen er anleggsvirksomhet. Noen bygger plattformer og dette har alltid vært en syklisk bransje. Andre borer olje- og gassbrønner og holder disse vedlike. Dette er et stabilt økende marked.
Markedet for flyruter ut fra SVG har gått opp og ned i alle år i forhold til konjunkturene i industrien. Mest har det gått opp.
Men jeg husker godt hvordan det var f.eks. tilbake i 1995 , da var det mest Fokker 50 materiell som i store trekk ble brukt på ruter til/fra SVG på utenlandsrutene. KLM hadde blant annet en SAAB340 på en av avgangene på AMS ruten operert av Cityhopper.
Oljebransjen vil gå opp igjen med den følge at nye ruter kommer tilbake om et år eller to.
Flyselskapene vil måtte tilpasse materiell og ruter etter markedet til en hver tid.
Så er jeg enig med deg at LCC markedet vil vokse videre , likeledes at et selskap som SAS neppe kan ha oversjøiske ruter utenfor de Skandinaviske hovedsteder.
Her kommer selskaper som Norwegian inn , men selv de vil ha begrensing på å starte oversjøiske ruter noe særlig ut over BGO slik som idag i tillegg til de Skandinaviske hovedstedene.
Med en nedkjøling i industrien på gang som vil vare et år eller to vil nok dette merkes på rutetilbudet inntil markedet svinger oppover igjen.
Noen særlig nye ruter fra SVG har jeg liten tro på for SAS det neste året.
Jeg ser jo når jeg ukentlig er ute å flyr i jobbsammenheng at belegget er på vei ned. Det ligner på det som jeg observerte i 2009/10 etter finanskrisen.

Ingen poeng med oversjøiske ruter, det viktigste er gode forbindelser til noen av hub'ene i Europa. Og nå er det ikke lenger snakk om nye ruter, men å beholde de vi faktisk har, det bør være fokuset.

For min del så er det viktig med ruter til en god hub for europatrafikk. Når LH trekker seg fra sola så er det bare SK og KLM igjen (ja, vet om BA men de har så håpløse tider og transfer på LHR at det omtrent alltid uaktuelt)

Det som jeg synes er viktig:
Ytterligere styrke ruten til CPH
Få flere daglige direkte til ARN
Beholde ruten til FRA

Skulle det eventuelt blitt noen nye ruter så hadde München, Paris og Istanbul stått øverst på min liste.

For min del så er det viktig med ruter til en god hub for europatrafikk. Når LH trekker seg fra sola så er det bare SK og KLM igjen (ja, vet om BA men de har så håpløse tider og transfer på LHR at det omtrent alltid uaktuelt)

Beholde ruten til FRA

Skulle det eventuelt blitt noen nye ruter så hadde München, Paris og Istanbul stått øverst på min liste.

100% enig.

Håper virkelig vi får LH tilbake med tiden, og TK til Istanbul hadde jo vært topp.Men flyselskapene skal jo også tjene penger, og det virker som om KLM virkelig har funnet den rette nøkkelen her.
Mitt inntrykk av KLM contra LH som fast månedspendler fra SVG og BGO de siste 5-6 årene er at KLM har flere avganger,større fly, fullere fly og dyrere billetter.
En veldig fin kombinasjon

Nå vet jeg ikke hvordan ruten gikk for SAS på SVG-CDG før AF kom inn i bildet. Men de la den vel med en gang AF skulle starte. Siden de ga seg uten kamp vil jeg tro inntjeningen ikke var så bra på den. Men om di var fornøyd kan det godt være de vurderer å gjenåpne den.

SAS sin rute til CDG varte vel 1 år sånn cirka før den ble lagt ned.
Norwegian startet rute til ORY når SAS la ned sin rute, og la ned ruten etter en stund. Så kom Air France, og nå legger de også ned etter kort tid.

Virker ikke som om det er noe stort marked for en direkterute mellom SVG og CDG/ORY.

Beholde ruten til FRA

Bruk CityJet avtale og erstatte noen 736 i SAS (Norge) med CR9. I samme sleng kan man stenge crewbaser TRD og SVG og outsource disse til CityJet, som kunne basere disse CR9 ved ... SVG og TRD. Slenger du flyet til FRA utifra Sola, sa trenger du bare 2 daglige rundturer.

Bare en ide...

SAS sin rute til CDG varte vel 1 år sånn cirka før den ble lagt ned.

Norwegian startet rute til ORY når SAS la ned sin rute, og la ned ruten etter en stund. Så kom Air France, og nå legger de også ned etter kort tid.

Virker ikke som om det er noe stort marked for en direkterute mellom SVG og CDG/ORY.

Nå var det vel Norwegian som først prøvde seg, så SAS og tilslutt Air France

Back