• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lørdagsnostalgi - Tu-114

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Lørdagsnostalgi - Tu-114

Ved å se på dette Youtube-klippet kan man få en presentasjon av Tu-114.
Dette flyet kom først i luften i 1957 og ble satt i trafikk fra 1961. Det var tidens største passasjerfly og kunne maksimalt frakte 224 passasjerer opp til 10.900km. I tillegg til å være det største flyet var det også et av de raskeste med hastigheter opp mot dagens jet passasjerfly.
Tu-114 var Aeroflots langdistansefly inntil Il-62 var klar og jetalderen tok over.
En imponerende maskin det er synd at man aldri fikk se!

Promofilm fra Aeroflot:
https://www.youtube.com/watch?v=O3eVW5sWPes

Info fra Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-114



35be77f22c91b1eecd7fc85f0f2.jpg


tu114_schem_01.jpg
 
Re: Lørdagsnostalgi - Tu-114

Tuesday, September 15, 1959
1:00PM - Soviet Premier Nikita Khrushchev, his wife Nina, son Sergei, daughters Julia and Rada, and son-in-law Alexei Adzhubei land at Andrews Air Force Base in Maryland, just outside of Washington D.C. Khrushchev had flown to the U.S. in the Soviets' new Tupolev 114 aircraft, which could make the trip from Moscow to Washington without stopping. Before departing, Soviet engineers found cracks in the plane’s fuselage and advised Khrushchev to take a different plane, but the premier was determined to make an impression, and they made the long flight in the enormous plane without incident.
http://www.pbs.org/wgbh/americanexperience/features/timeline/roadshow-timeline/
 
Re: Lørdagsnostalgi - Tu-114

Nei, Passasjerutgaven av Tu-95 het Tu-116. Tu-114 er basert på Tu-95 rent teknisk, men jeg har forstått det slik at den har litt større vinger og noe annerledes nesehjulslegg. Kan ikke tenke meg at Tu-114 var spesielt behagelig å reise med, for de støyer noe vanvittig. Jeg har hørt av en tidl. Orion-flyger at de lett kunne høre Tu-95 inni Orion.
 
Back
Top